2026-07-31, 10:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du menar stressen och otrevligheten…
Neej! Stockholmare går snabbare än andra för att hinna med T-banan som går var femte minut. Annars är det laid back och coolt och Stockholmare är bara inne i sig själva medans personer som bor i andra städer som Göteborg Malmö Lund Linköping hela tiden måste ställa sig i kontrast mot "Stockholm" vilket är generande småstadsaktigt.

Stockholm är Sveriges enda storstad. Alla vill bo i storstäder och urbaniseringen i världen är ostoppbar.
2026-07-31, 10:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
Ja, och enligt mig så är det bara en enda huvudstad som faktiskt kommer undan med den där känslan av utomhustoalett och det är Berlin. Den är bokstavligen byggd på träsk och sump, och kulturen genomsyras av en bohemsk och vänsterdriven livsstil. Men den är ändå extremt mycket trevligare och vettigare än vårt lilla jumbobidrag till huvudstad.

Jag är varken vänster eller bohem själv, men jävlar vilken stark och äkta identitet den staden har. Stockholmarna har däremot lyckats förvandla sin stad till en anonym toalett helt utan själ.

Annars, bästa staden är nog Brugge för egen del, det blir bara patetiskt att ens skriva en enda mening om varför om vi ska jämföra med miljonprogramssmuts och idiotiska 1960-talsrivningar i city. Svensk arkitektur är verkligen pinsamt usel för ett land som legat så isolerat så många år. För visst bör det väl vara så att de främsta arkitekterna huserat i främst Stockholm under alla dessa århundranden?
Berlin är en världsstad men det finns bara 10-20 sådana och självklart kan inte ett litet land som Sverige ha en världsstad. Den skulle ju äta upp hela det lilla landet.

Berlin och tyskar är ett folk för sig och jag skulle som svensk aldrig kunna bosätta mig där bland människor som ser ut att saknar vett och hyfs (fast de är bara tyska). Tyskland är dessutom i fritt fall ekonomiskt och med energin efter att de haft Mutti som statsminister i 20 år och hon har förstört hela landet. Wir schaffen som det heter, hela Tyskland kryllar med araber och turkar.
2026-07-31, 10:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
Annars, bästa staden är nog Brugge för egen del, det blir bara patetiskt att ens skriva en enda mening om varför om vi ska jämföra med miljonprogramssmuts och idiotiska 1960-talsrivningar i city. Svensk arkitektur är verkligen pinsamt usel för ett land som legat så isolerat så många år. För visst bör det väl vara så att de främsta arkitekterna huserat i främst Stockholm under alla dessa århundranden?
Så du vill bo i en museistad. OK. Det är extremt vackert det kan jag hålla med om.

Men jag tror aldrig du varit i Stockholm och sett Gamla stan, i princip en unik sparad stadsdel från 1400-1600-talet. Massor med 1700/1800-talshus är kvar i Stockholm som är extremt konservativt bebyggt och Stockholmare älskar sina hus från 1880-1920. Liksom t.ex danskar i Köpenhamn som är motsvarande fin.
2026-07-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Inget knark på Medis. Bor du under en sten.
När du ställer en fråga så avslutar du med frågetecken, men jag förstår att det kan bli knepigt när man är påverkad av droger.
2026-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du vill bo i en museistad. OK. Det är extremt vackert det kan jag hålla med om.

Men jag tror aldrig du varit i Stockholm och sett Gamla stan, i princip en unik sparad stadsdel från 1400-1600-talet. Massor med 1700/1800-talshus är kvar i Stockholm som är extremt konservativt bebyggt och Stockholmare älskar sina hus från 1880-1920. Liksom t.ex danskar i Köpenhamn som är motsvarande fin.
Gamla Stan är en ovärderlig skatt. Husen har kunnat bevaras mycket pga att Stockholm inte bombades under andra världskriget. I många städer i Europa har man försökt bygga upp gamla stadsdelar igen, men blir aldrig detsamma som originalen.
2026-07-31, 11:15
Medlem
Citat:

Nej, jag pratar om städer som hade burit upp någon form av heder ifall det hade varit Sveriges huvudstad istället för Stockholm där Berlin är ett extremexempel med tanke på hur kontextberoende den staden är gällande dess "förfall". Vi hade kunnat leva med Berlinstockholm om vi vetat att skiten låg på sump, doftade illa hela tiden, staden varit mer eller mindre helt bombad, desperat försök att bygga upp något nytt, märkliga kulturer som tar fart och så vidare. Men nu är faktiskt Stockholm just Stockholm. Och Berlin är bättre än Stockholm.

Jo, tack, jag har varit i Gamla stan, inte direkt något som imponerar. Ska vi ens sjunka så avgrundslågt att jämföra Gamla stan i Stockholm med till exempel byn i Köpenhamn. En stad som varit dramatiskt mycket mer utsatt för krig och förstörelse än Stockholm där arkitekterna suttit och.. ja.. vad har dom gjort egentligen?

Och jag vill inte bo i Brugge, men det är alltid uppskattat att uppleva en stad som är designad av människor som inte är förståndshandikappade.
2026-07-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Åh ja... Jag håller verkligen, verkligen med dig...

Ingen annan stad har så mycket förhöjt vackert, kulturtätt, kvalitativt, intresseväckande OCH samtidigt chill, naturrikt, mysigt, skärgårdsglittrande... Otroliga, dynamiska förutsättningar.

Och...alla öar, alla vatten, mängden broar och höjdskillnader...ger makalösa promenader med vidunderlig utsikt. Stockholm flörtar verkligen med en i sommarkvällen...och jag älskar det. Romans för själ och öga.

Ingen annan stad i Sverige står heller fullödigt på egna ben internationellt, enligt min mening. Göteborg är för arbetarklass och saknar därmed nästan helt de förhöjda inslagen. Och Malmö är - utan kopplingen till Köpenhamn och Europa - ganska futtigt på olika vis...
Både Malmö och Stockholm ligger i Europa. Och när jag tänker efter lite så ligger faktiskt HELA Sverige i Europa. Man blir ju andfådd...
2026-07-31, 11:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:

Gamla stan är fint men det är knappast då unik som man vill få det till. Det finns mängder av gamla städer i Europa.
2026-07-31, 11:28
Medlem
RickRozays avatar
Tvivlar starkt på att Stockholm är världens bästa stad. För att jag är stockholmare.

Dyra bostäder, kvinnor går inte att prata med, en öl kostar en hundring, trafiken är traumatiserande, otrygghet på kvällen, badställen är extremt stökiga....

Det är en extremt tråkigt stad. Nu har jag varit här för länge, och hade gynnats av att komma långt bort en stund.
Asien är för platt, ingen vågar stå ut. Afrika är livsfarligt, hatar mellanöstern, bara Sydamerika kvar... och USA iförsig.
Senast redigerad av RickRozay 2026-07-31 kl. 11:31.
2026-07-31, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Tvivlar starkt på att Stockholm är världens bästa stad. För att jag är stockholmare.

Dyra bostäder, kvinnor går inte att prata med, en öl kostar en hundring, trafiken är traumatiserande, otrygghet på kvällen, badställen är extremt stökiga....

Det är en extremt tråkigt stad. Nu har jag varit här för länge, och hade gynnats av att komma långt bort en stund.
Asien är för platt, ingen vågar stå ut. Afrika är livsfarligt, hatar mellanöstern, bara Sydamerika kvar... och USA iförsig.
En öl kostar 34 kr på Crazy.
Det enda som stämmer är ”dyra bostäder”.
Senast redigerad av lavsduns 2026-07-31 kl. 11:42.
2026-07-31, 11:36
Medlem
Köpenhamn är generellt en ful och tråkig stad och invånarna verkar olyckliga.
Turister som först varit i Köpenhamn och sen kommer till Stockholm är hänförda över Sthlm jämfört med Köpenhamn.
2026-07-31, 11:36
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Man måste nypa sig i armen när man kommit till centralen, är man fortfarande i Sverige?

Främmande språk och alla möjliga exotiska hudfärger 🫶🙏😇

Ja vad fan tror du, alla turister kommer inte från Sverige!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in