2026-07-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmagympa
Det finns inget sätt att helgardera sig på med mc. Köp en bra hjälm, ett bra ryggskydd, och gärna ett helställ i läder. Men du kommer ändå bara bli ett vackrare lik den dagen du smäller i en bergvägg eller lindar dig själv runt ett träd. Det finns liksom inget sätt att komma omkring det.
Får hålla mig borta ifrån bergväggar och skogar dårå :/ Låter inte så värst nice att uh... linda sig runt ett träd
Citera
2026-07-27, 21:38
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasLa
Får hålla mig borta ifrån bergväggar och skogar dårå :/ Låter inte så värst nice att uh... linda sig runt ett träd
Alltså inget katastroftänk nu. Det finns inget som säger att du kommer gå omkull grabben.

Jag vill bara ta ner dig på jorden lite och berätta att det kan gå fel väldigt fort på mc. Men å andra sidan så körde vi som skållade råttor också. Har haft glidare också och då var jag aldrig i närheten av nån krasch. Min första hoj var en HD Softail Custom. Den hojen ska det mycket till om man kraschar med! Då handlar det mer om att man är en kass pilot.

Men ger dig du in i räserträsket och skaffar literhojar med 200hk+ så är det bara en tidsfråga. Eller om du har vilda kamrater du kör ihop med och ni hetsar varandra. Kör mycket på bakhjulet och stuntar.

Det är därför jag säger att köp dig ett bra helställ åtminstone. Inget tvådelat skit. Köp en bra hjälm och ett ryggskydd. Det är ungefär så långt du kan komma säkerhetsmässigt. Men ha inga illusioner om att någon av dom kommer rädda dig om du smäller ordentligt.

Som sagt, du blir bara ett vackrare lik.
Citera
2026-07-28, 23:06
Medlem
Citat:
Alltså inget katastroftänk nu. Det finns inget som säger att du kommer gå omkull grabben.

Jag vill bara ta ner dig på jorden lite och berätta att det kan gå fel väldigt fort på mc. Men å andra sidan så körde vi som skållade råttor också. Har haft glidare också och då var jag aldrig i närheten av nån krasch. Min första hoj var en HD Softail Custom. Den hojen ska det mycket till om man kraschar med! Då handlar det mer om att man är en kass pilot.

Men ger dig du in i räserträsket och skaffar literhojar med 200hk+ så är det bara en tidsfråga. Eller om du har vilda kamrater du kör ihop med och ni hetsar varandra. Kör mycket på bakhjulet och stuntar.

Det är därför jag säger att köp dig ett bra helställ åtminstone. Inget tvådelat skit. Köp en bra hjälm och ett ryggskydd. Det är ungefär så långt du kan komma säkerhetsmässigt. Men ha inga illusioner om att någon av dom kommer rädda dig om du smäller ordentligt.

Som sagt, du blir bara ett vackrare lik.
Ja asså jag har verkligen inget intresse av att köra en racer hoj i 300 knyck. Har precis hämtat hem en Honda CB 650 för att lära mig på, men målet är ju att kunna glida runt och bara ta det lugnt liksom. Vore nice att rulla längst någon kust eller nåt, dofta saltvatten. Jag gillar inte ens att köra bil över 100 km/h. Känns inte så värst säkert.

Har kollat på diverse utrustning. En grej jag sett är byxor som kan kopplas ihop med en jacka för att typ bli heltäckande. Är det bra eller är dragkedjan en svagpunkt?
Citera
2026-07-29, 14:29
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Bra med skydd men bättre att följa reglerna och att se bilar som aliens. Ibland smyger de på dig bakifrån, ibland kommer de från ovan likt ett tefat. Man vet aldrig var en bil kan komma från eller sparkcyklar och andra cyklistgalningar när du åker på din hoj och tar dig fram i stad och landsbyggd.

Så:

1. Följ reglerna och kör säkert.

2. Ha skydd på dig

eller tvärtom. Det är samma sak egentligen. Aliens finns ju som sagt oavsett så man bör alltid vara redo för någon som försöker ta dig
Citera
2026-07-29, 15:39
Medlem
Hemmagympas avatar
Citat:
Ja asså jag har verkligen inget intresse av att köra en racer hoj i 300 knyck. Har precis hämtat hem en Honda CB 650 för att lära mig på, men målet är ju att kunna glida runt och bara ta det lugnt liksom. Vore nice att rulla längst någon kust eller nåt, dofta saltvatten. Jag gillar inte ens att köra bil över 100 km/h. Känns inte så värst säkert.

Har kollat på diverse utrustning. En grej jag sett är byxor som kan kopplas ihop med en jacka för att typ bli heltäckande. Är det bra eller är dragkedjan en svagpunkt?
Jag har aldrig haft något sånt skydd så jag vet inte om de är kraftiga nog för att klara en krasch utan att rivas isär. Vill du ha det säkraste så ska det vara ett helställ. Det finns inget substitut för dom.

Men jag vet att det inte är det bekvämaste, eller billigaste, så du får väl göra din egen riskanalys angående detta.
Citera
2026-07-29, 22:22
Medlem
Citat:
Men jag vet att det inte är det bekvämaste, eller billigaste, så du får väl göra din egen riskanalys angående detta.
Ja, det är väl det som är det stora samspelet. Tänkte bara att det var värt att fråga! Finns säkert utrustning som testats och inte slitits itu, sen finns det väl billigare grejer som kan ryckas isär av minsta lilla. Kan ju också vara kvalité men en dålig söm på det hela och så åker den isär. Får väl se hur modig man känner sig efter ett par mer lektioner lol
Citera
2026-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ja asså jag har inte direkt tänkt leka när det kommer till skydd. Uppskattar genomgången! Är fullt medveten hur farligt det är. Gillar inte ens att köra bil i hundra utan att man känner sig lite osäker.

Måste bara hitta en butik som har allt det där så man kan testa det i person istället för att beställa via internet. Bor i Örebro, men hittar inte så värst mycket val möjligheter här. Kan alternativt bli att åka till Stockholm om inget annat.

Motonet finns i Örebro: https://www.motonet.se/varuhus/orebro?id=701

De säljer massvis med bra MC-kläder, hjälmar, handskar och skor. Åk dit och kolla.

(De säljer även motocross/enduro-kläder, men det är inte det du ska ha.)
Citera
2026-07-30, 15:13
Medlem
Som några varit inne på, de bästa skydden är de du bär.

Jag är av åsikten att jag vill ha skydden så nära kroppen som möjligt. Dvs inga knäskydd i byxorna, inga höftskydd i byxorna, utan istället har jag separata knäskydd och ”kallingar” med höftskydd, utanför detta har jag ett par byxor.
Samma sak på överkroppen, separat skyddsjacka nära kroppen, sedan ryggskydd (fullängd) och utanpå det ett eller flera lager beroende på väder och vind.

Skälet är att när man ligger där och simmar så kommer det yttre lagret börja rotera, varvid du om du tillåter det kommer ha knäskydd som sitter någonstans halvvägs upp mot skrevet på in eller utsidan av låret, ett axelskydd under hakan osv.
Om skydden istället sitter tajt mot kroppen och lagret utanför tillåts rotera lite så gör det inte så mycket.

Nu har jag bara varit omkull en 5-6gånger, och 3ggr varit ”assisterad” av blinda bilister.
Men klarat mig med en 10-12 brutna revben, en skadad höft och några fingrar…

Skippa inte skydden, ens för den korta turen, det är där det händer, sällan på långturerna.

Klart det kan bli varmt några få dagar om året, men jag tar hellre det jmf road rasch och skador som blir värre än vad de behöver.
Jag resonerar som så att hjälmen är det första skydd jag tar av mig, för troligen vill jag inte överleva skadorna om jag inte har de andra skydden på mig.
Citera
2026-07-30, 20:36
Medlem
Telepatisks avatar
1. En godkänd/bra hjälm som passar bra. Det suger att köra runt med en hjälm som gör ont.
2. En "riktig" ryggskena.
3. Bra skor/stövlar så att fötterna inte karvas av på asfalten ifall du ramlar.
4. Handskar, byxor och jacka. Många byxor och jackor har inbyggda skydd för lederna.

Riktiga knäskydd och bröstskydd tycker jag är mer för enduro/cross, men såklart, allting kan ju hända på en hoj..
Citat:
Ursprungligen postat av Allvis2026
Skippa inte skydden, ens för den korta turen, det är där det händer, sällan på långturerna.

Klart det kan bli varmt några få dagar om året, men jag tar hellre det jmf road rasch och skador som blir värre än vad de behöver.
Jag resonerar som så att hjälmen är det första skydd jag tar av mig, för troligen vill jag inte överleva skadorna om jag inte har de andra skydden på mig.
Väldigt bra skrivet! Jag försöker att tänka samma.

Men jag har slarvat några ggr när jag åkt och hämtat ett paket nära hemmet eller så. Tänker då att jag kör ju bara i max 50 km/h, men även då kan man ju bli rejält skadad.. samt att det blir ändå att jag kör mycket fortare än 50 km/h..
Senast redigerad av Telepatisk 2026-07-30 kl. 20:39.
Citera
2026-07-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Är läkare och stöter på personer som önskar att de hade klätt sig bättre inför övningskörning/körning på MC...

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Men det bästa skyddet är att använda insidan av huvudet.
Alla bilar du möter/kör om/ser. Inuti så sitter det en idiot bakom ratten.

Citat:
Ursprungligen postat av Allvis2026
Jag är av åsikten att jag vill ha skydden så nära kroppen som möjligt. Dvs inga knäskydd i byxorna, inga höftskydd i byxorna, utan istället har jag separata knäskydd och ”kallingar” med höftskydd, utanför detta har jag ett par byxor.
Samma sak på överkroppen, separat skyddsjacka nära kroppen, sedan ryggskydd (fullängd) och utanpå det ett eller flera lager beroende på väder och vind.

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Men jag har slarvat några ggr när jag åkt och hämtat ett paket nära hemmet eller så. Tänker då att jag kör ju bara i max 50 km/h, men även då kan man ju bli rejält skadad.. samt att det blir ändå att jag kör mycket fortare än 50 km/h..

Jag tror detta borde tagga er alla. Välkomna till mitt Safety Council! Medlemskap är utan förmåner för stunden
Fick upp en ad på facebook för detta företag och denna produkt. Ville höra vad ni tror om något sånt? https://sharkspeed.se/herr/herr-skydd/predator-ribcage-skyddsjacka

Har man något sådant under så är man väl ganska maximalt skyddad ifrån smäller, för att sedan komplettera med någon slitstarkt jacka/tröja över för om man väl glider på asfalt, eller? Vill gärna veta vad ni tycker, samt om någon har någon erfarenhet av själva företaget. Vill ju inte köpa armor gjord i typ kina på budget.
Citera
2026-07-31, 18:03
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Jag tror detta borde tagga er alla. Välkomna till mitt Safety Council! Medlemskap är utan förmåner för stunden
Fick upp en ad på facebook för detta företag och denna produkt. Ville höra vad ni tror om något sånt? https://sharkspeed.se/herr/herr-skydd/predator-ribcage-skyddsjacka

Har man något sådant under så är man väl ganska maximalt skyddad ifrån smäller, för att sedan komplettera med någon slitstarkt jacka/tröja över för om man väl glider på asfalt, eller? Vill gärna veta vad ni tycker, samt om någon har någon erfarenhet av själva företaget. Vill ju inte köpa armor gjord i typ kina på budget.

Yes, den principen är rätt. Stötskydd nära kroppen och ett riktigt nötningsskyddande MC-plagg ovanpå kan ge bra skydd. Men den här är tyvärr inte EN 17092-klassad, så ytterplagget måste vara en certifierad MC-jacka – inte bara något ”slitstarkt”.

Skydden uppges vara nivå 2 vilket är bra, men produktinformationen verkar slarvig eftersom revbensskyddet anges enligt en ryggskyddsstandard. Jag hade bett om EU-försäkran om överensstämmelse och bilder på märkningen innan köp.
Citera
2026-07-31, 19:48
Medlem
Citat:

Jag ser jackan som armbågsskydd och axelskydd, som bäst kan jag säga att den inkluderar ett bröstskydd.
Jag skulle sikta på ett ordentligt ryggskydd, inte använda d3O i där.

Här är väl två produkter som ligger närmare det jag avser:
https://www.xlmoto.se/product/alpinestars-bionic-action-v2-skyddsjacka_pid-PM-4949100
Denna är ju ett alternativ till det du visade, fast något rejälare, osäker på hur det om detta ryggskydd går att ersätta.

Och
https://www.xlmoto.se/product/ryggskydd-zandona-hybrid-pro-x8-rod-cm-178-187_pid-PIA-55484
Du ser längden på skyddet jmf det som är infällda?

Nu tog jag bara två snabba exempel, utan att läsa på ordentligt.

Själv ”slarvar” jag ibland med en Knox och ett separat ryggskydd enkom på överkroppen, men aldrig enkom d30 - men åter, det är skydden du bär som är det viktigaste.
Så fort jag ger mig iväg där det antingen är mycket trafik, på grusvägar (eller riktigt små vägar), eller på långturer då är det en bättre skyddsjacka med ordentligt bröstskydd som åker på.

Vill någon åka i enkom ett par mc jeans så får de göra det, bara inte tillsammans eller bakpå mig. Har tagit hand om lite för äckliga skador lite för många gånger, vill fan inte det skall vara någon jag känner vars halva käke är borta och man försöker hålla ihop ansiktet på bara för att det var lite varmt och coolt att åka i öppen hjälm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in