2026-07-31, 10:03
Medlem
Ligger för nära ärkefienden Ryssland. Bara ett knapptryck och en kort luftfärd innan deras värsta missiler är här.
2026-07-31, 10:06
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Om det vore som du påstår att det är i Stockholm så skulle inte många vilja bo i Sthlm och turister från världens alla hörn skulle inte hylla Sthlm unisont. Men nu är turisterna lyriska i sina omdömen om Sthlm.

Vad är de lyriska om?
2026-07-31, 10:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag gillade Stockholm för 30 år sedan när jag var här som turist men under de 30 år jag bott här
tycker jag allt har blivit sämre finns ingen charm kvar det har blivit som en stor turistfälla bara.
Bostäderna blir mindre och dyrare man kan inte ställa ifrån sig bilen utan att känna sig rånad pgr,av
de höga avgifterna kommer flytta ut på landet inom 2 år vill få känna frihet igen.
Jag kan relatera på sätt och vis. Var borta från Stockholm många år, älskade mina områden när jag var barn, men minnena från ungdomen gjorde Stockholm oerhört litet och kvävande.

När jag så flyttade tillbaka efter många år såg jag stan med en småborgerlig blick, möjligheter, vyer, evenemang. Tills jag insåg bostads- och arbetsmarknadens helvete.

Idag tar jag en dag i taget. Jag har lärt mig att njuta av staden stunder jag har möjlighet till det, resten av tiden får jag fokusera på annat, drömma mig bort.
2026-07-31, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Vad är de lyriska om?
Människorna, vattnet, arkitekturen, renheten, balansen, växtligheten. Egentligen vibbarna av allt sammantaget.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag kan relatera på sätt och vis. Var borta från Stockholm många år, älskade mina områden när jag var barn, men minnena från ungdomen gjorde Stockholm oerhört litet och kvävande.

När jag så flyttade tillbaka efter många år såg jag stan med en småborgerlig blick, möjligheter, vyer, evenemang. Tills jag insåg bostads- och arbetsmarknadens helvete.

Idag tar jag en dag i taget. Jag har lärt mig att njuta av staden stunder jag har möjlighet till det, resten av tiden får jag fokusera på annat, drömma mig bort.
På vilket sätt är arbetsmarknaden mer av ett helvete i Stockholm jämfört med på andra orter?
Medlem
Och vad fan har hänt med Humlegården? Helt sönderurinerat, nedskräpat och besudlat av uteliggare. Ljög Winnerbäck i sina låtar eller vad är det som händer?

Jag vet precis vad ni stockholmare kommer att kontra med i er förutsägbara mentala inavel: "Men guuud, så har det ju alltid varit i Humlan, det är en del av charmen!". Och ja, det är väl just det som är ert jävla problem. Ni har blivit så avtrubbade i er lilla inavlade (o ja) bubbla att ni bokstavligen skryter med det dystopiska och förfallna. Att leva i en sanitär olägenhet har blivit en statusmarkör för er. Det är tragikomiskt att skåda.

Precis som för 90 % av alla andra utanför tullarna var min första kontakt med Stockholm genom Efterlyst på TV3. Det visade sig vara den mest pricksäkra dokumentära beskrivningen av detta efterblivna stockholmsnäste och dess invånare.
2026-07-31, 10:16
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Människorna, vattnet, arkitekturen, renheten, balansen, växtligheten. Egentligen vibbarna av allt sammantaget.

Haha "ok"..

Själv har jag en realistisk bild, som inte är en "turistig" bild av läget.
2026-07-31, 10:19
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
Och vad fan har hänt med Humlegården? Helt sönderurinerat, nedskräpat och besudlat av uteliggare. Ljög Winnerbäck i sina låtar eller vad är det som händer?

Jag vet precis vad ni stockholmare kommer att kontra med i er förutsägbara mentala inavel: "Men guuud, så har det ju alltid varit i Humlan, det är en del av charmen!". Och ja, det är väl just det som är ert jävla problem. Ni har blivit så avtrubbade i er lilla inavlade (o ja) bubbla att ni bokstavligen skryter med det dystopiska och förfallna. Att leva i en sanitär olägenhet har blivit en statusmarkör för er. Det är tragikomiskt att skåda.

Precis som för 90 % av alla andra utanför tullarna var min första kontakt med Stockholm genom Efterlyst på TV3. Det visade sig vara den mest pricksäkra dokumentära beskrivningen av detta efterblivna stockholmsnäste och dess invånare.

Precis.

Stockholm stinker av en stark doft av koncentrerat urin. Ofta stöter man på människoavföring på gatorna om man är tidigt ute på morgnarna, likaså med råttor överallt. Man måste vara en Ingemar Stenmark för att inte trampa på nån av dom.

Tänk också på att de som kissar och bajsar ute inte torkar sig eller tvättar händerna, sedan sitter de på samma säten som du i buss, tunnelbana och tåg, tar på det svarta bandet du håller dig i på rulltrappan, och tar på samma stång eller trycker på samma knappar som du.

Stockholm är en utomhustoalett, en kloak.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-31 kl. 10:31.
2026-07-31, 10:28
Medlem
Ördögs avatar
Nog har väl alla Stockholms-fantaster kommenterat denna 71 år gamla, men ständigt lika gripande filmpärla?

Stockholm 1955
https://www.youtube.com/watch?v=0OpQYVPWBjA

Men jag är säkert inte den ende som undrar varför en sån här hyllningstråd öppnas i avdelningen Sociala medier.
Senast redigerad av Ördög 2026-07-31 kl. 10:54.
2026-07-31, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Stockholm är en sann pärla. Vackert så det förslår.

Det är det faktiskt! Bra på många sätt och milsvid från sktiga Gbg
2026-07-31, 10:35
Medlem
Tydligen rekordår för turismen i Sverige under 2 år i rad nu. Antar att Stockholm gör något rätt iallafall.
2026-07-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Precis.

Stockholm stinker av en stark doft av koncentrerat urin. Ofta stöter man på människoavföring på gatorna om man är tidigt ute på morgnarna, likaså med råttor överallt. Man måste vara en Ingemar Stenmark för att inte trampa på nån av dom.

Stockholm är en utomhustoalett, en kloak.
Ja, och enligt mig så är det bara en enda huvudstad som faktiskt kommer undan med den där känslan av utomhustoalett och det är Berlin. Den är bokstavligen byggd på träsk och sump, och kulturen genomsyras av en bohemsk och vänsterdriven livsstil. Men den är ändå extremt mycket trevligare och vettigare än vårt lilla jumbobidrag till huvudstad.

Jag är varken vänster eller bohem själv, men jävlar vilken stark och äkta identitet den staden har. Stockholmarna har däremot lyckats förvandla sin stad till en anonym toalett helt utan själ.

Annars, bästa staden är nog Brugge för egen del, det blir bara patetiskt att ens skriva en enda mening om varför om vi ska jämföra med miljonprogramssmuts och idiotiska 1960-talsrivningar i city. Svensk arkitektur är verkligen pinsamt usel för ett land som legat så isolerat så många år. För visst bör det väl vara så att de främsta arkitekterna huserat i främst Stockholm under alla dessa århundranden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in