Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Att man inte vill skada och såra andra människor kan alltså inte reduceras ned till empati, d.v.s. till att det skulle kännas fel.
Att man inte vill skada och såra andra människor är någonting man antingen psykologiskt räknar ut eller påverkas till av den kultur man lever i (om man nu råkar leva i en kultur som värdesätter sådant).
Då förstår jag din ståndpunkt. Räknade du ut att det är fel att vara otrogen mot sin fru eller är det bara vår kultur som avgjorde att du skulle tycka att det är fel?
Det är en kombination av många faktorer, har beskrivit hur det fungerar flera gånger läs gärna mina gamla inlägg.
Poängen är att om man reducerar med allt till ”att det känns bra” så tappar man bort anledningen till varför vi agerar som vi gör.
En man är otrogen för det känns bra, en annan är trogen för att det känns bra, en tredje är otrogen ibland och trogen ibland för att det känns bra.
En pojke plågar djur för att det känns bra, ett annat barn vårdar djur för att det känns bra.
Och så vidare…
Jag bestrider inte belöningssystemet, jag bara konstaterar att din beskrivning saknar värde för att beskriva människans beteende. Du har fastnat i ett delsystem och ser inte helheten.
Belöningen är just en belöning inte motivet.