2026-07-30, 22:26
Medlem
Jag såg nyhetsinslag både på tv4 och Svt av både boende och turister därute. De sa att fartygstrafiken i farleden är intensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så inte så mkt sjöfart pga det
Citera
2026-07-30, 22:26
Medlem
Wajis avatar
Usch nu hittade man flickan. Fy fan vilket tragedi. Får ont i magen av att bara läsa detta.

Men kollar på fartyget och ser att de har en sådan där bula som sticker fram längst fram( sorry jag vet inte vad det heter)

Om det är mörkt och de i lillbåten tror att de kan smita förbi men ser ej pga av mörkret. Det är ju många meter och då tar det tvärstopp och sedan blir man mosad.

Det var min första tanke när jag såg bilden..
Citera
2026-07-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Den kopplas normalt inte in i olyckor med fritidsbåtar, nu verkar det iofs som det har varit en lite större båt inblandad också så det är möjligt att de kopplas in, speciellt med tanke på att det blev rätt allvarliga följder tyvärr.

Men herregud.
Läser inte folk nyheter.
Det bekräftades tidigt idag redan att de ska utreda.
Med två fritidsbåtar hade de inte urett normalt men med en kommersiell dito ska de utreda enligt lag vid en sådan här utgång.
Citera
2026-07-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Nej, eller kanske, men inget som hade hjälp i detta fall gissar jag.

Så dom var körda redan när de gick i snipan menar du ?
Citera
2026-07-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Usch varför ska det ens gå så stora äckliga fartyg i den fina miljön. Sluta frakta massa skit hit och dit.

Lägg ner svenska ekonomin menar du ?
Senast redigerad av Svempa2014 2026-07-30 kl. 22:31.
Citera
2026-07-30, 22:29
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att du inte har någon koll är ju ingen nyhet, men thurpiee har helt rätt, det finns i sjövägsreglerna en sådan gräns om 20meter samt segelfartyg med ospecificerad längd. Det är väl för h-vete dags för att läsa på lite och inte tro att varenda individ här som kan nåt måste förklara precis allting för dig!

Om du nu verkligen vistas på sjön så har du verkligen en hel del att lära dig om så väl sjövägsregler som navigation.

Allting i detta fallet tyder på att snipan skulle ha hållit sig undan för fartyget.
Kan du länka.
Att regeln gäller i farleder generellt är nog nytt för alla.

T.o.m. AI (som du kör copy paste på) är specifik med TRÅNGA farleder.
Alla vet att man väjer för yrkestrafik under Tjörnbron å i trånga sund, men nu var det snack om nåt GELT ANNAT
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 22:36.
Citera
2026-07-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Usch varför ska det ens gå så stora äckliga fartyg i den fina miljön. Sluta frakta massa skit hit och dit.
Tycker också det är obehagligt
Citera
2026-07-30, 22:30
Medlem
Såhär står det i Transportstyrelsen. Men att farleden där skulle betraktas som trång tror jag inte. Såg bilderna från nyheterna och det såg ut att va mellan 500-1000m mellan land där båten låg. Jag tror inte en lagman eller domare inom sjörätt betraktar det som trångt, men jag är inte fartygsjurist

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att du inte har någon koll är ju ingen nyhet, men thurpiee har helt rätt, det finns i sjövägsreglerna en sådan gräns om 20meter samt segelfartyg med ospecificerad längd. Det är väl för h-vete dags för att läsa på lite och inte tro att varenda individ här som kan nåt måste förklara precis allting för dig!

Om du nu verkligen vistas på sjön så har du verkligen en hel del att lära dig om så väl sjövägsregler som navigation.

Allting i detta fallet tyder på att snipan skulle ha hållit sig undan för fartyget.
Citera
2026-07-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Det har stått i artiklar jag läst. Det verkar vara den samstämmiga bilden som framkommit. Att enbart stå på bryggan på det fartyget och hålla utkik därifrån kan inte hjälpa ett jota för att se vad som händer vid fören. Fartyget är 90 m långt och bryggan finns längst akterut. Dessutom olastat så fören stack högt.

Det är inte ett dugg fjantigt. Vad som är fjantigt är att bli arg på budbäraren som bara konstaterar vilka förhållanden som rådde, att fartyget har väjningsplikt enligt regel 13 OM det är upphinnande och INTE befinner sig i smalt sund osv. Men vi får enas om att vi är oense i frågan. Inga problem för mig. Det var f.ö. inte ett smalt sund där, fartyget hade haft utrymme att väja/gira OM det hade upptäckt snipan.

Våldtäktsoffer vill mig veterligen inte bli våldtagna. Lika lite som att någon vill mista halva sin familj när de är på väg hem med sin fritidsbåt.

Det finns i princip inte ett enda fartyg i svenska vatten som har utkik i fören vare sig vid gång i skärgård eller ute på öppet hav. När mannen vid fören korrekt har lyckats rapportera till bryggan, om han ens lyckas, vad han ser så ser bryggan situationen bättre redan än man vad mannen gjorde när han påbörjade försöken att rapportera. VInsten att ha en gubbe ståendes där är minimal.

Det är inte besättningarnas fel att de har minskats i antal. Det är imo, flaggstater, klassningssällskap och rederier som står till skuld för hur det ser ut på handelsfartygen.

Regel 9 behandlar trånga farleder, inte trånga sund. Har du verkligen kompetens att avgöra vad som är en trång farled för att handelsfartyg? Jag har väldigt svårt att tro det från de kundskaper du hittills visat upp.
Citera
2026-07-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag såg nyhetsinslag både på tv4 och Svt av både boende och turister därute. De sa att fartygstrafiken i farleden är intensiv.
Tycker det är åt h-e
Har det ökat mycket och i så fall varför
Citera
2026-07-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Nä, pga att dom flesta fritidsskepparna har vett att hålla sig väl undan yrkestrafik för att dom (yrkesfartyg) kan inte stanna eller väja hur mycket dom än vill. Det är fakta.

Ta du då och berätta hur ett långt yrkesfartyg märker att dom kört på en ganska liten fritidsbåt!

Vi får väl vänta och se vad utredningen säger. Stå du fast vid din tro att ett 90 meters fartyg skall kunna ens se, eller väja

En parentes: Varför skall du ens fundera på att gå i en farled???? Det är inga fritidsbåtar som sticker 9 meter eller fattar du inte det? Det är ofta över 10 meter djupt utanför den prickade farleden, även inomskärs!
Ja det är väl ganska självklart att alla på sjön ska använda sig av visuell utkik + eventuellt tekniska system? Det finns synkrav av en anledning.

Att fartyget inte kan stanna eller väja är det ingen som ifrågasätter.
Citera
2026-07-30, 22:32
Medlem
Du får söka på Transportelsens utgåva för sjötrafik, står såhär.

Tror dock inte passagen där klassas som så trång så den såg ut att va minst 500m bred på nyhetsinalaget

Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en
trång farled eller ett trångt farvatten.

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Kan du länka.
Att regeln gäller i farleder generellt är nog nytt för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in