Citat:
Ursprungligen postat av
Tjodleif
Citerar lite från artikeln.
Patrik och Sara rapporterade båtolyckan i Sverige: "Hörde rop på hjälp"
Paret hade varit på semester med sin fritidsbåt och var på väg hem när de lade till vid Kattenön för natten på tisdagskvällen. Vid tiotiden hörde Sara Dokken rop på hjälp och någon blåste i en visselpipa ute i vattnet.
– Jag är skeptisk och tänker: "Är det någon på land som skämtar?", säger Patrik Dokken.
Han tog upp sin kikare och fick syn på en flytväst i vattnet, mitt i farleden. Sedan hände det snabbt.
Sara ringde och rapporterade händelsen, medan Patrik startade båten. Han säger att sikten var god vid tillfället och att det inte regnade.
– Men det är svårt att hjälpa någon som ligger i vattnet. Båten driver, de driver, och man vill inte få in personen i propellern. Det tog ungefär 10–15 minuter innan de var uppe i båten.
– Jag simmade ut och plockade upp den lille pojken, och sedan drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken.
Efter några minuter anlände kustbevakningen till platsen med den första räddningsbåten. Kort efter deras ankomst stod det klart att två personer fortfarande saknades.
https://www.vg.no/nyheter/i/K8b1A6/patrik-och-sara-larmade-om-batolyckan-horde-rop-pa-hjalp