Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Du tillhör alltså den generation som inte kan ta till dig ny teknik och använda den på ett säkert och tillförlitligt sätt. jaja, då vet vi det. Det förtar dock inte teknikens förträfflighet och användbarhet. Du är nog tämligen ensam om att anse att det hade varit dumt att använda en sådan tjänst för att undvika denna olycka, vilket mycket väl kunde ha varit effekten.
Jo, jag har använt både Skippo (från tiden då det hette Eniro på sjön och sedermera Nautical Classic) som jag hade evighetslicens på, eftersom jag var tidig med att köpa betalversionen, som på den tiden var en engångskostnad per konto, och riktig AIS.
Naturligtvis är riktig AIS bättre, men jag tycker nog som du att de här internetbaserade tjänsterna är oerhört bra sett till hur lite de kostar. Åtminstone är det en världsvid skillnad mellan att ha tillgång till dem eller ingenting alls.
När jag inte längre kunde flytta min evighetslicens mellan nya enheter gick jag över till Open CPN, som jag varmt vill rekommendera! Engångskostnad för den med, sedan får man köpa till sjökort som det ingår gratis uppdatering till dagligen under 1 år.