2026-07-31, 10:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Har gruppavtal från Telia i BRF för tv/bredband/telefoni.

TV och telefoni använder jag inte, då det är 2026. Bredband är nominellt på 1Gbit/s, i praktiken relativt stabilt runt 850 Mbit/s. Begränsningen ligger på anslutningen/tjänsten, då jag med samma utrustning utan problem hade stabilt 1 Gbit/s i min förra lägenhet (samma stadsnät).

Router från Telia ingår, men den använder jag självklart inte då jag har ett bättre mesh-system sedan tidigare. Det ingår även en så kallad "tv-box" som måste användas för Telias IP-TV. Du måste också använda Telias router om du vill att TV ska fungera, alternativt en switch med VLAN-stöd så att du kan "splitta ut" TV och Telefoni på separata portar.

TV som ingår är någon form av baspaket som går att utöka om man är lagd åt det hållet.

För detta nöje betalar vi runt 200kr/mån.
Det låter som att vi kan få ett bra pris i alla fall . Jag pratade med sonen och de har ett liknande gruppavtal med Telenor med 1000 Mbit/s samt några tv-kanaler och betalar 239 kronor per månad.

Man undrar vad leverantörerna lever på, men det kanske är tilläggstjänsterna på tv som genererar pengar. Många tittar fortfarande på gammel-tv.
Citera
2026-07-31, 12:46
Medlem
Vi har gruppavtal på kabel-tv. Telias nät för internet.
Dock är intenet via Telia snindyrt.
Det ingår 10Mbs gratis internet men 500Mbs kostar 600kr. du kan välja operatör men det blir samma ändå.
Citera
2026-07-31, 12:52
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag hoppas på något liknande. Det är ju ett bra pris . Jag klarar mig idag lätt på 250 Mbit men hoppas på 1000 såklart. Jag klarar mig med Telias router om den ändå är ett lån. TV-boxen vet jag inte om jag kopplar in ens, men om den har bra appar och streaming kan man ju alltid använda den som mediabox. Annars har jag Google tv inbyggt i tv:n.

Du lär kunna betala lite extra för högre hastighet om det skulle behövas.

Jag som annars bara har en gammal "dum-tv" har kopplat in boxen. Den är helt okej och det går att installera appar på den.
Citera
2026-08-03, 09:13
Medlem
PeterNosters avatar
När jag hade Telia fanns gruppavtal för IP-TV. Internet var dock individuellt.

IP-TV via VLAN i deras router till TV-boxen.

För att kunna använda egen router kunde man begära att få deras router bryggad.
Man kunde då ansluta sin egen router till port 4.

Vet inte hur det är nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in