Citat:
Ursprungligen postat av
T.H.F.C.
Inlägg på X från en luttrad högstadielärare.
https://x.com/Lararandreas/status/2082080324578623520?s=20
Hur ska söndercurlade ungdomar hantera arbetslivet efter den kravlösa skolgången?!
Alltså, du och andra ska inte sitta och radikalisera er på nätet. Du är inte lärare själv och tror rakt av på detta.
Jag har lika mycket insyn i ämnet som läraren på X, och för det första är han grovt olämplig som bryter mot tystnadsplikten och kan få fängelsestraff för detta.
Spelar ingen roll om han ändrar namnen, andra känner ju igen beskrivningarna, vilket är olagligt. Tystnadsplikten är livslång.
För det andra känner jag inte igen det här. Det låter som att allt detta är vardag. Jag vet EN blivande psykopat med en mamma som hittar på att hen behöver anpassningar (läs ska få mobba andra utan att lärare säger ifrån) utan att hen har en diagnos. Inte heller har hen NPF enligt skolan. Mer kan jag inte säga. I övrigt finns det på välmående skolor med medel- och överklass en hel del bortskämda, krävande föräldrar, absolut. Och de allra värsta finns på Lundsberg.
Så har det dock alltid varit, kommer från en släkt med många lärare både idag och historiskt.
Föräldrar med pengar tror att de står över andra.
Men så som mannen på X beskriver är kraftigt vinklat och överdrivet.
Han glömmer också att nämna det större problemet, vilket är alla obegåvade och olämpliga lärare som Sverige examinerar.
Klart vi får låga PISA-resultat när lärare har låg IQ och själva är kassa på att lära sig.
I länder i toppen för PISA är det SVÅRT att bli lärare. De har inte högre löner men det är lika svårt att komma in på utbildningarna som det är att komma in på läkarprogrammet i Sverige.