2026-07-30, 22:23
Medlem
abis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskbullBarrabas
Som erfaren sjöbjörn vill jag bara reda ur en sak här:
Yrkestrafik har INTE på något sätt företräde före civil dito. Det här att ”bröd går före” är skitsnack. Alla ska hålla sig till sjöreglerna, dvs fart, storlek, manöverutrymme mm, annars blir det bara otydligt och rörigt ute på havet.
I det här fallet så ska en snipa hålla undan för fraktfartyg pga av manövreringsförmågan. Men fartyget har även en plikt att ha koll på sin omgivning.
Det har inget att göra med huruvida det ena eller andra skeppet kör kommersiellt.
Jag jobbar själv till sjöss och efter att ha skummat 1400 kommentarer från mestadels självutnämnda donning-kruger experter är det här det första vettiga inlägget jag stött på. Mina kollegor har varit med i detta sök och jag hoppas de får vila nu och sen tar haverikommisionen över. Rättsliga påföljder är inte riktigt som på land enligt min erfarenhet. En procentsats av ansvar kommer att utdelas men oavsett finns det bara förlorare i detta fall. Vila i frid och hoppas återstoden av familjen kan läka så småningom.
Citera
2026-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det kan hända att de görs. Det återstår att se. Och om det inte görs kommer de antagligen att komma med någon kommentar om detta, för jag gissar att pressen kommer att undra samma sak.

Den kommer utreda olyckan. Började redan idag med att förhöra besättningen på norska fartyget.
Citera
2026-07-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Varför kopplas inte haverikommissionens in i detta??

De har kopplats in ???

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/haverikommissionen-utreder-batolyckan-utanfor-tjorn.d2136032-ed74-4b18-b339-fb601df6f537
Citera
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Varför kopplas inte haverikommissionens in i detta??
Den kopplas normalt inte in i olyckor med fritidsbåtar, nu verkar det iofs som det har varit en lite större båt inblandad också så det är möjligt att de kopplas in, speciellt med tanke på att det blev rätt allvarliga följder tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Den regeln är ny för mig, kan du länka till den eller hittar du bara på. Min segelbåt är under 20m men går jag för segel å farleden är bred nog så väjer tom Stena färjan. Skedde utanför Vinga för nåt år sen…

Att du inte har någon koll är ju ingen nyhet, men thurpiee har helt rätt, det finns i sjövägsreglerna en sådan gräns om 20meter samt segelfartyg med ospecificerad längd. Det är väl för h-vete dags för att läsa på lite och inte tro att varenda individ här som kan nåt måste förklara precis allting för dig!

Om du nu verkligen vistas på sjön så har du verkligen en hel del att lära dig om så väl sjövägsregler som navigation.

Allting i detta fallet tyder på att snipan skulle ha hållit sig undan för fartyget.
Citera
2026-07-30, 22:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Det ligger inte något oljeraffinaderi i Stenungsund, kemisk industri och ett kraftverk finns däremot.
OljeKraftverket finns i praktiken inte kvar.
Däremot snackas det om att bygga mini kärnkraftverk i berget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Konstigt det inte händer oftare egentligem
Nu när man ser vad det är för JÄTTEmonster som går utanför idyllem

Folk som bor där har väl koll. Problemet är ju folk som bara är där på semestern likt den här familjen.
Citera
Medlem
Usch varför ska det ens gå så stora äckliga fartyg i den fina miljön. Sluta frakta massa skit hit och dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Den kommer utreda olyckan. Började redan idag med att förhöra besättningen på norska fartyget.

Bra, tack för infon! Jag ser att flera rapporterat detta i tråden nu med länkar.
Då får vi hoppas att vi i alla fall tids nog får en gedigen och offentlig utredning på vad som hände här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Återigen, detta är så tragiskt, men samtidigt är det nog skönt för alla inblandade att alla nu är återfunna. Tyvärr avlidna men inte annat att vänta när de inte återfanns direkt. Hoppas utredningen visar vad som faktiskt hänt och att även vi andra får ta del av resultatet på ett vettigt sätt.

Verkligen.
Citera
2026-07-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller så överlevde de för att de inte var i ruffen.

Så vad exakt menar du är skillnaden mellan att bli avkastad av smällen vid kollisionen, och att själv kasta sig av sekunder innan smällen? Båda fallen leder ju till att du hamnar i vattnet istället för att vara kvar i båten, vilket i det här fallet blev skillnaden mellan liv och död.
Citera
2026-07-30, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Eller så överlevde de för att de inte var i ruffen.

Troligtvis var det så, sonen hade alla gånger på sig en riktig flytväst med krage som stabiliserade och höll huvudet ovan vattenytan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in