2026-07-30, 10:40
Medlem
Jag kör buss och mycket lastbil

Dricker runt 12 starköl om dagen och en hel del tabletter, ingen som kollar.
Citera
2026-07-30, 10:40
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Jag kör buss. Jag tror inte det gick fortare 40 km/ h, troligtvis i 20-30. Tittar på skadorna. Han han troligtvis med att bromsa alldeles innan bussen krockade med trädet

Håll dig till att köra buss istället för att leka kriminaltekniker och uppskatta fart och skador. Anhörig till mig var där och det gick i 55-65 km/h.
Citera
2026-07-30, 10:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Håll dig till att köra buss istället för att leka kriminaltekniker och uppskatta fart och skador. Anhörig till mig var där och det gick i 55-65 km/h.
Stod hen där och mätte med laser?
Citera
2026-07-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ok, Tack för informationen.

Hur pass vanligt skulle du säga att det är att någon kör puss påverkad av droger, läkemedel och/ alkohol?
Tror inte det är vanligt. De som missbrukar fångas upp snabbt. Det är alkolås på alla fordon. Slumpmässigt prover för droger och alkohol. Där jag arbetar i en medelstor stad. Så är 70-75% gubbar med många år i yrket. Inga kandidater för missbrukare
Citera
2026-07-30, 10:44
Medlem
Citat:
Men det måste ha varit en inbromsning alldeles innan krocken med trädet
Citera
2026-07-30, 10:52
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Det är en en låg jordvall med stödmur precis innan trädet som jag skulle killgissa dämpade hälften av bussens hastighet. Säg 25-30 km/h när bussen träffade trädet och 50-60 när den träffade stödmuren/jordvallen.
Citera
2026-07-30, 11:12
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmmmuz
Jag kör buss och mycket lastbil

Dricker runt 12 starköl om dagen och en hel del tabletter, ingen som kollar.

Ok, så du försvarar en busschaufför som kör in i träd i hög hastighet och försöker döda sina passagerare.

Trevligt att veta.
Citera
2026-07-30, 11:23
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Stod hen där och mätte med laser?

Jag känner inga hen, men väl ett par hon och han. Precis, han stod där och uppfattade hastigheten med sina sinnen- sånt som de flesta normalbegåvade utan större ansträngning klarar av utan laser.
Citera
2026-07-30, 11:25
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Men det måste ha varit en inbromsning alldeles innan krocken med trädet

Den mejade ner en stor soptunna, ca 160 cm hög och 1 meter bred, samt några stolpar före trädet.
Citera
2026-07-30, 11:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag känner inga hen, men väl ett par hon och han. Precis, han stod där och uppfattade hastigheten med sina sinnen- sånt som de flesta normalbegåvade utan större ansträngning klarar av utan laser.
"Uppfattade hastigheten med sina sinnen"

Låt oss vuxna sköta diskussionen.
Citera
2026-07-30, 11:41
Medlem
Citat:
Knappast max 35km/h
Citera
2026-07-30, 12:06
Medlem
Citat:
Jag kör buss. Jag tror inte det gick fortare 40 km/ h, troligtvis i 20-30. Tittar på skadorna. Han han troligtvis med att bromsa alldeles innan bussen krockade med trädet

Väjde kanske för en skooter?
Jag hittade en ny forskningsrapport från 2025 som beskriver arbetsvillkoren för busschaufförer
Det är Kollektivtrafiknämnden i Skåne som har beställt den från Lunds universitet och VTI
Läs den som vill men det är en beklämmande läsning som dessutom kan appliceras på den mesta busstrafiken i landet och Europa
Och jag citerar från s. 14: "det är en yrkesvardag som kräver att man som bussförare anpassar sig och finner sig i situationer och villkor som i många andra yrken vore otänkbara

Jag trodde i min enfald att man avskaffat slaveriet för länge sedan?
Enligt rapporten strejkar förare i Europa för bättre arbetsvillkor
Jag ska försöka länka rapporten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in