2026-07-31, 10:14
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatsagym
Jag läste att det är komikern Alb*n Z*rm*n *lss*n med familj som är de inblandade i olyckan. Stämmer det eller är det bara rykten?

Det verkar av allt att döma vara sanningen.
Citera
2026-07-31, 10:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Så det är ryssk roulett att köra i regn och mörker ?

Svaret är väl att man måste anpassa rutten efter sikten. Så det blir lite rysk roulette att lägga sig mitt i farleden om de nu gjort det medvetet.
Citera
2026-07-31, 10:15
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om det regnar och kapellet är uppfällt så ser du i princip ingenting bakåt genom plastrutan i kapellet. Man måste ställa sig upp i takluckan och kika runt omkring och det gör inte många i regn för då blir det blött inne i båten.

Jag gör det, för jag vill inte bli påkörd av ett stort fartyg som ofta går på autopilot med dålig uppsikt från bryggan.
Citera
2026-07-31, 10:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
En person anhållen.

Ange alltid källa/länk tack.
Citera
2026-07-31, 10:17
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NevyNoo
Vet vi vad familjen heter och var de kommer ifrån? Scrollade ett gäng sidor tillbaka, men hittade inte.

Albin Zorman Olsson - överlevande
Ramona Zorman - avliden
Dtr Idun, 7 år - avliden
Son, 6 år - överlevande
Citera
2026-07-31, 10:18
Medlem
Citat:
Om det regnar och kapellet är uppfällt så ser du i princip ingenting bakåt genom plastrutan i kapellet. Man måste ställa sig upp i takluckan och kika runt omkring och det gör inte många i regn för då blir det blött inne i båten.

Precis, om man tänker sig in i hur situationen är i snipan vid olyckstillfället, så fanns det säkert en massa försvårande omständigheter som kanske hög sjö, rullningar, skymning, dålig sikt, begränsad sikt genom kapell, motorljud osv. Kanske lätt i teorin att ha full kontroll, men i verkligheten på havet i en liten båt så är det mycket som påverkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det du inte fattar är att väldigt ofta åberopar kaptenen inte COLREG 9. Det är därför de ligger där de ligger. Men man kan inte i efterhand komma och säga att den visst gällde.

Vad grundar du det på? De anser givetvis att de ligger så långt åt styrbord som säkerheten medger.

Att ligga mitt i farleden eller till babord är som jag redan förklarat det säkraste i många fall. Tex ligger bilbåtarna alltid till babord när västan blåser kraftigt då de går på nordgående in i den bojade farleden in till Wallhamn, om vi ska ta ett lokalt exempel.

Detta för att kompensera den kraftiga avdriften och att det är mycket lättare att falla ner till styrbord genom att tex sänka farten något om det skulle uppstå ett problem.

Du underkänner flera hundra års erfarenhet och sjömmanskap då du likt en autist hakat upp dig på ett par ord utan att bry dig om att försöka förstå innebörden av meningen.

Meningen tvingar inte fartyg att ALLTID ligga på styrbordsidan i den trånga farleden. Om det var tvingande att ALLTID ligga på styrbordsidan så hade passusen om säkerhet inte varit med.

Självklart så är det givetvis fartyget som färdas i den trånga farledens säkerhet som i första hand åsyftas med formuleringen. I andra hand självklart även andra fartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Ser man inte en båt stor som en fotbollsplan ska man inte vara på sjön.

Säger du samma sak när det är dimma? Du tog precis guldmedalj i idiotkommentar VM 2026.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag gör det, för jag vill inte bli påkörd av ett stort fartyg som ofta går på autopilot med dålig uppsikt från bryggan.

Ja det är ju så man borde göra. Men rätt vad det är så har det gått några minuter sedan du sist ställde dig upp i takluckan och ett stort fartyg har rundat kobben bakom dig.
Men som många skriver så är väl det rimliga att försöka hålla sig undan i farleden när sikten är dålig.
Citera
2026-07-31, 10:21
Medlem
Citat:
Måste påpeka att sikten verkligen blir urusel vid regn. Det finns inga vita vägmarkeringar och båten har inga strålkastare som en bil. Tänk att du sitter i ett tält som guppar upp och ner och tittar ut genom en liten glasruta med en dålig vindrutetorkare och allt är grått och du kan bara skönja vad som är land, hav, himmel.

Det beror på.. Har varit ute på havet vid regn och god sikt också.
Citera
2026-07-31, 10:21
Medlem
Citat:
Svaret är väl att man måste anpassa rutten efter sikten. Så det blir lite rysk roulette att lägga sig mitt i farleden om de nu gjort det medvetet.

Troligen har de bara försökt korsa farleden på ett lämpligt ställe, precis där många gör dagligen i mindre båtar.
Citera
2026-07-31, 10:26
Medlem
Citat:

Den lilla båten borde ha sett och hört fartyget, tittar man inte 360 grader en gång ca var 30e sekund, oftare vid dåligt väder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in