Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Så du vill bo i en museistad. OK. Det är extremt vackert det kan jag hålla med om.
Men jag tror aldrig du varit i Stockholm och sett Gamla stan, i princip en unik sparad stadsdel från 1400-1600-talet. Massor med 1700/1800-talshus är kvar i Stockholm som är extremt konservativt bebyggt och Stockholmare älskar sina hus från 1880-1920. Liksom t.ex danskar i Köpenhamn som är motsvarande fin.
Nej, jag pratar om städer som hade burit upp någon form av heder ifall det hade varit Sveriges huvudstad istället för Stockholm där Berlin är ett extremexempel med tanke på hur kontextberoende den staden är gällande dess "förfall". Vi hade kunnat leva med Berlinstockholm om vi vetat att skiten låg på sump, doftade illa hela tiden, staden varit mer eller mindre helt bombad, desperat försök att bygga upp något nytt, märkliga kulturer som tar fart och så vidare. Men nu är faktiskt Stockholm just Stockholm. Och Berlin är bättre än Stockholm.
Jo, tack, jag har varit i Gamla stan, inte direkt något som imponerar. Ska vi ens sjunka så avgrundslågt att jämföra Gamla stan i Stockholm med till exempel byn i Köpenhamn. En stad som varit dramatiskt mycket mer utsatt för krig och förstörelse än Stockholm där arkitekterna suttit och.. ja.. vad har dom gjort egentligen?
Och jag vill inte bo i Brugge, men det är alltid uppskattat att uppleva en stad som är designad av människor som inte är förståndshandikappade.