2026-07-31, 13:03
Medlem
Eftersom befälhavaren är anhållen för vållande till annans död så finns naturligtvis misstanke om brott. Det som kan vara aktuellt är kört utanför farleden, ej följt hastighetsbegränsning, sjöonykterhet. Jag har inte läst hela tråden men media talar om fritidsbåt. Var det motorbåt eller segelbåt?
Citera
2026-07-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ngn info om flytvästar? Föräldrarnas ansvar. Jag var ute med båt med mina barn när de var mindre. Alla är simkunniga. Men alltid flytvästar på alla inkl mig. Allt kan hända. Kollision, slag, svimma, panik, trötthet. OK, det hände aldrig ngt. Men vi ev skulle alla överleva i liknande fall.

Både sonen och pappan ska ha haft flytväst utifrån vad media rapporterat. Har svårt att se varför mamma och dotter inte skulle haft det också. Troligtvis tuppat av eller dött i samband med kollisionen.
Citera
2026-07-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Har du någon källa för detta eller är det bara dimmiga fantasier? Ett barn i så låg ålder har inte tänket som krävs för att spela in en ljudfil i det syfte du försöker föreslå.
Här är källan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXVnd/tjorn-utredningen-har-fatt-tillgang-till-svarta-ladan
Citera
2026-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Här är källan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXVnd/tjorn-utredningen-har-fatt-tillgang-till-svarta-ladan
En artikel bakom betalvägg, som pratar om svarta lådan, inte att dottern ska ha skapat någon ljudfil...
Citera
2026-07-31, 13:09
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerPritt
Både sonen och pappan ska ha haft flytväst utifrån vad media rapporterat. Har svårt att se varför mamma och dotter inte skulle haft det också. Troligtvis tuppat av eller dött i samband med kollisionen.

Ok. Såg inte fr början att det var ett stort fartyg de kolliderade med!
Citera
2026-07-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
FEL! Ljudupptagning kommer från den svarta lådan.
Aaaahaaa , grovt missuppfattning från min sida .. ber om ursäkt.
Citera
2026-07-31, 13:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Eftersom befälhavaren är anhållen för vållande till annans död så finns naturligtvis misstanke om brott. Det som kan vara aktuellt är kört utanför farleden, ej följt hastighetsbegränsning, sjöonykterhet. Jag har inte läst hela tråden men media talar om fritidsbåt. Var det motorbåt eller segelbåt?

Verkar ha varit IW 25 plastsnipa maxfart ca 7 knop.
Citera
2026-07-31, 13:14
Medlem
Citat:

Så är det såklart. Det handlar om en motorbåt, en Snipa.

Men föraren på Snipan, pappan kan ju också ha kört omdömeslöst eller utfört något brott när han körde Snipan. Att en är skyldig behöver ju inte betyda att den andra parten är oskyldig. Men pappan kanske ligger i koma och det är omöjligt att förhöra honom.
Citera
2026-07-31, 13:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ngn info om flytvästar? Föräldrarnas ansvar. Jag var ute med båt med mina barn när de var mindre. Alla är simkunniga. Men alltid flytvästar på alla inkl mig. Allt kan hända. Kollision, slag, svimma, panik, trötthet. OK, det hände aldrig ngt. Men vi ev skulle alla överleva i liknande fall.
Du har rätt PÅ däck. Under däck hade vi ALDRIG flytvästar, inte ens när barnen varvsmå
Citera
2026-07-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, norr om katten

Så märkligt , jag fick för mig att de gick söder om den och att ön därmed skymde en del.
Citera
2026-07-31, 13:19
Medlem
Citat:
Rysk kapten läser jag, så sjöfylla då.
Citera
2026-07-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Så är det såklart. Det handlar om en motorbåt, en Snipa.

Men föraren på Snipan, pappan kan ju också ha kört omdömeslöst eller utfört något brott när han körde Snipan. Att en är skyldig behöver ju inte betyda att den andra parten är oskyldig. Men pappan kanske ligger i koma och det är omöjligt att förhöra honom.

Pappan är vaken och förhörd, enligt artiklar i mainstream media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in