Citat:
Han är ”svårt skadad” så oklart hur mycket han kommer kunna berätta. Förhoppningsvis blir han återställd och minns då kanske omständigheterna.
Så du tycker att han ska ljuga och beskylla sin döda fru, hon som inte kan försvara sig och som antagligen låg under däck och sov, för att ha orsakat olyckan för att rädda sig själv från dagsböter eller liknande? Det vore ju verkligen ett hedervärt beteende av en familjefar.
Var väl därför hon och dottern inte kom ut ur båten som pappan och sonen, de var under däck. Sen kan jag inte förstå hur man kan missa ett stort fartyg. Det har väl lampor? Nån slags uppsikt har man väl om man tänker befinna sig i en stor farled mitt i natten i mörkret, med familjen sovandes ombord? Hade pappan somnat vid rodret? Han har ju överlevt så han kan ju berätta vad som hände.
Var väl därför hon och dottern inte kom ut ur båten som pappan och sonen, de var under däck. Sen kan jag inte förstå hur man kan missa ett stort fartyg. Det har väl lampor? Nån slags uppsikt har man väl om man tänker befinna sig i en stor farled mitt i natten i mörkret, med familjen sovandes ombord? Hade pappan somnat vid rodret? Han har ju överlevt så han kan ju berätta vad som hände.
Mamman kan inte försvara sig nej, men hon kan ju inte heller åka dit för något. Därför är det bättre om pappan säger som det är om det nu var hon som körde. Så slipper sonen se sin pappa i fängelse (vållande till annans död ger fängelse eller riktiga böter, inte dagsböter) bara för att främmande folk på Flashback inte ska få sin världsbild rubbad.
Tycker fortfarande att det där med att mamman skulle ha sovit låter helt absurt. Småbarnsmammor har väl annat att göra än att sova! Det brukar ju barnen se till om inte annat. Dessutom på vägen hem? Vad är då poängen med att lägga sig om man ändå snart ska upp igen och lasta ur grejer och familj ur båten, börja om kvällsarbetet osv.
Om hon övergav mannen och sonen mitt i dåligt väder och mörker för att gå och lägga sig var det ju ett rätt grovt svek från hennes sida. En moders arbetsdag är ju inte slut förrän HELA familjen, dvs man och ALLA barn, är i säkerhet.