Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Nu är det väl så redan i praktiken? Enligt användare här på forumet (jag har ingen insyn i det) anställer kommuner och landsting hellre blattar för staten/arbetsförmedlingen går in och betalar en del av lönen. Hilda vill inte duschas av blattar eller negrer men det är nästan bara blattar och negrer som arbetar inom hemtjänsten. Kontentan blir att Hilda möjligen duschar en gång i månaden eller mindre.
Med alla övergrepp som kommit fram inom hemtjänsten är det inte alls konstigt! Hilda kan översättas till min mor. Hon var fullt klar i huvudet, läste alla tidningar och såg på TV som vilken 40-50 åring som helst fast hon var 90 år och kroppen var helt slut. Tordes inte ha något guld på sig alls, inte ens vigselringen hon inte tagit av sig på 50 år. Hon gömde det rätt bra så jag tror ingen babbe skulle hittat det ens de första timmarna om de sökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheJesuit
Du utgår från att de barn i fattiga länder som slipper fläta mattor istället får gå i skolan, gå till lekparken eller spela tv-spel. Det kan istället vara skillnad mellan att familjen svälter eller klarar sig. Så är det även med arbetare från “billiga länder” - de får avsevärt mycket bättre lön i Sverige och kanske kan skicka sina barn på utbildning
Antar att du inte köper sådan tillverkat i Kina eller andra billiga länder? Handlat från Temu eller Shein?
Det är uppenbart att herrarna har påtagliga brister i förståelsen vad social dumping i arbetslivet är.
Nej jag köper inget från Temu eller Shein.
Att produkter, t ex från välkända västerländska varumärken eller andra, är tillverkade i Asien och köps från Asien är inte per automatik att dessa tillverkats av barn eller under oetiska eller vidriga förhållanden med ”slavlön”.
Om folk från låglöneländer får arbeta utan kontroll, utan fackliga avtal etc etc här i Sverige, till undermåliga löner, under oetiska förhållanden där social säkerhet och arbetssäkerhet och bostadsförhållanden inte följer den standard vi ska ha. Då blir det bara fel och drabbar även svenska arbetare och företag negativt
Jag har haft fackligt uppdrag de senaste 6 åren i en av världens största företag i sin bransch, och sett en hel del fel och graverande saker under den tiden, där folk blivit utnyttjade och lurade