2026-07-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ju precis det det är även för fraktfartyget. Skrev inte du att det var 750 meter från Katten till märket? Fraktfartyget kan ju ställa sig på tvärsen mitt i farleden.

Jag har inte skrivit att det är 750m. Det är mindre än så till pricken. Oavsett så kan fraktfartyget inte enkelt göra en undanmanöver.
Citera
2026-07-31, 13:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Här är källan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXVnd/tjorn-utredningen-har-fatt-tillgang-till-svarta-ladan

Betalartikel.
Citera
2026-07-31, 13:21
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Så märkligt , jag fick för mig att de gick söder om den och att ön därmed skymde en del.
Vem har sagt nåt om att ön skymde båten?

Om du ser var olycksplatsen är OCH du vet var dom bor så kan man med god sannolikhet ana att de kom norr om Katten ut i farleden
Citera
2026-07-31, 13:24
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Häktningen av kapten från fartygsbåren är lite konstig…vad menar de att kapten skulle ha gjort om det kom en liten fritidsbåt ivägen? Inte en chans att stanna eller väja undan för en sådan stor båt. Det måste finnas andra omständigheter som de inte går ut med, tydliga brister i gott sjömannaskap. som berusning eller för hög fart.

Nu får vi se om pappan också blir häktad för Vårdslöshet och Vållande till annans död. Det borde han bli.
Ja, väldigt märkligt att de anhåller honom och inte pappan. Hur kunde den lilla båten INTE notera det stora fartyget?
Citera
Medlem
Jag kan inte annat än notera att man har lagt väldigt stora resurser på att hitta de avlidna och få upp dem. Vilket står i bjärt kontrast till Estoniakatastrofen där man vägrade ta upp avlidna.

Man undrar lite varför det var så viktigt nu men det var inte viktigt då.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Bra försök, men TYVÄRR måste jag påpeka att detta är en fullständigt och totalt felakig illustration som inte har någonting med verligheten att göra. Det är inte i närheten av hur det ser ut i verkligheten.

I den här illustrationen är hela snipan upplust av sina lanternor, i vitt. Inget kunde vara längre från verkligheten. I bilden ser vi snipan snett bakifrån. Det innebär att i verkligheten är det enda ljus som syns från snipan dess akterlanterna. Den sitter som regel i mitten längst bak och lyser inte upp någon del av båten. Den har som regel en effekt, med gamla mått mätt, på 10-20 watt. Det är som en myslampa hemma i vardgsrummet.

Det enda som syns på fartyget av en sådan lampa är en liten vit prick.

Möjligen var skymningsljuset vid tiden för olyckan sådant att man med blotta ögat kunde se snipan, men den var definitivt inte upplyst av sin lanterna. Så fungerar inga lanternor.
Jo, det har redan påpekats att belysningen är för stark och att snipans skrov dessutom var mörkblått, men jag tycker det var en ambitiös illustration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Så är det såklart. Det handlar om en motorbåt, en Snipa.

Men föraren på Snipan, pappan kan ju också ha kört omdömeslöst eller utfört något brott när han körde Snipan. Att en är skyldig behöver ju inte betyda att den andra parten är oskyldig. Men pappan kanske ligger i koma och det är omöjligt att förhöra honom.

Nu kan man iofs inte lita helt på media i sådana här situationer men jag hörde ett inslag där man påstod att utredarna pratat med pappan.
Citera
2026-07-31, 13:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Jag har inte skrivit att det är 750m. Det är mindre än så till pricken. Oavsett så kan fraktfartyget inte enkelt göra en undanmanöver.

Näha då var det någon annan som skrev det. men hur som helst. Poängen är att det inte är en speciellt trång passage. Alla vet att fraktfartyget inte enkelt kan göra en undanmanöver.

Men det är så otroligt gott om plats jämfört med farlederna in till Stockholm så det är helt obegripligt att snipan och fartyget befunnit sig på samma plats och kolliderat. Det är ju det jag säger om och om igen.
Citera
2026-07-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Jo i morse stog det faktiskt att flickan hade en ljudfil .. men det kan ha varit missuppfattat .. det är troligtvis den svarta lådan som har menats.

Det har inte stått något om det, det har hela tiden varit tal om att det kan finnas ljudfiler från fartygets svarta låda.
Citera
2026-07-31, 13:29
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nu kan man iofs inte lita helt på media i sådana här situationer men jag hörde ett inslag där man påstod att utredarna pratat med pappan.
Utredarna?
Den enda info pappan givit var, som jag förstår det, i samband med att han blev räddad upp ur vattnet.

Var har du info ifrån att han har pratat från sjuksängen/intensiven?
Citera
2026-07-31, 13:34
Medlem
Hittar ingenting om att pappan skulle blivit hörd efter olyckan.
Någon som vet vilken typ av ”allvarliga skador” som de kan ha åtdragit sig? Pojken vet vi inget om ifall han varit talbar eller ej efter olyckan men pappan ska ha informerat om att det saknats familjemedlemmar efter olyckan, dvs ej medvetslös. Möjligen att pappan fått hypotermi då han inte kom upp ur vattnet lika snabbt som pojken. Pojken kan ju fått mycket vatten i lungorna och fått skador på hjärnan, hoppas verkligen inte 💔Tror varken pojke eller pappa fastnat i någon propeller av vad som framgår, då hade de nog förblött med tanke på tiden de låg i vattnet.
Citera
2026-07-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Utredarna?
Den enda info pappan givit var, som jag förstår det, i samband med att han blev räddad upp ur vattnet.

Var har du info ifrån att han har pratat från sjuksängen/intensiven?

Någon annan skrev att han var "förhörd" av polisen enl mainstream media. Själv hörda jag samma info i ett radioinslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in