2026-07-30, 22:48
Medlem
jag tror inte fritidsbåten blev överkörd för då hade ingen överlevt mer troligt är att fritidsbåten dammat in i sidan på lastfartyget och mamman och ena barnet var i för ruffen kanske sov nattade om barnet var liten kanske utan flytväst? smällen har varit så kraftig att båten kluvits i tu varav pappa och sonen som är ute på däck kanske enda med flytväst slungas ut, mamman och yngsta barnet sjunker med båten till botten troligtvis medvetslösa av krocken och utan flytväst?

min teori stödjer även det faktum att man hittat del av vraket där mamman var i. hade dom blivit påkörda av den jätten hade inte mycket varit kvar. Lite liknande bandet https://sv.wikipedia.org/wiki/Viola_Beach som störtade ner i södertälje kanalen och dessutom blev överkörda av ett stort fartyg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Fast pappan själv uppgav att de saknade saknade flytvästar.

Var har du sett det? Inte läst det i någon media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det kan stämma.

Vad har detta med ämnet att göra?
Det har att göra med det DU skrev! Har du redan glömt vad du skrev?
Citera
2026-07-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Ja verkligen säker, bara 50% som dog i den lilla trevliga turen i blåst och regn.
Nu visade det sig ju vara en IW25...
Citera
2026-07-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Usch nu hittade man flickan. Fy fan vilket tragedi. Får ont i magen av att bara läsa detta.

Men kollar på fartyget och ser att de har en sådan där bula som sticker fram längst fram( sorry jag vet inte vad det heter)

Om det är mörkt och de i lillbåten tror att de kan smita förbi men ser ej pga av mörkret. Det är ju många meter och då tar det tvärstopp och sedan blir man mosad.

Det var min första tanke när jag såg bilden..

Får verkligen hoppas för pappans skull att det inte var så det gick till. Dvs att han skulle ha tänkt sig någon slags chansning där de skulle hinna över med några meters marginal, men kolliderade pga såg inte den svarta bulben. Det tror jag ändå inte, att man medvetet skulle göra en så farlig chansning med sin familj i båten. Då tror jag mer på att han helt enkelt inte sett fartyget.
Citera
2026-07-30, 22:51
Medlem
Men tror du en semesterfirare vet vad en farled är?

Vet vilka bojor som visar gränserna för farled? Skulle säga att 99% av befolkningen inte har ngn aning vad det är rent praktiskt med bojar etc

Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Med sjövana och försiktighet är det inga problem i mörker. Man håller sig i utkanten av farleden, håller god uppsikt. Försämras sikten rejält så lämnar självklart farleden.
Citera
2026-07-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Låter smart att åka ut med båten då. Haha
Vad är det som är roligt?
Citera
2026-07-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är svårare att visuellt upptäcka små båtar i skymningen än i beckmörker förutsatt att de har ok lanternor.
Ok, kan fritidsbåtens laternor plötsligt slutat fungera utan att de märkte det? Tänker att de skulle kontaktat brodern i båten framför om de upptäckte att något krånglade.
Citera
Medlem
Har namnen på de inblandade kommit ut i tråden?
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Är du säkerr på att lastfartyget hade haft möjlighet att få stopp även om det upptäckt fritidsbåten?
Fått stopp, absolut inte. Hunnit gira beror helt på NÄR de upptäckt. Om de var på kollisionskurs å 200m innan hinner gira 3-5 grader
hade de nog klarat sig
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 22:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Farledsgräns är givetvis utmärkt av lateralbojar. Du kan dessutom var säker på att Katten begeänsar farleden västerut...

Du påstår alltså att farledens bredd går ända från pricken till strandlinjen?
Du påstår då också att det är helt ok för fartyget att segla i farleden så att den slickar kattens strandlinje. Är det så vi ska förstå dig?

Eller anser du att farledens bredd är smalare än så? Bara så jag förstår vad det är du försöker säga här!

Menar du att den domstol som fastställde en farleds bredd till fyrsektorns vita sektorsbredd i passagen, hade fel? Har du överklagat den domen?
Citera
2026-07-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De har väl radarlarm.och kan slå på strålkastare
De har gjort fel!

Hur fungerar dessa radarlarm du talar om?

Vad hjälper strålkastare i en störtskur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in