2026-07-30, 17:58
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Absolut är det så, en artighet för yrkesfolk från fritidsfolk och en praktisk regel eftersom "brödseglaren" för det mesta är större, snabbare och mer svårmanövrerad.

En annan grundregel är att alla har ansvar att undvika olyckor till sjöss även om de har företräde, inte minst genom tydliga signaler och manövrar. Och i en liten snipa får du inte exempelvis korsa en farled om den blockerar för större fartyg oavsett om de kommer från styrbord eller babord.

Att det spelar roll i fall besättningen på fritidsfartyget hade flytväst spelar ingen roll i skuldfrågan. Du är ju endast inköpt i tråden.
Citera
2026-07-30, 18:00
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Absolut, vilket i slutändan - när olyckan är ett faktum - handlar om tolkningar och prejudikat och den slutliga bedömningen blir en fråga för sjöförklaringen.

Om man vågar skämta lite i eländet kan man väl konstatera att det enda vi kan veta med någon säkerhet är att några sjörättsjurister kan åka med familjen till Seychellerna över nyår.

Nej, vi kan inte skämta i denna fråga. Du påstår ju att det spelar roll i fall bestättningen på fritidsbåten hade flytväst. Hade kapten på handelsfartyget flytväst när olyckan inträffade? I så fall skicka en bild.
Citera
2026-07-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Så du antar att Sjöfartsverket antar att tidpunkten som de angett är fel?
Och litar på ett tredjepartsföretag vars enda mål är att tjäna pengar på att suga ut information från andra företag? Skärp dig nu.

Fan vad det dräller av idioter här.

Jag påtalade att den referensen som lämnades påstods vara en "bedömning" och såvitt känt gjordes den bedömningen i ett tidigt skede på uppgifter som senare visat sig inte stämma. Bekräftelse saknades. Alltså fanns anledningn att ifrågasätta informationen. Du fattar inte det eller?

Nu har jag presenterat en länk i tråden där alla kan kolla själva. Det är inte längre bara en bedömning eller ett tomt anonymt påstående, det är en länk till en oberoende källa över skeppets färd. Döm själv!
Citera
2026-07-30, 18:01
Medlem
hnarns avatar
Citat:
Men vad hade transpondern gjort för nytta här? Den stora båten hade tyvärr inte kunnat stanna eller svänga för att förhindra olyckan. Möjligen hade man kunnat tuta en varning.

Nu vet vi inte exakt hur olyckan gått till, vi kan bara spekulera, men eftersom vi vet att en mycket liten båt kolliderat med ett fraktfartyg kan vi med ganska hög sannolikhet anta att åtminstone den ena men sannolikt båda parter inte kände till varandra. I en sån situation hade såklart en transponder gjort stor skillnad, fartyget hade till exempel kunnat annonsera sin närvaro med både ljud och ljus så fort man ser att en annan båt närmar sig med kollisionskurs.

Citat:
Möjligen hade man kunnat få ut en MOB-båt (Man Over Board, typ stor vattenskoter som ska kunna sjösättas på under fem minuter för räddning) och räddat de båda skadade snabbare.
Det är en av många saker man hade kunnat göra eftersom man, till skillnad från vad som verkar ha hänt nu, faktiskt hade känt till att en kollision överhuvudtaget ägt rum.

Citat:
Om alla fritdsbåtar haft transponder hade det funnits så många båtar att hålla reda på att man inte kunde se vilka som eventuellt var i farozonen.
Det är ett tekniskt problem och till sådana finns tekniska lösningar. Man kan till exempel använda lösningen inte primärt för att okulärt besiktiga var alla båtar i närheten befinner sig och rör sig, utan för att primärt automat-larma när noder i närheten rör sig på ett sätt som kan innebära kollision.

Citat:
Det är så tjockt med fritidsbåtar såhär års att det hade gjort plotter-bilderna helt oläsliga om alla hade haft transponder.
Varenda eka behöver såklart inte ha transponder, men man kanske bör se över var gränsen går. Jag vet inte själv var gränsen går idag, man kan väl anta att fraktfartyg inte använder transponder av egen vilja utan att det finns lagstiftning, men jag tycker man kan se över vad som gäller för fritidsbåtar. Till exempel skulle man kunna dra gränsen vid båtar med sovplats och/eller över viss hästkraft.

Citat:
Stora båtar behöver se varandra på så långt håll att de kan gira i tid och då behövs transponder. Men på stora båtar måste man kunna utgå ifrån att fritidsbåtar håller undan.
Jag menade inte att en transponder skulle kunna ha hjälpt i det avseendet att skeppet skulle kunna gira, så är det naturligtvis inte och ett skepp av den storleken ska inte förväntas gira, det är ju därför vi har farleder till att börja med. Däremot tror jag de som framför skepp av denna storlek är intresserade av huruvida fritidsseglare är på väg att ramma dem, så att man som ovan kan få iväg varningar i tid, eller eventuellt livräddande åtgärder om det är för sent, för att man faktiskt uppmärksammat att kollisionen ens ägt rum.

Citat:
Med tanke på hur få olyckor som sker trots all trafik på sjön ser jag inte heller någon mening med fler regler kring "körkort". Den här olyckan är faktiskt ganska unik, det är därför den får så mycket uppmärksamhet.
Det är samma argument man hör varje gång. "Detta är så sällsynt att det är ingen poäng". Det är en slapphänt inställning som enbart existerar på grund av vilka människor det är som hade drabbats; människor med kapital och röst. Man kan ju fundera på hur debatten hade sett ut om man använt samma argument för att skjuta ner regleringar kring elsparkcyklar till exempel. "Nåväl, några tonåringar per år kör ihjäl sig, men det är väl deras eget fel, inte ska vi förstöra för de 14-åringar som sköter sig när två personer gör wheelies i 80 km/h".

Jag bryr mig egentligen inte för jag är ingen båtmänniska, men jag har alltid förundrats över denna fatalism som genast uppstår när det är just båtar, och inte andra fordon, vi pratar om. Tänk om samma sköna slapphet hade gällt för fritidspiloter, då hade vi snart haft fler flygplan än bilar på motorvägarna tack vare alla nödlandningar.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Att det spelar roll i fall besättningen på fritidsfartyget hade flytväst spelar ingen roll i skuldfrågan. Du är ju endast inköpt i tråden.

Jag förstår faktiskt inte alls ditt svar. Citerar du rätt inlägg? Jag har inte nämnt flytvästar idag. "Inköpt i tråden"???
Citera
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
När jag kollar myshiptracking finns bara datapunkter 21:23 och och 21:32. Tidpunkten 21:28 finns inte där.

21:32 börjar betydligt längre ner än 21:23.

Olycksplatsen ligger ganska mitt i den spårsektions som stämplas 21:23
MarineTraffic hade minut för minut.
Tidningar var tidigt ute med att olyckan skedde 21,28-21,32
Sen har man nog snävat in det ytterligare

Att du se på en app som bara har datapunkter var 10e minut behöver du inte störa oss andra i tråden med som tidigt såg på MarineTracking
Citera
2026-07-30, 18:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Du ör ju bra kunnig du... Har du åkt i dessa farvatten? Fanns det andra alternativ ens?
Enda alternativet var att befinna sig i en hårt trafikerad farled under dåliga väderförhållanden?

Teoretiskt sett möjligt men ställer mig tveksam till det.
Citera
2026-07-30, 18:03
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte alls ditt svar. Citerar du rätt inlägg? Jag har inte nämnt flytvästar idag. "Inköpt i tråden"???

Det här har du skrivit:

"Så är det sannolikt vad gäller anledningen till att de saknade flytväst och fullt legitimt. Men jag hade fel i att det inte fanns uppgifter om att det saknas flytväst. Som BombaySapphire påtalade så finns det tidigare i tråden att nyhetssajten STO skrev:"
Citera
2026-07-30, 18:04
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
Det var ju bra förhållanden Straxt innan olyckan, så vädret har ju kanske slagit om, när riktning var tagen
Precis, sådana risker finns alltid och då bör man vara än mer vaksam när man färdas i en fritidsbåt i en stor farled.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Mycket märkligt. När jag använder den länken du skickade så är 21:28:26 när Misje Verde är vid ön Katten.

Ja det är märkligt, datumet är den 28e men tidpunkten för mig är 21:23:37
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
JAg har redan lagt in en länk till en sajt där du själv kan se Misje Verdes färd. Tidpunkten då hon passerar olyckplatsen anges är ca 21:23

Det är såvitt jag vet den första bekräftade informationen kring tidpunkten. Allt annat har varit antaganden och bedömningar.
Finns en screenshot i inlägg #1319 kl 17:16 från DrBush. Dvs före dig oxå. Förutom det som postades redan igår.
Citera
2026-07-30, 18:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enda alternativet var att befinna sig i en hårt trafikerad farled under dåliga väderförhållanden?

Teoretiskt sett möjligt men ställer mig tveksam till det.

Kolla sjökortet. Det är en extremt tragisk olycka. Det är rejält djupt och gott om plats i sundet så snipan har ingen anledning att befinna sig mitt i farleden.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in