2026-07-30, 20:29
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Om det är där MISJE VERDE ligger nu som olyckan skedde, så kommer de inte komma någonstans med att farleden är trång.

Har du ens varit där? Farleden är knappast trång.
Citera
2026-07-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Troligen inte. Kapten var på bryggan ihop med lotsen. Avsaknaden (såvitt vi vet) av manöver och signalering pekar helt på att ingen alls sett snipan överhuvud taget.

Den intressanta frågan därvid är ifall det varit försummelse från befälhavaren ombord (kaptenen, ingen annan) som inte haft utkik på backen, minskat hastigheten pga dålig sikt eller av någon annan anledning skapat förutsättningar för olyckan.

När det sker dödsfall brukar staten alltid försöka hitta någon skyldig att straffa om det går enligt lagen.
Möjligen har kaptenen lagligt ansvar men småbåtsägaren känns ju som "vållande" eftersom han var på totalt fel plats.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-07-30 kl. 20:36.
Citera
2026-07-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Det var väl det Gunde just skrev? Att det inte är trångt.
Citera
2026-07-30, 20:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Samma IW 25 snipa i 5 knop. Man hör aldrig ett fartyg närma sig, utan måste ha full uppsikt åt alla håll.
https://www.youtube.com/watch?v=ON6Q9ETwf_c
Citera
2026-07-30, 20:32
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00

Jag kollade på sjökortet och konstaterade att den inte är trång.
Citera
2026-07-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det där är absolut inte en trång farled. Jämför med farlederna in till Stockholm.

Exakt detta. Löjligt att hävda att det där skulle vara en trång/smal farled. Också kollat sjökort. Bredd på Misje Verde: 15,45 m. Bredd mellan Katten och Lövön: över 1000 m. Bredd mellan Katten och sjömärket (farleden) måste ju vara åtminstone 300 m, MINST.

https://misje.no/wp-content/uploads/2023/06/VERDE-Description-1.pdf
Senast redigerad av KattenSpike 2026-07-30 kl. 20:40.
Citera
2026-07-30, 20:33
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, här har du fel.

Det du är ute efter är antagligen regeln kring instrumentnavigering, där enbart instrumentnavigering inte får ligga till grund för att hävda rätt till väg. Återigen knyts detta till regeln om att undvika kollision.

Att du sedan sitter och binder halmgubbar och lägger dina ord i min mun stärker inte dina "argument".
Tips! Gå en radarkurs. I dåligt väder är ALLA båtar skyldiga att hålla avstånd och väja! Företrädesvis babord om babord och om enbart du ser annan båt så utgå från att väja babord- och akterom!

Det hjälper inte att du AI-svarar, jag skriver utav egen erfarenhet sedan över 50 år på havet
Citera
2026-07-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det där är absolut inte en trång farled. Jämför med farlederna in till Stockholm.

Jo, det är det. Farledens bredd b vid olycksplatsen är max 300m. Med hänsyn till säkert avstånd till ön Katten samt sjömärket på motstående sida.

Som exempel har hovrätt fastslagit att en 300m bred farled var att betrakta som en trång farled.
Det finns också rättsfall som slagit fast att 400m bred farled varit att betrakta som trång farled.

Säg mig, hur stor erfarenhet har du av att vistas på sjön och göra dylika bedömningar?
Citera
2026-07-30, 20:35
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag kollade på sjökortet och konstaterade att den inte är trång.

Jag förivrade mig. Jag ber om ursäkt. Men ja, du har rätt. De kommer ingen vart. Inte utan ny lotsbegäran.
Citera
2026-07-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
När det sker dödsfall brukar staten alltid försöka hitta någon skyldig enligt lagen att straffa.
Möjligen har kaptenen lagligt ansvar men småbåtsägaren känns ju som "vållande" eftersom han var på totalt fel plats.

En fritidsbåt i en farled är inte på ”fel plats”. Det är inte som att cykla på en motorväg. Ofta är fritidsbåtar t.ex. tvungna att korsa en farled för att komma från punkt A till punkt B. Allt handlar om vem som kört på vem, hur det gått till, vilka lanternor som varit synliga och så vidare.
Citera
2026-07-30, 20:38
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jo, det är det. Farledens bredd b vid olycksplatsen är max 300m. Med hänsyn till säkert avstånd till ön Katten samt sjömärket på motstående sida.

Som exempel har hovrätt fastslagit att en 300m bred farled var att betrakta som en trång farled.
Det finns också rättsfall som slagit fast att 400m bred farled varit att betrakta som trång farled.

Säg mig, hur stor erfarenhet har du av att vistas på sjön och göra dylika bedömningar?
Farleden är bredare än 400m.
Har gått där mååånga gånger. Utifrån hur du resonerar har du aldrig varit där.
Citera
2026-07-30, 20:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Jag har haft två träsnipor och en Yamarin 5800 hyttbåt och kan titta på sjökortet och jämföra med farlederna kring Stockholm.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in