2026-07-31, 04:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har idag bredband via Bahnhof 250/250 Mbit/s för 469 kronor per månad och fick precis via epost reda på att avtalet är uppsagt då de ej kan leverera tjänsten fr.o.m. 1 november.
"Nätägaren har meddelat att området övergår till ett stängt nät. Vi kan därför inte längre leverera tjänsten och måste tyvärr avsluta ditt abonnemang. Tack för din tid som kund – kontakta oss gärna vid frågor."
Skumt tänkte jag och tittade på hyresvärdens (ett kommunalt bostadsbolag) hemsida och fick där knapphändig information om att de sett att bredbandspriserna tenderar att stiga och att de "har därför tecknat avtal med Telia om att tillhandahålla ett prisvärt bredbands- och TV-paket till samtliga våra hyresgäster."

Det var den knapphändiga information som finns (mer kommer senare) så jag frågar Flashback istället . Jag utgår från att det är ett gruppavtal där hyresvärden fakturerar bredband/tv via hyran och att det därför blir billigare. Någon som har erfarenhet om vad som kan gälla (ja, varje avtal är unikt).?

- Ungefärlig prisbild.
- Hastighet.
- Hur gör man med utrustning? Lånar eller köper eller kan man använda egen router?
- Fördelar och nackdelar.
Citera
2026-07-31, 04:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har idag bredband via Bahnhof 250/250 Mbit/s för 469 kronor per månad och fick precis via epost reda på att avtalet är uppsagt då de ej kan leverera tjänsten fr.o.m. 1 november.
"Nätägaren har meddelat att området övergår till ett stängt nät. Vi kan därför inte längre leverera tjänsten och måste tyvärr avsluta ditt abonnemang. Tack för din tid som kund – kontakta oss gärna vid frågor."
Skumt tänkte jag och tittade på hyresvärdens (ett kommunalt bostadsbolag) hemsida och fick där knapphändig information om att de sett att bredbandspriserna tenderar att stiga och att de "har därför tecknat avtal med Telia om att tillhandahålla ett prisvärt bredbands- och TV-paket till samtliga våra hyresgäster."

Det var den knapphändiga information som finns (mer kommer senare) så jag frågar Flashback istället . Jag utgår från att det är ett gruppavtal där hyresvärden fakturerar bredband/tv via hyran och att det därför blir billigare. Någon som har erfarenhet om vad som kan gälla (ja, varje avtal är unikt).?

- Ungefärlig prisbild.
- Hastighet.
- Hur gör man med utrustning? Lånar eller köper eller kan man använda egen router?
Nackdelen kommer att bli som hos en kompis (bostadsrätt) Han har internet från Telia inbakat i avgiften och kan inte byta. Vet inte hur mycket Telia fakturerar men de är kända för att vara dyra, dyrast av alla när det gäller telefoni.
Du kommer säkert att prackas på en massa kassa TV kanaler som "ingår" i avtalet, och ingenting är gratis, även om det inte är du som betalar fakturan månadsvis.
Citera
2026-07-31, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nackdelen kommer att bli som hos en kompis (bostadsrätt) Han har internet från Telia inbakat i avgiften och kan inte byta. Vet inte hur mycket Telia fakturerar men de är kända för att vara dyra, dyrast av alla när det gäller telefoni.
Du kommer säkert att prackas på en massa kassa TV kanaler som "ingår" i avtalet, och ingenting är gratis, även om det inte är du som betalar fakturan månadsvis.
Ja precis.
Man blir påpackad ett tv-paket med dom vanligaste kanalerna typ basutbud som du inte blir av med. Vem ser ens på vanlig tv med massa reklamavbrott?

Jag tror det är såhär.
Ingen vill idag betalar för massa tv-kanaler då folk skaffar streaming tjänster som netflix.
Då bakar dom in det i hyran istället.
Visst det blir billigare men du betalar för något som du inte längre vill ha.

Samma med öppna nät för internet. Blir det för dyrt kommer man till sist skaffa mobilt internet.
Jag har gruppavtal på telia kabel-tv. Med lånad utrustning.
Nackdelen är att dom kommer ringa dig och maila om "bra" erbjudanden.
Senast redigerad av crille132 2026-07-31 kl. 07:43.
Citera
2026-07-31, 08:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
- Ungefärlig prisbild.
- Hastighet.

Bor i mindre BRF med Telia-avtal. Jag betalar under 250 kr per månad för 250/250 plus ett tjugotal tv-kanaler.
Utrustningen (router och tv-hub) ingår. Jag fattade det som att man lånar dem men när grejerna byttes ut för nåt år sen så behövde vi inte lämna tillbaka de gamla. Egen router ska man kunna använda, men tror ändå att Telia vill ha sin egen utrustning först som överlämningspunkt. Sen stänger du bara av DHCP och Wifi i den (typ, jag vet inte helt hundra vad jag snackar om här) och kopplar in din egen router i ett av nätverksuttagen.

Tycker själv att det är jävligt prisvärt. Nån nedbantad playtjänst ingår också i tv-paketet. Kan kolla på t.ex. TV3:s och Kanal 5:s egna program under ett par veckor efter att de har sänts.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-07-31 kl. 08:07.
Citera
2026-07-31, 08:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Nackdelen är att dom kommer ringa dig och maila om "bra" erbjudanden.

Logga in på "Mitt telia" och klicka bort att de får ringa dig.
Citera
2026-07-31, 08:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

- Ungefärlig prisbild.
- Hastighet.

Har gruppavtal från Telia i BRF för tv/bredband/telefoni.

TV och telefoni använder jag inte, då det är 2026. Bredband är nominellt på 1Gbit/s, i praktiken relativt stabilt runt 850 Mbit/s. Begränsningen ligger på anslutningen/tjänsten, då jag med samma utrustning utan problem hade stabilt 1 Gbit/s i min förra lägenhet (samma stadsnät).

Router från Telia ingår, men den använder jag självklart inte då jag har ett bättre mesh-system sedan tidigare. Det ingår även en så kallad "tv-box" som måste användas för Telias IP-TV. Du måste också använda Telias router om du vill att TV ska fungera, alternativt en switch med VLAN-stöd så att du kan "splitta ut" TV och Telefoni på separata portar.

TV som ingår är någon form av baspaket som går att utöka om man är lagd åt det hållet.

För detta nöje betalar vi runt 200kr/mån.
Citera
2026-07-31, 08:12
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Vet inte om det är Topic men i våran BRF har vi extra allt för 75:- Tv Internet och utsikt över havet!
Citera
2026-07-31, 08:27
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Telia är kända för att vara mycket bra, men kanske inte bäst.

Gruppavtal är prisvärt och väldigt bra, för 95% av folket. Hur bra beror på vad som förhandlas fram...

Jag har det själv, och är mycket nöjd.
Citera
2026-07-31, 08:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Gruppavtal är prisvärt och väldigt bra, för 95% av folket. Hur bra beror på vad som förhandlas fram...

Tja, stämmer det som vissa i tråden hävdar att kostnaden hamnar på mellan 200-300 kan man se det som bra, ja. Betalar själv just under 300 kr för 100/100 men jag är heller inte aktuell för något gruppavtal. Skulle heller inte ens betala 10 kr för något "baspaket" med TV kanaler. Möjligen om Viaplay och Netflix ingick, men de brukar inte ingå i baspaket under 300 kr inklusive bredband.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-31 kl. 08:42.
Citera
2026-07-31, 08:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vet inte hur mycket Telia fakturerar men de är kända för att vara dyra.

Det är för privatabonnemang de är dyra. För BRF:er kan man få ner priset till markandens lägsta. Vet en BRF som nyligen gjort så.
Citera
2026-07-31, 09:37
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Inget fel på Telia som uppkoppling. Känner en del som har det och är nöjda. Nu vet jag inte hur det blir just för TS men de jag känner som har Telia har kunnat välja hastighet på Internet och även vad de ska ha för TV-utbud. TV tittar jag inte särskilt mycket på men hade det ingått en 15-20 standardkanaler så är det bra där.
Citera
2026-07-31, 10:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Bor i mindre BRF med Telia-avtal. Jag betalar under 250 kr per månad för 250/250 plus ett tjugotal tv-kanaler.
Utrustningen (router och tv-hub) ingår. Jag fattade det som att man lånar dem men när grejerna byttes ut för nåt år sen så behövde vi inte lämna tillbaka de gamla. Egen router ska man kunna använda, men tror ändå att Telia vill ha sin egen utrustning först som överlämningspunkt. Sen stänger du bara av DHCP och Wifi i den (typ, jag vet inte helt hundra vad jag snackar om här) och kopplar in din egen router i ett av nätverksuttagen.

Tycker själv att det är jävligt prisvärt. Nån nedbantad playtjänst ingår också i tv-paketet. Kan kolla på t.ex. TV3:s och Kanal 5:s egna program under ett par veckor efter att de har sänts.
Jag hoppas på något liknande. Det är ju ett bra pris . Jag klarar mig idag lätt på 250 Mbit men hoppas på 1000 såklart. Jag klarar mig med Telias router om den ändå är ett lån. TV-boxen vet jag inte om jag kopplar in ens, men om den har bra appar och streaming kan man ju alltid använda den som mediabox. Annars har jag Google tv inbyggt i tv:n.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in