2026-07-22, 22:57
Medlem
Hände en väldigt läskig sak idag när jag scrollade instagram-reels. Får en kuslig tanke av att Instagram vet vad jag har på mig, hur?

Fick upp en reel på en kvinna som skulle igenom en säkerhetskontroll på en flygplats men blivit stoppad för att hon hade menstrosor på sig som i scannern såg ut som en metallföremål i trosan (mycket järn).

Under min scrollning har jag samma modell av menstrosa på mig och detta kommer upp i mitt flöde bara sådär. Har inte googlat på det eller liknande utan något jag använder varje månad när det behövs. Jag ska dessutom ut och resa denna sommar så kändes extra kusligt... som en varning att inte ha på mig dessa trosor jag har just nu om jag ska igenom security.

Kan min telefon veta vad jag har för underkläder verkligen? Bör jag stänga ner sociala medier helt för att jag känner mig övervakad?
Citera
2026-07-22, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Hände en väldigt läskig sak idag när jag scrollade instagram-reels. Får en kuslig tanke av att Instagram vet vad jag har på mig, hur?

Fick upp en reel på en kvinna som skulle igenom en säkerhetskontroll på en flygplats men blivit stoppad för att hon hade menstrosor på sig som i scannern såg ut som en metallföremål i trosan (mycket järn).

Under min scrollning har jag samma modell av menstrosa på mig och detta kommer upp i mitt flöde bara sådär. Har inte googlat på det eller liknande utan något jag använder varje månad när det behövs. Jag ska dessutom ut och resa denna sommar så kändes extra kusligt... som en varning att inte ha på mig dessa trosor jag har just nu om jag ska igenom security.

Kan min telefon veta vad jag har för underkläder verkligen? Bör jag stänga ner sociala medier helt för att jag känner mig övervakad?
Du hade väl tänkt på menstrosor. De där svarta speglarna har läst tankar sen länge. Många har märkt det. Man har inte ens pratat om en produkt, än mindre sökt på den, men så dyker den upp.
Citera
2026-07-22, 23:04
Moderator
tobess avatar
Jag gissar på att du inte stickat dina egna menstrosor utan att de är köpta någonstans, online antagligen. Där har du svaret.
Citera
2026-07-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag gissar på att du inte stickat dina egna menstrosor utan att de är köpta någonstans, online antagligen. Där har du svaret.
Har köpt de online men för flera år sedan. Att det skulle dyka upp nu känns konstigt.
Citera
2026-07-22, 23:09
Medlem
Citat:
Om det istället hade kommit upp något om rakhyvlar för män, så hade du inte reagerat. Om nu du inte precis rakat dig under armarna med en sådan hyvel.

Troligen är det någon form av confirmation bias,
Konfirmeringsbias är en undermedveten tankefälla där vi människor tenderar att söka efter, tolka och minnas information som bekräftar våra befintliga åsikter. Samtidigt ignorerar vi omedvetet fakta som motsäger det vi redan tror på, vilket leder till förvrängd verklighetsuppfattning och polarisering.
Gemeni. Det finns massor information på nätet och i böcker om fenomenet.

Sedan så är troligen klipp du får anpassade för ditt kön och din åldersgrupp.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-22 kl. 23:11.
Citera
2026-07-22, 23:09
Avstängd
Crabbofixs avatar
jag får upp reklam för vitae-pro

kan dom veta att jag är pensionär och att jag har ont om energi?
Citera
2026-07-22, 23:10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Har köpt de online men för flera år sedan. Att det skulle dyka upp nu känns konstigt.

Eller så är det att du under åren har stannat och sett på andra videon med detta och du reagerar endast nu pga att du själv gör en koppling till en uppkommande resa, d.v.s. lite gammal hederlig konfirmeringsbias.

Det är ingen på instagram som sitter och tittar på dina trosor.
Citera
2026-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Eller så är det att du under åren har stannat och sett på andra videon med detta och du reagerar endast nu pga att du själv gör en koppling till en uppkommande resa, d.v.s. lite gammal hederlig konfirmeringsbias.

Det är ingen på instagram som sitter och tittar på dina trosor.
Ja, jag skulle reagera om det kom upp ett klipp med min lastgamla laptop jag skriver ifrån nu också spelades...
Citera
2026-07-22, 23:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ja, jag skulle reagera om det kom upp ett klipp med min lastgamla laptop jag skriver ifrån nu också spelades...

Om du har loggat in på samma konton där kommer du att få upp samma typ av reels även på den. Algoritmerna är inte kopplade till enheten du använder utan till kontot och den profil som byggts upp kring det.
Citera
2026-07-22, 23:50
Medlem
Inhale82s avatar
Jag har tänkt på detta också, det är jävligt kusligt.

Gick på toa och sket, såg att jag hade hål i kallingarna.
Hade inte ens med mig telefonen på toa, men när jag kom tillbaks och scrollade Facebook så dök Frank Dandy reklam upp direkt.
Köp 5, få 10 kallingar!

Satte mig i min bil, såg att mätaren strax slår över till 30k mil.
Tänkte för mig själv att det kanske börjar bli dags att byta bil snart.
Kommer hem och tar upp telefonen, direkt reklam för leasingbilar.

Kom på att det snart är min systersons födelsedag, funderade på att köpa nån kul radiostyrd bil till honom.
Nästa gång man tar upp telefonen så får man reklam för leksaker.

Jag är ingen foliehatt, jag knarkar inte och jag mår bra psykiskt och är stabil.
Men hur fan går detta ihop?
Jag fattar ju att man får anpassad reklam om man pratar med folk om sånt här eller riktar telefonkameran, men när man tänker?
Citera
2026-07-23, 00:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Nej, naturligtvis inte, sluta noja!
Citera
2026-07-23, 01:34
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Jag har tänkt på detta också, det är jävligt kusligt.

Gick på toa och sket, såg att jag hade hål i kallingarna.
Hade inte ens med mig telefonen på toa, men när jag kom tillbaks och scrollade Facebook så dök Frank Dandy reklam upp direkt.
Köp 5, få 10 kallingar!

Satte mig i min bil, såg att mätaren strax slår över till 30k mil.
Tänkte för mig själv att det kanske börjar bli dags att byta bil snart.
Kommer hem och tar upp telefonen, direkt reklam för leasingbilar.

Kom på att det snart är min systersons födelsedag, funderade på att köpa nån kul radiostyrd bil till honom.
Nästa gång man tar upp telefonen så får man reklam för leksaker.

Jag är ingen foliehatt, jag knarkar inte och jag mår bra psykiskt och är stabil.
Men hur fan går detta ihop?
Jag fattar ju att man får anpassad reklam om man pratar med folk om sånt här eller riktar telefonkameran, men när man tänker?
Du har fått upp samma reklam innan dessa dagar. Du har bara inte noterat förrän du insett dina behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in