2026-07-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det finns ingen som helst skillnad mellan olika typer av människor när det gäller motivet bakom deras handlingar. Deras eget välbefinnande är och förblir deras enda drivkraft. Hade det inte genererat eget välbefinnande att göra det de gjorde så hade de inte varit ett dugg intresserade av att göra det, naturligtvis.

Sedan är människorna naturligtvis olika i tillvägagångssätten de använder sig av för att nå sitt välbefinnande, det är olika effektivt för dem själva och olika önskvärt för deras omgivning. Men detta är en helt annan sak. Att försöka få det till att handla om samma sak är att inte vilja acceptera en obekväm sanning.

Det finns inget beteende som inte enbart går ut på att få sig själv att må så bra som möjligt. Sedan kan man naturligtvis göra detta på logiska och på irrationella sätt beroende på hur smart man är. Alla som gör någonting som drabbar dem själva negativt gör det för att de inte förstår vilka konsekvenser deras handlande leder till.

Det finns ingen anledning för dig att hjälpa andra förutom att det känns bra. Det finns ingen anledning för dig att avstå godis förutom att det känns bra.

Oavsett vad man finner tillfredsställande så finns det ingenting i det som är av intresse för en förutom själva tillfredsställelsen det genererar. Man finner någonting intressant eller givande för att man finner det tillfredsställande, det är allt. Du kan ju försöka komma på något mer, men du kommer inte att lyckas.

Du säger här att "det finns ingen anledning att hjälpa andra förutom att det känns bra". Jo jag tror jag kan komma på en viktig anledning till - att andra skall må bra.

När vi gör utåtriktade handlingar mot andra, så är syftet ofta i första hand andras välbefinnande. Att vi sedan mår bra själva är en bieffekt.

Man kan jämföra detta med Spinozas kända uttalande om att "lyckan är inte en belöning för dygden, utan dygden själv". Den person som gör bra saker eller "goda gärningar" för sakens skull och för att personen vill göra det, blir lycklig som en bieffekt. Lyckan medföljer av bara farten.

Att göra "goda gärningar" enbart för din egen skull eller för att få "godhetspoäng" och bli populär bland andra vilar på en bräcklig grund.

Om du gör saker för andra enbart för att må bra själv eller för att andra berömmer dig, så är risken stor att du efter ett tag tröttnar på detta och slutar med det. Folk som berömde dig i början kanske slutar göra det efter ett tag och då är du inte lika motiverad längre. Då är risken stor att du hittar en annan sysselsättning som du mår bättre av.

Detta är väldigt avslöjande för vilka vi är. En person som gör bra saker av ett genuint motiv - att andra skall må bra - kommer att fortsätta göra det oavsett vad omgivningen säger. En person som däremot har ett "hycklande motiv" tröttnar ofta ganska snabbt.
Citera
2026-07-30, 09:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Du svarar forfarande inte på varför vissa saker ger välbefinnande.
Du har fastnat i en del av hur vi fungerar men missar helheten vilket gör din slutsats värdelös.

Jag skulle få tillfredsställelse om jag levde mitt liv med godis, droger, alkohol och om jag tagit chansen varit otrogen de gånger möjligheten funnits (mitt yrkesliv har gett mig gott om möjligheter)

Skulle ett sådant liv gett mig mer eller mindre tillfredsställelse? Fullt möjligt mer.
Nu är mitt mål i livet inte att maximera min egen tillfredsställelse så jag kommer inte få veta.

Det belyser dock bristen i att inte ställa rätt frågor och att ha en holistisk bild av hur en människa fungerar.

Det låter som att du inte vågar leva livet fullt ut.
Citera
2026-07-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det låter som att du inte vågar leva livet fullt ut.

För att jag har empati och inte drivs av ren egoism?
Att finna mening i sin tillvaro är något personligt, har du kommit fram till att otrohet är rätt väg för dig så är det din sak. Jag håller inte med.
Citera
2026-07-30, 12:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
För att jag har empati och inte drivs av ren egoism?
Att finna mening i sin tillvaro är något personligt, har du kommit fram till att otrohet är rätt väg för dig så är det din sak. Jag håller inte med.

Ja jag förstår. Var försiktig bara så att inte ditt sockerfria liv gör dig självmordsbenägen. Om du börjar få mörka tankar så rekommenderar jag en stor mjukglass vanilj med chokladströssel. Den innehåller all näring en filosof behöver 💯
Citera
2026-07-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja jag förstår. Var försiktig bara så att inte ditt sockerfria liv gör dig självmordsbenägen. Om du börjar få mörka tankar så rekommenderar jag en stor mjukglass vanilj med chokladströssel. Den innehåller all näring en filosof behöver 💯

Som jag skrev tidigare så äter jag socker, dricker dessutom alkohol.
Just glass är en av sockerkällorna jag njuter av på sommaren.

Finns gott om hantverksglass som kanske inte är nyttiga men som faktiskt innehåller näringsämnen och betydligt färre tillsatser.

Evolutionen gav oss ett medvetande, använd det väl så kommer du må bättre och sannolikt ha ett längre friskt liv.
Citera
2026-07-30, 13:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare så äter jag socker, dricker dessutom alkohol.
Just glass är en av sockerkällorna jag njuter av på sommaren.

Finns gott om hantverksglass som kanske inte är nyttiga men som faktiskt innehåller näringsämnen och betydligt färre tillsatser.

Evolutionen gav oss ett medvetande, använd det väl så kommer du må bättre och sannolikt ha ett längre friskt liv.

Yes evolutionen har bjudit oss på mycket. För att återgå till ämnet lite, jag kan tänka mig att det finns ett gäng personer genom historien som har mått dåligt och som har gått i självmordstankar men så har dom upptäckt filosofin och sen har dom kunnat ta ett nytt grepp om tillvaron och deras problem har lättat och allt har börjat kännas bättre och dom har kunnat lägga självmordsplanen på hatthyllan vilket alltid är bra.

Där måste man berömma filosofin, trots att jag hackat mycket på den. Det jag menat i min kritik är egentligen bara att filosofin, efter så lång tid, nästan blivit för bra för sitt eget bästa.
Citera
2026-07-30, 16:43
Medlem
Citat:
Du svarar forfarande inte på varför vissa saker ger välbefinnande.
Du har fastnat i en del av hur vi fungerar men missar helheten vilket gör din slutsats värdelös.

Jag skulle få tillfredsställelse om jag levde mitt liv med godis, droger, alkohol och om jag tagit chansen varit otrogen de gånger möjligheten funnits (mitt yrkesliv har gett mig gott om möjligheter)

Skulle ett sådant liv gett mig mer eller mindre tillfredsställelse? Fullt möjligt mer.
Nu är mitt mål i livet inte att maximera min egen tillfredsställelse så jag kommer inte få veta.

Det belyser dock bristen i att inte ställa rätt frågor och att ha en holistisk bild av hur en människa fungerar.
Vilket är ditt mål i livet då? Varför äter du inte godis eller är otrogen? Vilket värde finner du i att avstå ifrån dessa saker?
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Du säger här att "det finns ingen anledning att hjälpa andra förutom att det känns bra". Jo jag tror jag kan komma på en viktig anledning till - att andra skall må bra.

När vi gör utåtriktade handlingar mot andra, så är syftet ofta i första hand andras välbefinnande. Att vi sedan mår bra själva är en bieffekt.

Man kan jämföra detta med Spinozas kända uttalande om att "lyckan är inte en belöning för dygden, utan dygden själv". Den person som gör bra saker eller "goda gärningar" för sakens skull och för att personen vill göra det, blir lycklig som en bieffekt. Lyckan medföljer av bara farten.

Att göra "goda gärningar" enbart för din egen skull eller för att få "godhetspoäng" och bli populär bland andra vilar på en bräcklig grund.

Om du gör saker för andra enbart för att må bra själv eller för att andra berömmer dig, så är risken stor att du efter ett tag tröttnar på detta och slutar med det. Folk som berömde dig i början kanske slutar göra det efter ett tag och då är du inte lika motiverad längre. Då är risken stor att du hittar en annan sysselsättning som du mår bättre av.

Detta är väldigt avslöjande för vilka vi är. En person som gör bra saker av ett genuint motiv - att andra skall må bra - kommer att fortsätta göra det oavsett vad omgivningen säger. En person som däremot har ett "hycklande motiv" tröttnar ofta ganska snabbt.
Nej, det finns bokstavligt talat ingen anledning att hjälpa andra förutom att det känns bra.

Om det inte känns bra att göra någonting så är du per definition inte intresserad av att göra det. Om det inte känns bra att andra har det bra så är du per definition inte intresserad av att andra har det bra. Att någonting känns bra att göra är den enda motivation vi har för att göra det.

Vilken betydelse har det för dig huruvida andra människor har det bra eller inte förutom hur det påverkar dig känslomässigt?
Citera
2026-07-30, 17:02
Medlem
Citat:
Vilket är ditt mål i livet då? Varför äter du inte godis eller är otrogen? Vilket värde finner du i att avstå ifrån dessa saker?

Nej, det finns bokstavligt talat ingen anledning att hjälpa andra förutom att det känns bra.

Om det inte känns bra att göra någonting så är du per definition inte intresserad av att göra det. Om det inte känns bra att andra har det bra så är du per definition inte intresserad av att andra har det bra. Att någonting känns bra att göra är den enda motivation vi har för att göra det.

Vilken betydelse har det för dig huruvida andra människor har det bra eller inte förutom hur det påverkar dig känslomässigt?

Jag uppskattar att du hårdrar det som du gör. Det blir tydligt hur fel din grundidé på det sättet istället för att tona ned eller linda in dumheterna.

Varför hjälper vi andra människor? Genom evolutionen har människan utvecklat en rad förmågor för att kunna samarbeta. Inom familjen men också i stora grupper.

Egenskaper som språk, empati, spegling och många mer har inte dykt upp för att vi skall må bra utan för att vi skall kunna överleva och utvecklas.

Vi hjälper andra för att relationer är viktiga för oss och för att vi vet att vi är starkare tillsammans än ensamma. För riktigt länge sedan skulle en utstött individ knappast ens överleva.

Än en gång belöningssystemet är avgörande för oss. Men motiven är något annat.

Motiv - handling - belöning

De flesta människor har egenskapen empati och har man det behöver man inte fråga varför man inte är otrogen.
Citera
2026-07-30, 17:24
Medlem
Citat:
Jag uppskattar att du hårdrar det som du gör. Det blir tydligt hur fel din grundidé på det sättet istället för att tona ned eller linda in dumheterna.

Varför hjälper vi andra människor? Genom evolutionen har människan utvecklat en rad förmågor för att kunna samarbeta. Inom familjen men också i stora grupper.

Egenskaper som språk, empati, spegling och många mer har inte dykt upp för att vi skall må bra utan för att vi skall kunna överleva och utvecklas.

Vi hjälper andra för att relationer är viktiga för oss och för att vi vet att vi är starkare tillsammans än ensamma. För riktigt länge sedan skulle en utstött individ knappast ens överleva.

Än en gång belöningssystemet är avgörande för oss. Men motiven är något annat.

Motiv - handling - belöning

De flesta människor har egenskapen empati och har man det behöver man inte fråga varför man inte är otrogen.
Empati innebär att det känns bra att behandla andra människor väl. Du undviker alltså inte att vara otrogen av empati, eftersom du inte gör saker för att det känns bra.

Så varför undviker du att vara otrogen? Vilket värde ser du i det?
Citera
2026-07-30, 17:33
Medlem
Citat:
Empati innebär att det känns bra att behandla andra människor väl. Du undviker alltså inte att vara otrogen av empati, eftersom du inte gör saker för att det känns bra.

Så varför undviker du att vara otrogen? Vilket värde ser du i det?

Att jag inte vill såra eller skada andra människor är en anledning ja, jag lovade även trohet när vi gifte oss det finns andra skäl också.

Men det är bra du frågar, bevisar min poäng utmärkt, motiven är en lika viktig del i beslutet som belöningssystemet.
Citera
2026-07-30, 17:57
Medlem
Citat:
Att jag inte vill såra eller skada andra människor är en anledning ja, jag lovade även trohet när vi gifte oss det finns andra skäl också.

Men det är bra du frågar, bevisar min poäng utmärkt, motiven är en lika viktig del i beslutet som belöningssystemet.
Att du mår dåligt av att såra eller skada andra människor, d.v.s. att du av empati undviker det är inte en anledning, nej. Att detta skulle vara en anledning är precis vad du har argumenterat emot i alla dina inlägg i den här tråden.

Det var ju tur för din fru att du lovade henne att inte vara otrogen. För du undviker inte otrohet för att det känns fel att vara det, eller hur?
Citera
2026-07-30, 18:04
Medlem
Citat:

När det gäller introverta handlingar, som enbart syftar till att ge dig själv tillfredsställelse, så har du ju 100% rätt i ditt resonemang. Nu på sommaren så använder ju många t.ex. små batteridrivna fläktar som man sätter framför sitt eget ansikte. Då räcker det ju utmärkt med det egna välbehaget för att handlingen skall bli av.

Men om vi tänker oss utåtriktade handlingar mot andra individer, djur eller människor, så blir det lite annorlunda. Ett barn som klappar eller matar ett djur, vill ju att djuret skall må bra för att handlingen skall bli av. En vuxen person som bestämmer sig för att åka och handla åt någon äldre som sitter ensam och isolerad i sin lägenhet, vill att den äldre skall ha det bra (eller iallafall bättre) och även där krävs då något mer än det egna välbefinnandet.

Som du märker så tillkommer det alltså en komponent när det gäller dessa utåtriktade handlingar. Du har ju inte fel i sak, men i det andra exemplet har du bara 50% rätt.

Jag vet inte varför du vill sortera bort alla andra drivkrafter till handling förutom dina egna känslor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in