2026-07-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Valår i år...

En genomfalsk beskrivning av skolans historik. I själva verket kommer flummet inifrån, massor med Vänster-människor i SÖ och Skolverket som laborerar friskt med "inga betyg, inga prov, ingen läxläsning, inga nationella prov så blir allting bra och nu när ni slipper lära ut saker så har ni tid att träna barnen i soocialt agerande, LBTQ, FN och andra viktiga frågor".

Det var Göran Persson (s) som skolminister som inledde raset och Liberalerna som styrde om denna sjunkande skuta, som gav sämre och sämre resultat i PISA där man mäter kunskap. Så trenden har vänt och svensk skola är på väg tillbaka bort från flummet och till att bara vara en skola som lär ut saker. jag har fem barn och har sett alla föräldrar som nämns i TS i klassmöten när flator i Lund högljutt begärt att alla föräldrar i klassen ska behandla deras tjejer som pojkar.

Det är inte falskt att de var Reinfeldts regering som tvingade in lärarlegg och Jan Björklund satt då som utbildningsminister. Den är stor del till idiotin. Jag har inte haft en enda lärare med de kraven.

Skolan vi har har i lågstadiet läxläsning och "prov" Och hemläxa. Jag vet att där finns skolor som inte har det.
Som tur är så har inte vår skola gått på något med genusfrågorna i det löjliga.

De löjliga flummet du talar om finns ju i storstäderna. Lund är en flummig stad i sig.
Men det som jag får erfara är slapp jävla lärare som precis gått ur högskolan men vågar inte säga ett ljud.

Jag gick i skolan under Perssons tid. Fanns inga flum överhuvudtaget nånstans. Och inga lärarlegg som flumfeldt införde och våra lärare bestämde till 100% i sina klassrum. =)

Tror du att man är omtyckt när man berättar för lärare och rektorer att de får bilda lite stake och visa vem som bestämmer på skolan? Nej de är inte omtyckt alls. Andra föräldrar skyller ifrån allt på alla andra.
Ungarna ska dit och hålla tyst och tala när de blir ombedda. Inget annat.
Citera
2026-07-30, 14:02
Medlem
kyrkstockens avatar
Hur många har riktiga diagnoser och inte bara är slapphet och eftergifter?

När jag gick i skolan så kunde en obs-klass ha 3-5 elever på en högstadie med över 400 elever.

Vi har ju själva trådar där idiotföräldrar kräver specialkost åt deras barn. För bara några dagar sedan hade vi en lång tråd om en förälder och en dotter som tyckte maten var för vuxen.

Observera att läraren andreas endast tagit upp sådant som vissa elever har "rätt till" idag. Inte önskemål från föräldrar.

Men ni har ju rätt i vad ni skriver. Dessa barn kan inte ens jobba på samhall i framtiden (som kritiseras för att ställa för höga krav och drivas som ett företag).
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-30 kl. 14:04.
Citera
2026-07-30, 14:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Det är inte falskt att de var Reinfeldts regering som tvingade in lärarlegg och Jan Björklund satt då som utbildningsminister. Den är stor del till idiotin. Jag har inte haft en enda lärare med de kraven.

Skolan vi har har i lågstadiet läxläsning och "prov" Och hemläxa. Jag vet att där finns skolor som inte har det.
Som tur är så har inte vår skola gått på något med genusfrågorna i det löjliga.

De löjliga flummet du talar om finns ju i storstäderna. Lund är en flummig stad i sig.
Men det som jag får erfara är slapp jävla lärare som precis gått ur högskolan men vågar inte säga ett ljud.

Jag gick i skolan under Perssons tid. Fanns inga flum överhuvudtaget nånstans. Och inga lärarlegg som flumfeldt införde och våra lärare bestämde till 100% i sina klassrum. =)

Tror du att man är omtyckt när man berättar för lärare och rektorer att de får bilda lite stake och visa vem som bestämmer på skolan? Nej de är inte omtyckt alls. Andra föräldrar skyller ifrån allt på alla andra.
Ungarna ska dit och hålla tyst och tala när de blir ombedda. Inget annat.
Lärar-legg drevs av Liberalerna och skolfackförbunden och man kan i efterhand konstatera att de blev ett fiasko och de kan lika bra skrotas direkt. Men några konsekvenser i skolorna har de inte gett, det är bara ett papper som ger onödig kostnad för byråkrati.

Att koppla någonting i denna tråd till lärar-legg är att medvetet försöka vilseleda och slippa diskutera de riktiga problemen med flum, reglering, och individualismkrav, och den ökande rädslan för ingenting i samhället.
Citera
2026-07-30, 14:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Lärar-legg drevs av Liberalerna och skolfackförbunden och man kan i efterhand konstatera att de blev ett fiasko och de kan lika bra skrotas direkt. Men några konsekvenser i skolorna har de inte gett, det är bara ett papper som ger onödig kostnad för byråkrati.

Att koppla någonting i denna tråd till lärar-legg är att medvetet försöka vilseleda och slippa diskutera de riktiga problemen med flum, reglering, och individualismkrav, och den ökande rädslan för ingenting i samhället.
Det är väl djävligt onödigt med ett lärarleg inom ett yrke som kräver universitetsutbildning.

Utbildningen borde räcka. Så skrev jag redan då.

Politikerna fokuserar på rena skitfrågor för att det är lätt. Typ samtyckeslagen när vi leder våldtäktsligan.
Citera
2026-07-30, 14:07
Medlem
Citat:

Att koppla någonting i denna tråd till lärar-legg är att medvetet försöka vilseleda och slippa diskutera de riktiga problemen med flum, reglering, och individualismkrav.

Nej de har ett krav att du ska gå 3.5 år för att få vara lärare i förskola och 1-3. Höskolan har program med genus även i den åldern.
De drevs av liberalerna med Reinfeldt som kapten i skutan.
Konsekvenserna började då i detta skede så det är inte fel att ta upp att problemen växte sig stora under en blå regering efter att Persson lämnade över en skola som inte hade börjat med tramset.

Jag ser ju att problemen ligger delvis på nyckläckta lärare, och rektorer (som har de största ansvaret över sin enhet) är skyldiga till en skola utan kontroll. Därefter kommer ju skolchefer som inte gör något åt skiten de anställer.
Citera
2026-07-30, 14:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej de har ett krav att du ska gå 3.5 år för att få vara lärare i förskola och 1-3. Höskolan har program med genus även i den åldern.
De drevs av liberalerna med Reinfeldt som kapten i skutan.
Konsekvenserna började då i detta skede så det är inte fel att ta upp att problemen växte sig stora under en blå regering efter att Persson lämnade över en skola som inte hade börjat med tramset.

Jag ser ju att problemen ligger delvis på nyckläckta lärare, och rektorer (som har de största ansvaret över sin enhet) är skyldiga till en skola utan kontroll. Därefter kommer ju skolchefer som inte gör något åt skiten de anställer.
Den sida i riksdagen som förstört svensk skola sedan 1990-talet heter Vänster och problemet heter Flum. TS är det yppersta exemplet på Flum som spridit sig ända till föräldrarna. Normala föräldrar är fokuserade på inlärning och litar på läraren, och det är motsatsen till Flum.
Citera
2026-07-30, 14:18
Moderator
HelgeBuks avatar
Är man så dåligt lämpad för att gå i skolan borde man slippa tycker jag. Avskaffad skolplikt löser det här.
Citera
2026-07-30, 14:19
Medlem
Citat:
Den sida i riksdagen som förstört svensk skola sedan 1990-talet heter Vänster och problemet heter Flum. TS är det yppersta exemplet på Flum som spridit sig ända till föräldrarna. Normala föräldrar är fokuserade på inlärning och litar på läraren, och det är motsatsen till Flum.

Jag håller inte med. På 90 talet hade vi inte TS exempel. Föräldrarna då lyssnade på lärarna och vi fick veta hut. Du tänker på mitten av 00-talet slutet 00-tal.
Och de som är föräldrar idag är de flesta 90-00 tal.

Vi är fullt normala föräldrar men litar inte på läraren då den inte kan behålla lugnet och behöver 2-3 assistenter för att hålla reda på en klass på 30 ungar.

Vi hade inga assistenter på 90 talet. Då slogs näven hårt i bordet och alla höll käften när läraren bett oss hålla käft.
Vi var med om en som precis hann anställas sista veckorna innan vi lämna grundskolan som var en mes, men de lärarna med pondus jobba iallafall fram till 2005, sen pension.
Citera
2026-07-30, 14:21
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Kanske snarare att det drevs av Alliansen på uppdrag av lärarfacken. Win Win, Folkpartiet fick ge sken av att bry sig om skolan och lärarfacken fick upp lönerna och tvingar bort duktiga lärare som inte hoppat igenom rätt ringar. De som fick betala blev eleverna och skattebetalarna men vem bryr sig om dem?
Citera
2026-07-30, 14:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag håller inte med. På 90 talet hade vi inte TS exempel. Föräldrarna då lyssnade på lärarna och vi fick veta hut. Du tänker på mitten av 00-talet slutet 00-tal.
Och de som är föräldrar idag är de flesta 90-00 tal.

Vi är fullt normala föräldrar men litar inte på läraren då den inte kan behålla lugnet och behöver 2-3 assistenter för att hålla reda på en klass på 30 ungar.

Vi hade inga assistenter på 90 talet. Då slogs näven hårt i bordet och alla höll käften när läraren bett oss hålla käft.
Vi var med om en som precis hann anställas sista veckorna innan vi lämna grundskolan som var en mes, men de lärarna med pondus jobba iallafall fram till 2005, sen pension.
Det du talar väl om kallas Ordning och det är just Ordning som försvann i skolan på 1990-talet pga vänstern. Vänstern tyckte inte lärarna skulle leda och motarbetade katedern, istället skulle man ge eleverna makt. Gick sådär och efterverkningarna står att läsa i TS där föräldrar tror att barn är handikappade och lärare är sköterskor. Jag tror vi håller på att kämpa oss fram till Ordning igen men (s) har högern fått dra skrikande in i framtiden. Precis som i alla frågor som är viktiga för Sverige.
Citera
2026-07-30, 14:27
Medlem
Citat:
Det du talar väl om kallas Ordning och det är just Ordning som försvann i skolan på 1990-talet pga vänstern. Jag tror vi håller på att kämpa oss fram till Ordning igen men (s) har högern fått dra skrikande in i framtiden. Precis som i alla frågor som är viktiga för Sverige.

Då var vår skola sena på klassrumsordning. Den försvann med de blå i slutet av 00.

Jag ser ingen förbättring överhuvudtaget i att försöka ens att få ordning i vår skola med M som leder och har lett länge.

Vår skola var/är på väg att få skolinspektionen att göra mycket drastiska åtgärder. M gör ingenting och har ingenting planerat. Vite har de fått ett antal ggr men de gör inget åt det.
Så förtroende för M för skola finns inte här iallafall =)
Citera
2026-07-30, 14:28
Medlem
😂😂😂😂 äckliga jävla vänsterpartist och Miljöpartist föräldrar som driver med detta😂😂 fan vad jag hatar vänstern alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in