2026-07-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Men funkar inte radar och man inte kan se någonting på grund av plötsligt väderomslag borde man på handelsfartyget anpassat farten, kanske till och med slå stopp helt. Har dom inte upptäckt alls allt de kört över nån har det gått för för snabbt. Punkt. Det första lotsen borde säga när hen kommer ombord så här års borde vara nått i stil med ”Tänk nu på att det är semestertider här omkring, så det är många fritidsbåtar ute och kör.”

Inte samma regler på sjön som i trafiken, jag vet. Men det är ungefär som att man med lastbil mejar ner en moped bakifrån och efteråt ursäktar sig med att det minsann regnade så man inte såg ett skvatt, men man hade minsann halvljus och närvarosensorer på så att sakta ner var inte att tänka på. Mopeden är ju faktiskt skyldig att ha backspegel..

Varför inte tillåta blinda spårvagnschafförer också? Fotgängare måste ju ha självbevarelsedrift och ta lite eget ansvar också?!

Hade handelsfartyget faktiskt upptäckt snipan och tutat, larmat, försökt väja men det ändå inte hade gått att undvika kollision hade det varit en helt annan sak.

Upphinnade fartyg är alltid skyldiga att väja. Inte okänt för någon att det finns många fritidsbåtar i området heller. Det är väldigt lätt hänt att tappa uppmärksamheten bakåt i en liten snipa med kapell och dåligt väder. Dessa stora fartyg kör ofta rätt snabbt och dyker upp snabbare än vad man kan tro. Den känslan delas nog av många fritidsbåtsägare, men fartygen brukar ge en uppmärksamhetssignal när de kommer bakifrån. De kör inte i blindo och hoppas på det bästa.
Citera
2026-07-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tycker nog att jag försökt vara ganska noga med att inte uttala mig i skuldfrågan.
Ej heller tycker jag det är ansvarslöst av föräldrarna om den ena av dem befann sig under däck med ett barn, medan den andra satt i doghouse/sittbrunn med det andra barnet.
Att korsa/gå i en farled utan fri sikt och/eller påslagen AIS är däremot en jättedålig idé hur vi än vrider och vänder på det...

Jag håller med, men det är väl inte särskilt vanligt med AIS bland fritidsbåtar ännu, i alla fall inte båtar under 30 fot? På vissa inlägg låter det som att AIS är standard även på mindre fritidsbåtar.
Citera
2026-07-30, 12:38
Medlem
Tjörn och norska fartyg alltså...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjörnbrokatastrofen
Citera
2026-07-30, 12:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Tjörn och norska fartyg alltså...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjörnbrokatastrofen

På just det här norska fartyget i förrgår var all personal från Ryssland.
Citera
2026-07-30, 12:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinch99
Jag håller med, men det är väl inte särskilt vanligt med AIS bland fritidsbåtar ännu, i alla fall inte båtar under 30 fot? På vissa inlägg låter det som att AIS är standard även på mindre fritidsbåtar.
Man behöver ju ingen sändare. Det räcker med att man ser var andra båtar finns för att kunna undvika att vara ivägen, och det kan man ha i sin plotter eller mobiltelefon.
Citera
2026-07-30, 12:40
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Var det inte turister sommargäster?

( Jag bor vid en stor farled och nära en hamn. Inte sjutton kör jag ut i regn och mörker i en farled där jag vet det kommer fartyg dygnet runt.)

De uppgifter jag har sett var minst en av dessa uppväxt vid havet på Västkusten, och nu har du ingen fakta igen.. för innan olyckan var sikten god (SAMTLIGA MEDIER HAR ÄVEN RAPPORTERAT DET) medelvinden var 6 m/s och lätt duggregn, men Skyfall vid olyckstillfället enligt meterolog, vittnen, sjöfartsverket och medier! De var på väg hem, inte bort. Och självklart kan man korsa en farled vid skymning bara man har god uppsikt och gör det på ett bra sätt, men det kan ju finnas förklaringar som motorstopp etc som vi ej känner till!!!
Citera
2026-07-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Men funkar inte radar och man inte kan se någonting på grund av plötsligt väderomslag borde man på handelsfartyget anpassat farten, kanske till och med slå stopp helt. Har dom inte upptäckt alls allt de kört över nån har det gått för för snabbt. Punkt. Det första lotsen borde säga när hen kommer ombord så här års borde vara nått i stil med ”Tänk nu på att det är semestertider här omkring, så det är många fritidsbåtar ute och kör.”

Inte samma regler på sjön som i trafiken, jag vet. Men det är ungefär som att man med lastbil mejar ner en moped bakifrån och efteråt ursäktar sig med att det minsann regnade så man inte såg ett skvatt, men man hade minsann halvljus och närvarosensorer på så att sakta ner var inte att tänka på. Mopeden är ju faktiskt skyldig att ha backspegel..

Varför inte tillåta blinda spårvagnschafförer också? Fotgängare måste ju ha självbevarelsedrift och ta lite eget ansvar också?!

Hade handelsfartyget faktiskt upptäckt snipan och tutat, larmat, försökt väja men det ändå inte hade gått att undvika kollision hade det varit en helt annan sak.

Du har rätt.

Jag tror kaptenen får nån slags böter eller varning.
Citera
2026-07-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBush
De uppgifter jag har sett var minst en av dessa uppväxt vid havet på Västkusten, och nu har du ingen fakta igen.. för innan olyckan var sikten god (SAMTLIGA MEDIER HAR ÄVEN RAPPORTERAT DET) medelvinden var 6 m/s och lätt duggregn, men Skyfall vid olyckstillfället enligt meterolog, vittnen, sjöfartsverket och medier! De var på väg hem, inte bort. Och självklart kan man korsa en farled vid skymning bara man har god uppsikt och gör det på ett bra sätt, men det kan ju finnas förklaringar som motorstopp etc som vi ej känner till!!!

Om inte om fanns skulle det aldrig ske olyckor.

Om det nu var god sikt är det ju fartyget som gjort ett stort fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinch99

På Instagram kan man se att de har någon slags elektronisk ekolod, är det AIS inbyggt i den eller?
https://www.instagram.com/p/DbF3GhsiMvT/?img_index=2
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Du har rätt.

Jag tror kaptenen får nån slags böter eller varning.
Jag trodde vi fastslagit att fartyget lotsades, och att kapten således måste ha följt lotsens instruktioner?
Citera
2026-07-30, 12:43
Medlem
DrBushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Ok, så varför skriver alla då tvärsäkert att mannen och sonen var uppe på däck och mamman och dottern hade blivit nerpackade i ruffen (som ena jävla väskor) om de nu enligt din allomfattande vetskap måste ha befunnit sig i samma utrymme?

Det stämmer att jag inte vet hur aktuell båt ser ut, men jag blir illa berörd när folk lägger skulden på pappan utan att ens nämna mammans del i det hela.

"däcket" du beskriver är med kapell en stängd styrhytt med tak, väggar etc.
Vem säger att någon av dem bär skuld?
Citera
2026-07-30, 12:48
Medlem
Självklart att man som en liten fritidsbåt håller sig borta från en farled med stora fartyg. Speciellt om det är mörkt och dålig sikt. Tragisk olycka, men självförvållad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in