2026-07-30, 17:49
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Därför finns det en tumregel. Man ska väja för "den som seglar för sitt bröd". Se det som en uppmaning att inte ha dödslängtan. Skepparen av fritidsbåten har rätt, men delar av besättningen är omkommen.

Absolut är det så, en artighet för yrkesfolk från fritidsfolk och en praktisk regel eftersom "brödseglaren" för det mesta är större, snabbare och mer svårmanövrerad.

En annan grundregel är att alla har ansvar att undvika olyckor till sjöss även om de har företräde, inte minst genom tydliga signaler och manövrar. Och i en liten snipa får du inte exempelvis korsa en farled om den blockerar för större fartyg oavsett om de kommer från styrbord eller babord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
På sajten https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000 kan alla kolla Misje Verdes track bakåt till olyckstillfället.

Där kan vi se att hon passerade platsen för olyckan ca 21:23, alltså till och med tidigare än 21:30.

Då har vi till sist FAKTA kring tidpunkten. Tänk att det skulle sitta så långt inne.

Då återstår att fastställa hur vädret var vid just den tidpunkten. Därefter kan vi på allvar börja spekulera kring ansvarsfrågor osv.

Edit: Man kan också se Misje Verde aktuella position strax söder om olycksplatsen men framförallt kan man se KBV001 som ligger ganska precis där olyckan antagits ha inträffat. Man kan förmoda att de är där för att fortsätta sökandet efter dottern.

Enligt denna är det närmare 21.28, det är där KBV 001 är just nu.
Citera
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
På sajten https://www.myshiptracking.com/sv/?mmsi=258114000 kan alla kolla Misje Verdes track bakåt till olyckstillfället.

Där kan vi se att hon passerade platsen för olyckan ca 21:23, alltså till och med tidigare än 21:30.

Då har vi till sist FAKTA kring tidpunkten. Tänk att det skulle sitta så långt inne.

Då återstår att fastställa hur vädret var vid just den tidpunkten. Därefter kan vi på allvar börja spekulera kring ansvarsfrågor osv.

Edit: Man kan också se Misje Verde aktuella position strax söder om olycksplatsen men framförallt kan man se KBV001 som ligger ganska precis där olyckan antagits ha inträffat. Man kan förmoda att de är där för att fortsätta sökandet efter dottern.

Eftersom MISJE VERDES fortfarande hålls kvar så kan man ju garantera till 100%* att kollisionen var mellan dessa två (fartyg o fritidsbåt) annars skulle fartyget fått lämna Sverige.

* Dvs efter att vittnesmål från pappan inhämtas av Polisen, vilket ej kommit till allmänhetens kännedom ännu.
Citera
2026-07-30, 17:50
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Absolut är det så, en artighet för yrkesfolk från fritidsfolk och en praktisk regel eftersom "brödseglaren" för det mesta är större, snabbare och mer svårmanövrerad.

En annan grundregel är att alla har ansvar att undvika olyckor till sjöss även om de har företräde, inte minst genom tydliga signaler och manövrar. Och i en liten snipa får du inte exempelvis korsa en farled om den blockerar för större fartyg oavsett om de kommer från styrbord eller babord.

Det beror helt på egenskaperna hos farleden och det större fartyget.
Citera
2026-07-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Lyckades du lägga till Misje Verde och fick det att lira? Jag ser den inte.

Då borde man kunna se tidpunkten då de passerade Katten. Så det blir tyst på de skitnödiga aspbergerbarn i tråden som tjafsar om tidpunkten för olyckan. Trots att Sjöfartsverket klargjort tidpunkten.

Snyggt jobb förresten. Gillar den skarpt.

JAg har redan lagt in en länk till en sajt där du själv kan se Misje Verdes färd. Tidpunkten då hon passerar olyckplatsen anges är ca 21:23

Det är såvitt jag vet den första bekräftade informationen kring tidpunkten. Allt annat har varit antaganden och bedömningar.
Citera
2026-07-30, 17:55
Medlem
Citat:
JAg har redan lagt in en länk till en sajt där du själv kan se Misje Verdes färd. Tidpunkten då hon passerar olyckplatsen anges är ca 21:23

Det är såvitt jag vet den första bekräftade informationen kring tidpunkten. Allt annat har varit antaganden och bedömningar.

Redan inlägg 231 skrev jag dessa uppgifter. Klockan 12.29 igår, då kunde alla gå in och kontrollera själva. Vilket de flesta har gjort och därför vet alla redan att dessa tider stämmer, det är bara du som motsagt detta.
Citera
2026-07-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Enligt denna är det närmare 21.28, det är där KBV 001 är just nu.

När jag kollar myshiptracking finns bara datapunkter 21:23 och och 21:32. Tidpunkten 21:28 finns inte där.

21:32 börjar betydligt längre ner än 21:23.

Olycksplatsen ligger ganska mitt i den spårsektions som stämplas 21:23
Citera
2026-07-30, 17:56
Medlem
b00b00s avatar
Citat:

Så du antar att Sjöfartsverket antar att tidpunkten som de angett är fel?
Och litar på ett tredjepartsföretag vars enda mål är att tjäna pengar på att suga ut information från andra företag? Skärp dig nu.
Citera
2026-07-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Redan inlägg 231 skrev jag dessa uppgifter. Klockan 12.29 igår, då kunde alla gå in och kontrollera själva. Vilket de flesta har gjort och därför vet alla redan att dessa tider stämmer, det är bara du som motsagt detta.

JAg har inte motsagt det jag har ifrågasatt det.

Nu har jag presenterat fakta som alla kan se. Det är inte bara ett påstående på flashback från ett anonymt alias, det är en kontrollerbar referens. Fattar du skilnaden, eller?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Grattis att du äntligen är med i matchen. Men om du klickar på rutten så ser du att det står 21:23 på en lång sträcka innan ön Katten. Sedan är nästa uppdatering 21:33. Så olyckan kan fortfarande ha skett kring 21:30 som Sjöfartsverket bedömer.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det beror helt på egenskaperna hos farleden och det större fartyget.

Absolut, vilket i slutändan - när olyckan är ett faktum - handlar om tolkningar och prejudikat och den slutliga bedömningen blir en fråga för sjöförklaringen.

Om man vågar skämta lite i eländet kan man väl konstatera att det enda vi kan veta med någon säkerhet är att några sjörättsjurister kan åka med familjen till Seychellerna över nyår.
Citera
Medlem
Citat:
När jag kollar myshiptracking finns bara datapunkter 21:23 och och 21:32. Tidpunkten 21:28 finns inte där.

21:32 börjar betydligt längre ner än 21:23.

Olycksplatsen ligger ganska mitt i den spårsektions som stämplas 21:23

Mycket märkligt. När jag använder den länken du skickade så är 21:28:26 när Misje Verde är vid ön Katten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in