2026-07-31, 11:47
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Han är nog anhållen för att han inte ska kunna smita och störa utredningen.

Helt rätt och han kommer att släppas senast på sön!

Eftersom en Svensk lots även fanns ombord lär inte olyckan varit fartygets fel utan allt ansvar för olyckan ligger på fritidsbåtens förare.
Citera
2026-07-31, 11:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Ojoj, du klarar verkligen att missförstå! Har jag någonstans skrivit att båten inte skulle vara sjövärdig ditt spån!

Jag avser väder och tidpunkt! Hur kan du inte förstå det?
6 m/s, skymning och uppehållsväder skulle hindrat familjen att puttra hem med snipan inomskärs menar du? Bara sluta...
Citat:
Är inte de facto olyckan i sig själv ett tecken på hur farligt det är bland yrkesfartyg i farled i skymning?
Nej. Däremot visar den hur illa det kan gå om man inte är uppmärksam på andra fartyg i närheten.
Citat:
Lycke ligger söder Marstrand...
Nej, lycke ligger öster om Marstrand, och rutten från olycksplatsen och dit går inte över Marstrandsfjorden. Ge dig nu.
Citat:
Vad jag förstått så blev snipa överkörd akterifrån, men där är jag osäker. Olyckan har dock skett flertalet NM från Lycke.
Ja vadå då? Jag trodde också att de gick söderut i farleden och blev påseglade bakifrån, men fick ändra mig när det kom info om vart de var på väg.
Citera
2026-07-31, 11:49
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här är det 750 meter brett mellan katten och 13meters grundet. Själv tror jag INTE det kommer räknas till trång farled. Trångt har du vid Meholm, Älgö gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund etc där segelbar bredd är klart under 400m

Tur att inte juridiken går på vad du individuellt tror och tycker då.
Citera
2026-07-31, 11:49
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Vad menar du med väjningsplikt vid dålig sikt, väja för vad?
Jag menar att vid dålig sikt kan du inte räkna med att andra ser dig.

Och eftersom alla på sjön skall göra sitt yttersta för att förhindra kollisioner så kan man t ex inte hävda rätt till väg.

Det gör att "alla väjer för alla" vilket kanske är ett dåligt uttryck...
Citera
2026-07-31, 11:50
Medlem
Citat:
Nej, vad är märkligt?
Att både Norge och Sverige är så naiva att man tillåter en helt rysk besättning med potentiella spioner röra sig fritt i våra vatten vid försvarsanläggningar osv.
Citera
2026-07-31, 11:51
Medlem
Citat:
Han är ju delgiven misstanke om vållande till annans död p vårdslöshet i sjötrafik.

Hade han inte varit misstänkt hade han aldrig blivit anhållen…

Ja? Dom måste ju ha något att anhålla honom för så att han inte sticker iväg innan de förstår vad som hänt. Missstanke om vållande till annans död pga vårdslöshet i sjötrafik blir ganska naturligt då.
Citera
2026-07-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Misstänkt för vårdslöshet är ju bara för att säkerställa att han inte avviker. Både kaptenen och lotsen fanns på bryggan men ingen märkte något.
Du får nog räkna med att allting är i sin ordning med fartyget, däremot snipan finns det problem med.

Vadå för problem?

Båda kan ha brustit i uppmärksamhet?
Citera
2026-07-31, 11:54
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
6 m/s, skymning och uppehållsväder skulle hindrat familjen att puttra hem med snipan inomskärs menar du? Bara sluta...

Nej. Däremot visar den hur illa det kan gå om man inte är uppmärksam på andra fartyg i närheten.

Nej, lycke ligger öster om Marstrand, och rutten från olycksplatsen och dit går inte över Marstrandsfjorden. Ge dig nu.

Ja vadå då? Jag trodde också att de gick söderut i farleden och blev påseglade bakifrån, men fick ändra mig när det kom info om vart de var på väg.
Tjejen på sjöräddningsbåten gör en annan bedömning av väderhållandena!

”– Det blåste ganska ordentligt och gick höga vågor. Det regnade på tvären. Det var svårt att avgöra i vilken riktning havet kan ha drivit saker och människor, säger Frida Wistedt.”
Citera
2026-07-31, 11:54
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Det är trångt. Även om det upplevs som gott om plats med en mindre båt så är det inte det för ett större fartyg. Det finns inte tillräckligt med plats att göra en säker undanmanöver med ett större fartyg. Finns egentligen inte mycket att orda om vad gäller detta utan regel 9 är tillämplig här.
750m segelbar bredd är inte trångt för en båt som är 15 meter bredd å sticker 4 meter djupt
När Nanny, som var 89 meter bred gick där, då kan man snacka om trångt…
Citera
2026-07-31, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Ja konstigt om dom skyller på stora båtens kapten. Lilla båten ska såklart hålla sig borta från farleden om det inte är bra sikt och om dom inte har stenkoll. Självklart lilla båtens fel.
Instämmer. Dagsljus för småbåtar. Man kör inte heller ut på E4an i en moped i mörker, då risken att en långtradare kommer bakifrån och kör över mopeden.
Fruktansvärd olycka. Tänker de överlevandes trauma resten av sina liv.
Citera
2026-07-31, 11:55
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vad menar du med väjningsplikt vid dålig sikt, väja för vad?
Alla har väjningsplikt nätverk gäller att undvika kollision
Citera
2026-07-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt och han kommer att släppas senast på sön!

Eftersom en Svensk lots även fanns ombord lär inte olyckan varit fartygets fel utan allt ansvar för olyckan ligger på fritidsbåtens förare.

Nja, nu blandar du ihop saker. Det är alltså lastfartygets kapten som är anhållen, inte fritidsbåtens förare. Du ska istället resonera utifrån om även lotsen kommer att bli dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in