Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
Ja asså jag har inte direkt tänkt leka när det kommer till skydd. Uppskattar genomgången! Är fullt medveten hur farligt det är. Gillar inte ens att köra bil i hundra utan att man känner sig lite osäker.
Måste bara hitta en butik som har allt det där så man kan testa det i person istället för att beställa via internet. Bor i Örebro, men hittar inte så värst mycket val möjligheter här. Kan alternativt bli att åka till Stockholm om inget annat.
Du behöver nog inte hitta allt i samma butik. Det viktigaste att prova på plats är hjälmen (och bära hem själv - inte skicka), ryggskyddet, stövlarna och handskarna. Jacka och byxor kan du sedan leta begagnat när du vet vilka märken, modeller och storlekar som faktiskt sitter rätt på dig.
Jag hade ringt runt i Örebro först och frågat uttryckligen efter landsvägsutrustning, ECE 22.06-hjälmar, AAA-plagg och nivå 2-skydd. Annars finns Handelsboden i Västerås, vilket borde vara ett smidigare första alternativ än att åka ända till Stockholm.
Ta gärna med hela utrustningen när du provar nästa del, så att exempelvis handskarna fungerar med ärmarna, stövlarna med byxbenen och ryggskyddet under jackan. Sitt också en stund i ungefärlig körställning – något kan kännas perfekt stående men hamna helt fel när knän och armar böjs.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
Grejen dock är, hur vet jag att företaget säljer en hjälm som är sann? Satt och kollade på utrustning och hittade en jacka via hanssonsmc.se som va rated AAA, men enligt företaget som gjort den så är den bara rated A. Kontaktade självklart dom och lät dom veta att Hansson har helt fel märkning. Förhoppningsvis så vara det bara en felskrivning, men kan ju vara jävligt farligt ändå.
Bra fundering. Butikens produkttext är inte facit så kontrollera alltid märkningen i själva plagget och tillverkarens uppgifter för exakt modell och artikelnummer. I plagget ska skyddsklassen stå, exempelvis A, AA eller AAA. CE-märkning i sig betyder alltså inte automatiskt AAA.
Kolla även tillverkarens hemsida eller EU-försäkran om överensstämmelse. För hjälm ska det finnas en ECE 22.06-märkning, vanligtvis på en etikett vid hakremmen, med ett E i en cirkel och ett godkännandenummer. Om butikens text, produktens märkning och tillverkarens information inte stämmer överens skulle jag avstå tills det retts ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndreasLa
Ta dessa till exempel. Finns på mitt lokala Motonet
https://www.richa.eu/product/vulcan-2-wp-boots/
Men certifieringen som står där är ju för handskar så vitt jag hittat? Är det då en bluff? Vill dom döda mig?

Haha, nej de vill förmodligen inte döda dig...men deras webbredaktör verkar vara beväpnad med copy-paste.
Ja, EN 13594 gäller mycket riktigt handskar och är alltså fel på sidan. Samtidigt anger de “2222 WR”, vilket är en riktig stövelklassning: nivå 2 i samtliga fyra grundtester samt godkänd vattenresistens.
Men kontrollera etiketten inuti stöveln. Där ska det finnas en MC-symbol, EN 13634 eller EN 13634:2017 och klassningen 2222 WR. Finns inte det eller om märkningen avviker, skulle jag inte köpa dem innan butiken har förklarat saken.