2026-07-23, 02:01
Medlem
glockenreins avatar
Samma har hänt mig flera gånger, senast visste min telefon att jag behöver ha extra stora kondomer trots att jag alltid handlat på apotek i person. Är förmodligen en slump men kusligt är det!
Citera
2026-07-23, 02:35
Medlem
litenbokstavs avatar
ja det klart
Citera
2026-07-23, 06:19
Medlem
figegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Hände en väldigt läskig sak idag när jag scrollade instagram-reels. Får en kuslig tanke av att Instagram vet vad jag har på mig, hur?

Fick upp en reel på en kvinna som skulle igenom en säkerhetskontroll på en flygplats men blivit stoppad för att hon hade menstrosor på sig som i scannern såg ut som en metallföremål i trosan (mycket järn).

Under min scrollning har jag samma modell av menstrosa på mig och detta kommer upp i mitt flöde bara sådär. Har inte googlat på det eller liknande utan något jag använder varje månad när det behövs. Jag ska dessutom ut och resa denna sommar så kändes extra kusligt... som en varning att inte ha på mig dessa trosor jag har just nu om jag ska igenom security.

Kan min telefon veta vad jag har för underkläder verkligen? Bör jag stänga ner sociala medier helt för att jag känner mig övervakad?

Menar du att du tror att mobilen har någon form av hårdvarusensor som kan läsa av material eller järnhalt i omgivningen på avstånd, eller tänker du att det bara var en extrem slump i algoritmen?
Citera
2026-07-23, 07:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Bara jag som undrar över hur blod i trosan kan se ut som metall i säkerhetskontrollen, men inte blod i kroppen?

I övrigt blir vi övervakade hela tiden, så det behöver vi inte ens fundera över.
Citera
2026-07-23, 10:11
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Telefonen lyssnar inte av vad man säger, varken i samtal eller videosamtal. Det skulle gå åt alldeles för mycket kraft för det.

Cookies (som 99% godkänner) samt kopplingar mellan sociala medier och algoritmer är boven. Dina appar vet vad du tänker vid vilket tillfälle innan du själv gör det.
Citera
2026-07-23, 10:18
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Har köpt de online men för flera år sedan. Att det skulle dyka upp nu känns konstigt.

Nej inte konstigt alls! Facebook, Instagram, TikTok, ja alla skitappar som folk har i sina telefoner spionerar på vad du gör.
Citera
2026-07-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Nej inte konstigt alls! Facebook, Instagram, TikTok, ja alla skitappar som folk har i sina telefoner spionerar på vad du gör.
Installera dem i Private Space och kör Morphe-varianterna istället för vanliga så slipper du det mesta av spioneriet.
Citera
2026-07-23, 10:58
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esc24a
Installera dem i Private Space och kör Morphe-varianterna istället för vanliga så slipper du det mesta av spioneriet.

Eller så har man inte skräpet i telefonen alls utan sköter det via en dator med en säker webläsare istället!
Citera
2026-07-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Telefonen lyssnar inte av vad man säger, varken i samtal eller videosamtal. Det skulle gå åt alldeles för mycket kraft för det.

Cookies (som 99% godkänner) samt kopplingar mellan sociala medier och algoritmer är boven. Dina appar vet vad du tänker vid vilket tillfälle innan du själv gör det.
Jag har varit med om flera tillfällen där det verkar som mobilen lyssnar av samtalen.
Vid ett tillfälle pratade jag på telefon om ett cigarett uttag till 240 Volt konverterare.
Direkt efter fick jag upp reklam får en sådan. Har aldrig sett reklam för det varken före eller efter.
Sen märker jag att de kollar upp var man rör sig. Var ute på stan och gick in i en liten butik som jag aldrig varit i (ingen kedja). Strax efter kommer det upp reklam för samma butik. Har aldrig sett reklam för den lilla butiken innan.
Om de kan känna av en mens-trosa vet jag inte. Men det kan finnas en koppling som vi inte har tänkt på. Kan också vara en tillfällighet med mens-trosan.
Citera
2026-07-23, 12:18
Medlem
st33rs avatar
Har man facebook-konto och google-konton och instagramkonton konstant inloggade (man kanske rentav valt att "logga in med google" "logga in med facebook" på diverse andra webtjänster också) och man inte har inställt så att inte spårningscookies sparas och man per automatik klickar i "godkänn" på alla hundratals "godkänn cookies"-meddelanden på sidor man går in på .

Då kan du räkna med att typ allt i form av reklam och algoritmer var du än är på internet börjar hänga ihop efter ett tag. Så att allt du nånsin gör på internet i nån mån kan påverka vad du gör nån annanstans och påverkar vilken information som når dig , vilken reklam du får, vilka reels shorts osv som visas och så vidare.

Jag bryr mig inte om det, så jag sväljer cookies och inloggningar och hela köret. Jag slipper i alla fall för mig ointressanta klipp med bikinibrudar med putiga rövar som blandar mac and cheese, eller amerikanska par som låtsas pranka varandra pga detta. Algoritmerna har lärt sig vad jag vill ha. Men visst blir man lite sondmatad med sina specialintressen..

PS. har man sådär så man är superspårad, kopplas man ihop även med vänner och avlägset bekanta, och till slut även med folk man ej har som vänner men är inne på samma lokala wifis i typ föreningslokaler eller annat. Så det är nog sånt där som folks ideer om att telefonen avlyssnar dem bygger på. Jag tror inte dagens telefoner kör med rumsavlyssning eller fotar dig i smyg.
Senast redigerad av st33r 2026-07-23 kl. 12:23.
Citera
2026-07-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Var ute på stan och gick in i en liten butik som jag aldrig varit i (ingen kedja).
Google maps vet var du är, samma företag är världens största(?) annonssäljare, så det behöver inte vara en slump. Gå in på din tidslinje och titta.
Citera
2026-07-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Google maps vet var du är, samma företag är världens största(?) annonssäljare, så det behöver inte vara en slump. Gå in på din tidslinje och titta.
Jo, jag vet att det inte är en slump. Det var därför jag skrev det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in