2026-07-30, 14:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Då var vår skola sena på klassrumsordning. Den försvann med de blå i slutet av 00.

Jag ser ingen förbättring överhuvudtaget i att försöka ens att få ordning i vår skola med M som leder och har lett länge.

Vår skola var/är på väg att få skolinspektionen att göra mycket drastiska åtgärder. M gör ingenting och har ingenting planerat. Vite har de fått ett antal ggr men de gör inget åt det.
Så förtroende för M för skola finns inte här iallafall =)
Jag har fem barn i skolan. Skillnaden mellan 2005 och 2025 är astronomisk och man börjar känna igen sin skola från 1970-talet igen.

M har aldrig lett någon skola, det är liberalernas fråga inom Högern sedan mer än 20 år.

Göran Persson var skolminister när skolan kommunaliserades, ett av de värsta misstagen i historien.

Skolinspektionen är ett skämt och det finns många trådar hur de anmärker på petitesser men struntar i att 30% av barnen inte får slutbetyg. Skolinspektionen hade t.ex kunnat motverka o-ordning, men de bryr sig inte för där häckar vänsterflummarna kvar.
Citera
2026-07-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Inlägg på X från en luttrad högstadielärare.

https://x.com/Lararandreas/status/2082080324578623520?s=20

Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!

Dom barnen ska ha anpassad undervisning i små grupper. Inte vara i "vanliga klasser"
Citera
2026-07-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kom inte Tidöregeringen med ett förslag för ett tag sen att införa OBS-klasser igen?
Då kanske alla dumma önskemål försvinner eftersom ingen förälder vill ha sitt barn satt i en OBS-klass.

En del fattar nog poängen med att ha sina barn i mindre grupper
Citera
2026-07-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har fem barn i skolan. Skillnaden mellan 2005 och 2025 är astronomisk och man börjar känna igen sin skola från 1970-talet igen.

M har aldrig lett någon skola, det är liberalernas fråga inom Högern sedan mer än 20 år.

Göran Persson var skolminister när skolan kommunaliserades, ett av de värsta misstagen i historien.

Skolinspektionen är ett skämt och det finns många trådar hur de anmärker på petitesser men struntar i att 30% av barnen inte får slutbetyg. Skolinspektionen hade t.ex kunnat motverka o-ordning, men de bryr sig inte för där häckar vänsterflummarna kvar.

Med att leda menar jag kommunalt här. Och med legget att Reinfeldt satt då.

Min erfarenhet är som sagt att 90 tal var bra hos oss och att de sen förstördes. Och vi har har blått styre i vår kommun med både SD och M och de har resulterat i dessvärre en av de värsta skolorna i Sverige.
Skolinspektionen har viten ute och håller koll här nu men de kommer inte bli bättre så länge vi har vårt kommunala styre De håller på att avveckla oss.
Citera
2026-07-30, 15:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Med att leda menar jag kommunalt här. Och med legget att Reinfeldt satt då.

Min erfarenhet är som sagt att 90 tal var bra hos oss och att de sen förstördes. Och vi har har blått styre i vår kommun med både SD och M och de har resulterat i dessvärre en av de värsta skolorna i Sverige.
Skolinspektionen har viten ute och håller koll här nu men de kommer inte bli bättre så länge vi har vårt kommunala styre De håller på att avveckla oss.
Kommunaliseringen av skolan genomfördes med Göran Persson som skolminister, mot lärarnas önskemål, och han vann omröstningen 1999 trots att alla Höger-partier röstade emot den. Därefter började raset i svensk skola.
https://www.vilarare.se/nyheter/fackligt/30-ar-efter-kommunaliseringen-minns-hur-larare-sorjde-tillsammans/
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-30 kl. 15:27.
Citera
2026-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Kom inte Tidöregeringen med ett förslag för ett tag sen att införa OBS-klasser igen?
Då kanske alla dumma önskemål försvinner eftersom ingen förälder vill ha sitt barn satt i en OBS-klass.

Vi hade sån resursskola fram till 2012. Då valde vår kommuns ledning styrd av M, C, K och Folkpartiet att lägga ner den trots behov. En av de styrande var rektor efter han blev av med sitt uppdrag som politiker.
Citera
2026-07-30, 15:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!
Tvångs sterilisering på diagnos muppar så dom inte kan avla diagnos problemen vidare så hade sådant här inte funnits och skola och arbetsliv hade blivigt bättre

Det finns väl snart inga barn kvar utan diagnoser i skolorna och dom kan inte sitta och lalla ute i arbetslivet dom kan inte heller leva på bidrag och få allt dom pekar på
Citera
2026-07-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kommunaliseringen av skolan genomfördes med Göran Persson som skolminister, mot lärarnas önskemål, och han vann omröstningen 1999 trots att alla Höger-partier röstade emot den. Därefter började raset i svensk skola.
https://www.vilarare.se/nyheter/fackligt/30-ar-efter-kommunaliseringen-minns-hur-larare-sorjde-tillsammans/

Jag kan hålla med om att kommunerna inte ska ha med skolor längre att göra, enl min åsikt inte privata heller.
Men vi fick inga problem i början. De största har kommit mycket senare. Pga slapp ledning i kommunen med blå ledning =)

I grunden handlar det till 100% om kommuners styre, och mer slapp styrning över skolorna. (över kommunala)
Sen är väl vår kommun lite i extremfall då den håller på att kollapsa helt och hållet med våra politiker som inte kan hålla ihop en enda verksamhet längre, så funkar de inte i stadshuset så varför skulle någon enhet fungera då.
Citera
2026-07-30, 15:36
Medlem
..det här kan omöjligt vara sant..

Om så är lösningen enkelt. En ordentlig lavett löser de flesta av åkommorna på den listan.
Citera
2026-07-30, 15:39
Medlem
Citat:

Alltså, du och andra ska inte sitta och radikalisera er på nätet. Du är inte lärare själv och tror rakt av på detta.
Jag har lika mycket insyn i ämnet som läraren på X, och för det första är han grovt olämplig som bryter mot tystnadsplikten och kan få fängelsestraff för detta.
Spelar ingen roll om han ändrar namnen, andra känner ju igen beskrivningarna, vilket är olagligt. Tystnadsplikten är livslång.

För det andra känner jag inte igen det här. Det låter som att allt detta är vardag. Jag vet EN blivande psykopat med en mamma som hittar på att hen behöver anpassningar (läs ska få mobba andra utan att lärare säger ifrån) utan att hen har en diagnos. Inte heller har hen NPF enligt skolan. Mer kan jag inte säga. I övrigt finns det på välmående skolor med medel- och överklass en hel del bortskämda, krävande föräldrar, absolut. Och de allra värsta finns på Lundsberg.
Så har det dock alltid varit, kommer från en släkt med många lärare både idag och historiskt.
Föräldrar med pengar tror att de står över andra.
Men så som mannen på X beskriver är kraftigt vinklat och överdrivet.
Han glömmer också att nämna det större problemet, vilket är alla obegåvade och olämpliga lärare som Sverige examinerar.
Klart vi får låga PISA-resultat när lärare har låg IQ och själva är kassa på att lära sig.
I länder i toppen för PISA är det SVÅRT att bli lärare. De har inte högre löner men det är lika svårt att komma in på utbildningarna som det är att komma in på läkarprogrammet i Sverige.
Citera
2026-07-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja det finns inga män kvar i skolan.

Och nu skall kvinnor (som alltså är lika bra som män på allt) leda skolan och då uppstår ingen ledning alls.

KAnske är det nödvändigt för föräldrarna att fylla tomrummet?

Snart kanske vi får se kriminellas föräldrar styra polis och rättsväsende?

Med barn på dagis från 12 månader finns det naturligtvis ingen tid att uppfostra barn?
Vad fan hade ni väntat er?
Bristen på män i skolan är ett stort problem.

Ibland tänker jag att förskolan borde ersättas av ett treårigt scoutläger med militärer som ledare. Mindre pedagogiskt daltande, mer disciplin, ansvar, samarbete och en tydlig uppförandekod. Barnen skulle åtminstone lämna verksamheten med förmågan att lyssna, visa hänsyn och stå i kö utan att samhället behöver förhandla med dem.

I mellanstadiet hade jag en yrkesmilitär som vikarie. Bra lärare, gravallvarlig och med en blick som fick folk att stelna. Efter att tidigt ha statuerat exempel med två av klassens värsta bråkstakar satt resten knäpptysta och pluggade som om rikets framtid stod på spel. Ingen gick ens på toa utan att fråga.

I efterhand inser jag att han var precis den lärare många barn behöver. I dag mer än någonsin.
Senast redigerad av Chillgren 2026-07-30 kl. 16:02.
Citera
2026-07-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tvångs sterilisering på diagnos muppar så dom inte kan avla diagnos problemen vidare så hade sådant här inte funnits och skola och arbetsliv hade blivigt bättre

Det finns väl snart inga barn kvar utan diagnoser i skolorna och dom kan inte sitta och lalla ute i arbetslivet dom kan inte heller leva på bidrag och få allt dom pekar på

Ohh...då kan vi vara på väg mot ett sluttande plan...antingen steriliserar man de som blivit feldiagnosticerade (eller så hittar man fler ursäkter för att "ta sig an asociala beteenden")

För övrigt känns det här knappast som barn med genuina diagnoser (alltså de som nämns i trådstarten) Mest bortskämda föräldrar (som själva blivit söndercurlade) och tror att deras barn är "finare än andra"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in