2026-07-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Det finns heller ingenting som per automatik säger att jag betalar min rumänska hemhjälp en slavlön. Inte heller får de som målar om mitt hus en slavlön. Tvärtom är alla väldigt nöjda, de tjänar bra och ör mig blir det billigare.

Facket har sedan länge ofta spelat ut sin roll, de brandskattar sina medlemmar för att kunna pröjsa sossarna helt obrydda om vad deras medlemmar tycker om saken. Paralleller med Infantino saknas inte. Men visst, några förbund tar sitt ansvar. Inte minst Metall i samband md pandemin och andra downturns. Men övriga förbund är oftast bara till besvär.

Du har liksom i princip alla andra arbetare i Sverige, som arbetar i seriösa anställningar etc, massor att tacka fackföreningarna för. Men tyvärr har mycket av det som arbetarna har vad gäller trygghet och annat blivit så självklart att många glömt hur det går innan, och vilka som kämpat för arbetarna och skapat den trygghet säkerhet arbetsmiljö etc etc och förmåner vi har idag. Fackförbunden…..

Jag räknar med att du har anställt/hyrt dessa dina hjälpare seriöst, och betalar skatter och avgifter etc för dem? Men det skulle inte förvåna mig om du kör svart….
Citera
2026-07-30, 21:39
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har liksom i princip alla andra arbetare i Sverige, som arbetar i seriösa anställningar etc, massor att tacka fackföreningarna för. Men tyvärr har mycket av det som arbetarna har vad gäller trygghet och annat blivit så självklart att många glömt hur det går innan, och vilka som kämpat för arbetarna och skapat den trygghet säkerhet arbetsmiljö etc etc och förmåner vi har idag. Fackförbunden…..

Jag räknar med att du har anställt/hyrt dessa dina hjälpare seriöst, och betalar skatter och avgifter etc för dem? Men det skulle inte förvåna mig om du kör svart….

Sant är att fackförbunden var viktiga för samhället under omdaningen till ett modernt samhälle. Men det var fram till 60-tal/70-tal. Jag var själv inom industrin i slutet på 80-talet och metalls fackpampar var knappast någon lockelse. Vi var 20 nyanställda och kallades fram en och en för att skriva på medlemskap i metall. Diktatorsfasoner. Idag är det väl typ max 50% som är med i ett fackförbund så jag antar att attityden ändrats?

Jag anställer inte utan köper en tjänst av företag inom EU, företag som är deras egna. Att alla polacker, estländare och rumäner skulle vara hitlurade på slavkontrakt är bara nys.
Citera
2026-07-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Sant är att fackförbunden var viktiga för samhället under omdaningen till ett modernt samhälle. Men det var fram till 60-tal/70-tal. Jag var själv inom industrin i slutet på 80-talet och metalls fackpampar var knappast någon lockelse. Vi var 20 nyanställda och kallades fram en och en för att skriva på medlemskap i metall. Diktatorsfasoner. Idag är det väl typ max 50% som är med i ett fackförbund så jag antar att attityden ändrats?

Jag anställer inte utan köper en tjänst av företag inom EU, företag som är deras egna. Att alla polacker, estländare och rumäner skulle vara hitlurade på slavkontrakt är bara nys.

Var i hela friden fick du det från att jag skulle påstått att alla dessa var hitlurade på slavkontrakt….?
Det förekommer dock, och det vet du nog
Citera
2026-07-30, 22:18
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Var i hela friden fick du det från att jag skulle påstått att alla dessa var hitlurade på slavkontrakt….?
Det förekommer dock, och det vet du nog

Då har jag missförstått, du skrev i ett tidigare inlägg:
Citat:
Att produkter, t ex från välkända västerländska varumärken eller andra, är tillverkade i Asien och köps från Asien är inte per automatik att dessa tillverkats av barn eller under oetiska eller vidriga förhållanden med ”slavlön”.

Om folk från låglöneländer får arbeta utan kontroll, utan fackliga avtal etc etc här i Sverige, till undermåliga löner, under oetiska förhållanden där social säkerhet och arbetssäkerhet och bostadsförhållanden inte följer den standard vi ska ha. Då blir det bara fel och drabbar även svenska arbetare och företag negativt

Jag har haft fackligt uppdrag de senaste 6 åren i en av världens största företag i sin bransch, och sett en hel del fel och graverande saker under den tiden, där folk blivit utnyttjade och lurade
Men bra, då ser vi båda det legitimt att anlita företag från andra EU-länder, även om dess löner är lägre?
Citera
2026-07-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Precis. De har ett hembiträde som tar hand om dem.
Kanske ovanligt i Sverige, men i t.ex. Thailand så är det vanligt att man anställer en person från Myanmar som bor i fasigheten. De kan t.ex sova i tvättstugan och som sköter hela huset, lagar frukost, och även går ut med hundarna mm.

Och det tror du gamlingarna i Sverige har rår med? Det är inte så enkelt, det finns EU arbetstidsregler, krav på omklädningsrum och dusch samt ett fikarum. Tror du att du kan anlita nån ärtig tjej och swisha nån tusing?
Senast redigerad av Bib-bo 2026-07-30 kl. 22:50.
Citera
2026-07-30, 23:28
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Välbärgade Svea går väl inte med på att duschas av Mohammed och Ali?

Måste finnas nån slags privatäldrevård?

Eller hur gör man för att undvika de absolut värsta företagen som skippar hemtjänst varannan månad?
(Borde de få provision för att hålla dem vid liv?)

Man kan väl höra av sig till något av de där företagen som har enbart pensionerade professionella? Sjukvårds/omsorgspersonal är väl ofta rätt slitna i kroppen och de flesta jobbar nog inte så gärna efter pensionen, men att duscha någon med en timme eller mer till förfogande, istället för hemtjänstens tretton minuter är säkert mer acceptabelt för den som behöver dryga ut pensionen.

Jag vet inte om dessa firmor har den sortens anställda i dagsläget, men finns det kunder kommer de säkert skaka fram dem.

På den tiden när alla läste papperstidningar brukade det finnas annonser om nypensionerade sjuksköterskor etc som stod till förfogande för hjälp till äldre.
Citera
2026-07-30, 23:31
Medlem
israelisinnocents avatar
Pöbeln får stå ut med vanvård

Citat:
Hemtjänsten halverad: mycket svårare att få hjälp
30 juli 2026 17:00

Linda Ahnfeldts pappa ska få hjälp av hemtjänsten att ta medicin och att duscha. Men på somrarna fungerar det inte alls.

– Man får jaga på hela tiden, säger hon.

Kommunernas hemtjänst har över åren blivit allt svårare att få. Den ersätts av köpta tjänster, och anhöriga som måste hjälpa till mer.
https://www.sydsvenskan.se/skane/hemtjansten-halverad-mycket-svarare-att-fa-hjalp/
Citera
2026-07-30, 23:32
Medlem
israelisinnocents avatar
Går det att jämföra med skolvalet?

Dvs att man flyttar till ett visst område för att få bra äldrevård?
Citera
2026-07-31, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Ett angenämt problem att ta hand om.Väldigt få som är lämpliga vill arbeta inom denna sektor längre efetrsom arbetsvillkoren försämrats kontinuerligt de senast 40 åren. Kom ihåg i mitten på åttiotalet då mina morföräldrar hade en hemsamarit i kommunal regi och de var väldigt nöjda. Personalen hade tid att utföra sitt arbete på ett bra sätt.

True.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-tunga-myndigheter-larmar-om-hemtjansten-ohallbara-arbetsvillkor

"
Citat:
Tre tunga myndigheter larmar om hemtjänsten: ”Ohållbara arbetsvillkor”
Publicerad 3 november 2025
Stress, samvetskval och en ständig rädsla för att de äldre ska fara illa – så beskriver många inom hemtjänsten sin vardag. Trots återkommande varningar om riskerna i arbetsmiljön har få förbättringar skett. Nu växer kraven på förändring – från tre tunga myndigheter.

– Det här är en ohållbar situation som inte kan fortsätta, säger Malin Cato på Arbetsmiljöverket."

"Hög sjukfrånvaro
Personal i hemtjänsten anmäler också arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro dubbelt så ofta som genomsnittet för samtliga branscher. Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets avdelning för inspektion, tycker att det är extra problematiskt eftersom nivåerna stuckit ut under lång tid."

Lyckade exempel

Verkar vara dom som slopar minutstyrning
Senast redigerad av rawjudge 2026-07-31 kl. 01:14.
Citera
2026-07-31, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Välbärgade Svea går väl inte med på att duschas av Mohammed och Ali?

Måste finnas nån slags privatäldrevård?

Eller hur gör man för att undvika de absolut värsta företagen som skippar hemtjänst varannan månad?
(Borde de få provision för att hålla dem vid liv?)

Till och med i lillasverige kan du få nästan vad du vill om du har cash!

Min blue blood far har en sjuksköterska som besöker honom 2-3 gånger i månaden. Han har en personlig assistent som kommer varje dag och gör allt som hemtjänsten gör och mycket mer. Städar, handlar, lagar mat, läser böker, samtal, sǎllskap, spelar schack mm.

Men det är inte gratis.
Citera
2026-07-31, 05:59
Medlem
Låter som en dröm för många SD’are. Petite thailändska som sköter alla behov en äldre herre kan tänkas ha gentemot betalning samt att hyra, mat m.m redan är täckt.
Citera
2026-07-31, 06:15
Medlem
Rika anställer väl en eller flera butler. Välutbildade. Eller sjuksköterskor och undersköterskor som är utbildade att ta hand om äldre personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in