2026-07-23, 14:56
Medlem
HerrKralls avatar
För några dagar sedan fällde och kapade jag upp två träd på tomten. Nu får jag reklam på Insta för motorsågar och kedjeslipare (Har inte googlat något av detta). Mobilen lär ju lyssna av allt man gör nuförtiden 😬
Citera
2026-07-23, 15:10
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Eller så har man inte skräpet i telefonen alls utan sköter det via en dator med en säker webläsare istället!
Känner ni inte ironin i denna tråd?
Ni skräms och klagar över tanken att ni spioneras på.
Men ändå fortsätter ni att använda skittjänsterna som spionerar?
Citera
2026-07-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Jag har varit med om flera tillfällen där det verkar som mobilen lyssnar av samtalen.
Nyckelordet är "verkar som". Detta beteende har studerats och man måste närapå vara dum i huvudet om man på riktigt tror att ens mobil lyssnar 24/7 och riktar reklam mot en. Sen är man ännu mer dum i huvudet om man fortsätter använda appar som man tror har detta beteende.
Citera
2026-07-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Mobilen lär ju lyssna av allt man gör nuförtiden 😬
Det här är något bara teknikefterblivna tror på. Mobilen lyssnar såklart inte på vad du gör, shit. Tror du på detta själv? Och så fortsätter du att använda Instagram och skit efteråt trots att de hör dig 24/7 (enligt dig själv) och därmed hör dig skita, ha sex, snacka skit om vänner? Helt befängt.
Citera
2026-07-23, 15:30
Medlem
Citat:
Eller så har man inte skräpet i telefonen alls utan sköter det via en dator med en säker webläsare istället!
Köp en bättre jävla telefon bara. Om du ens behöver se reklam på mobilen har du fel appar och fel telefon.
Citera
2026-07-23, 15:49
Medlem
1. Om du köpt trosorna med typ Mastercard eller Klarna så säljer de den informationen direkt till annonsörer, de vet att du lagt pengar på trosorna så de kan lista ut om du vill köpa fler eller köpa liknande produkter.

2. Du tillhör någon typ av grupp tjejer som algoritmen förstår är sannolik att du använder dessa trosor eftersom alla andra likadana tjejer med stor sannolikhet gör det.

3. Jag vet inte hur många inlägg du skrollar per dag, men gissar på 100-1000 inlägg, det går undan när man har tråkigt. Att 1 av dessa inlägg är någonting som känns sådär ”creepy” korrekt är bara en statistiskt garanti i princip. Detta är viktigt att komma ihåg så man inte blir helt paranoid.

Så nej, Instagram kan INTE veta att du har på dem just nu. Men ja, de kan absolut ha information om att du har köpt dem. Instragram är inte till för att du ska kunna kolla dina favoritinfluensers, det är till för att företag vill veta exakt vad du/din målgrupp har stor sannolikhet att spendera på så de kan sälja annonser till dessa trosföretag. Klickar du länken och engagerar dig med inlägget, jadu då kan Instagrams algoritmer lista ut att det var av intresse för dig.
Citera
2026-07-23, 17:27
Medlem
Sannolikt så vet telefonen inte vad du har på dig just nu, om du inte riktat kameran på ett sätt så att den ser in under kjolen eller liknande. Mer troligt är att Meta genom diverse spioneri listat ut när lingonveckan är för dig, och därmed synkroniseras reklamen. Bara en såpass liten detalj som att du postar den här tråden och vi utgår från att det här hände just nu så är det möjligt att gissa sig fram till den informationen. Förutsatt att man lyckats länka ditt FB konto till Meta. Vilket skulle kunna göras via Gulag om FB använder Gulags analys tjänst eller reklamnätverk, eller om Meta har nån kod inbäddat på FB.
Citera
2026-07-23, 20:14
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Känner ni inte ironin i denna tråd?
Ni skräms och klagar över tanken att ni spioneras på.
Men ändå fortsätter ni att använda skittjänsterna som spionerar?

Vem har sagt att jag använder META's skit? Finns ingen anledning, de tillför inget för mig.
Citera
2026-07-23, 20:14
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esc24a
Köp en bättre jävla telefon bara. Om du ens behöver se reklam på mobilen har du fel appar och fel telefon.

Har inget av skitet i min telefon så jag bryr mig inte, men vet vad de sysslar med.
Citera
2026-07-30, 16:09
Medlem
Citat:
Har inget av skitet i min telefon så jag bryr mig inte, men vet vad de sysslar med.
Så du har inte skiten på telefonen men tror ändå den lyssnar av dig och fotograferar dig i smyg? Hur tänkte du där?
Citera
2026-07-31, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Bara jag som undrar över hur blod i trosan kan se ut som metall i säkerhetskontrollen, men inte blod i kroppen?

I övrigt blir vi övervakade hela tiden, så det behöver vi inte ens fundera över.
För att vätskor och lösa föremål visas utanpå kroppen och inte inuti. Där det är normalt att ha vätska, blod, metall så blir det ingen varning. Men är det utanpå kroppen, fickor, kläder, onormala mängder så varnar den.
Citera
2026-07-31, 09:54
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
För att vätskor och lösa föremål visas utanpå kroppen och inte inuti. Där det är normalt att ha vätska, blod, metall så blir det ingen varning. Men är det utanpå kroppen, fickor, kläder, onormala mängder så varnar den.
Ok, så att svälja knark och stoppa upp vapen i analen ger inte utslag? Bra att veta. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in