Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Tro mig, jag har varit på de där bussarna också men även det överlevde jag. Jag är uppväxt i orten och har fått deala med den otryggheten men det är inte nåt jag vill ha ogjort och minst av allt hade jag velat att mina föräldrar höll konstant koll på mig. Nu bor jag ju i ett lugnt villaområde så du har rätt i att jag inte är i Tensta/Rosengård/Bergsjön osv. men det är inte heller 99% av svenskarna. Det bor knappt några svenskar där alls så det är inte vad vi pratar om här. Det handlar om att svenska föräldrar förvägrar sina barn den frihet de själva hade. Jag vill bara att de ska komma ihåg hur de själva växte upp och ge barnen samma frihet.
Det är lätt att tänka att hela Sverige ser ut som där man själv bor. Har man ett lugnt område där vardagen rullar på, där barnen kan vara ute och där allt känns tryggt, då är det också den bild man får av samhället.
Men Sverige ser inte likadant ut överallt.
Det är en annan sak om man har sett ett område under många år och jämför hur det var förr med hur det är idag. Då märker man också förändringar som kanske är svåra att förstå om man bara utgår från sin egen vardag.
Åker man ut till vissa områden på kvällstid så ser man att något har förändrats. Polishelikoptern som cirklar över taken är inte längre en ovanlig syn. Det är inte direkt billigt att hålla en helikopter i luften, så den är knappast där utan anledning. Den används för att något händer eller för att polisen bedömer att den behövs.
Den är där så ofta att de som bor där känner igen den direkt. I folkmun har den fått namnet fågeln. Den har blivit ett så vanligt inslag i vardagen att många som bor där skulle märka om den plötsligt inte var där.
Och det är just det som är poängen. Det här handlar inte längre bara om några få platser. Många människor runt om i landet ser förändringar i sina egna städer och områden.
Därför blir det lite konstigt när någon säger att de inte ser det där de bor och därför inte tror att det finns. Den egna erfarenheten är viktig, men den säger inte allt om hur det ser ut i resten av landet.
Man kan självklart ha olika upplevelser. Någon kan bo någonstans där allt fungerar bra, medan någon annan upplever en helt annan verklighet bara en bit därifrån.
Det går därför inte att jämföra dagens Sverige med hur det såg ut förr bara utifrån sin egen gata. Vill man förstå hela bilden måste man också lyssna på människor som lever med andra erfarenheter än sina egna.
Sverige är större än den egna postadressen.