2026-07-30, 12:17
Medlem
Jag fattar inte hur jag ska dela filen här men rapporten heter:
K2 WORKING PAPERS 2025:10
Ohållbar kollektivtrafik?
Yrkesvardagen för bussförare som kör åt Skånetrafiken
Karin Winter, Jonna Nyberg, Joel Göransson Scalzotto & Chiara Vitrano

och finns att hämta i fulltext på nätet. Bara att googla
Citera
2026-07-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Ok, så du försvarar en busschaufför som kör in i träd i hög hastighet och försöker döda sina passagerare.

Trevligt att veta.

Inget att försvara bara uppmärksammar att det är väldigt vanligt de flesta av mina kollegor dricker under arbetstid
Citera
2026-07-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Väjde kanske för en skooter?
Jag hittade en ny forskningsrapport från 2025 som beskriver arbetsvillkoren för busschaufförer
Det är Kollektivtrafiknämnden i Skåne som har beställt den från Lunds universitet och VTI
Läs den som vill men det är en beklämmande läsning som dessutom kan appliceras på den mesta busstrafiken i landet och Europa
Och jag citerar från s. 14: "det är en yrkesvardag som kräver att man som bussförare anpassar sig och finner sig i situationer och villkor som i många andra yrken vore otänkbara

Jag trodde i min enfald att man avskaffat slaveriet för länge sedan?
Enligt rapporten strejkar förare i Europa för bättre arbetsvillkor
Jag ska försöka länka rapporten

Tror också arbetsmiljön för bussförare spelar roll i denna olycka. Få skulle klara en sådan press.
Citera
2026-07-30, 13:40
Medlem
Det har hänt för många olyckor med kollektivbuss den senaste tiden för att det ska nonchaleras
Jag åker mycket buss därför börjar jag bli orolig

Det är tydligen svårt att rekrytera förare till kollektivtrafiken och när jag läste rapporten så förstår jag varför: det är ett slaverijobb som har ob-tillägg som suger
Men jag tror inte det primära förarna vill ha var mer i lönekuvertet. Det var istället rimliga arbetsvillkor och att behandlas med respekt av cheferna på bussbolagen
Citera
2026-07-30, 13:46
Medlem
Vad är bussföraren egentligen misstänkt för? I media står drograttfylleri och grovt drograttfylleri om vartannat, vilketdera är korrekt?
Citera
2026-07-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Vad är bussföraren egentligen misstänkt för? I media står drograttfylleri och grovt drograttfylleri om vartannat, vilketdera är korrekt?
Det visar sig vid ev. dom.
Men uppenbarligen finns en skälig misstanke om att föraren var påverkad av ett narkotiska preparat vid olyckan.
Citera
2026-07-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det visar sig vid ev. dom.
Men uppenbarligen finns en skälig misstanke om att föraren var påverkad av ett narkotiska preparat vid olyckan.

Jag tror att den officiella förklaringen blir att föraren blev sjuk och sedan tystas det ner
Citera
2026-07-30, 17:21
Medlem
Svarta streck en bit upp på gatan , han kanske försökte bromsa när han insåg han missat svänga.
Citera
2026-07-30, 18:19
Medlem
Femis avatar
Fantastiskt! Nu är han släppt i väntan på rättegång. Tror vi att han firar med att dra några linor och ger sig ut med bilen ikväll?
Citera
2026-07-30, 18:33
Avstängd
israelisinnocents avatar
Var det samma terroristorganisation som attentatet i Tjörn?
Citera
2026-07-30, 19:28
Medlem
SegerHelg88s avatar
Ytterligare "sjukdomsfall"?
Citera
2026-07-30, 19:38
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tror också arbetsmiljön för bussförare spelar roll i denna olycka. Få skulle klara en sådan press.
Det som gör arbetsmiljön så kass för busschaufförer är att man förväntas ta ansvar för sånt man inte kan påverka - man ska följa tidtabellen på minuten trots idioter på vägarna, trots människor som inte smidigt kan stiga ombord och trots idiotiska tidtabeller och man se till att det är lugnt ombord trots att man ibland får förvuxna dampbarn som passagerare. Sista vecka av juli i universitetsstaden Lund har jag dock svårt att se som något annat än helt chill arbetsmiljö för en busschaufför.

Edit: Dessutom var det vid lunchtid, inte vid rusningstid då stressen är som värst.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2026-07-30 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in