2026-07-29, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Nej tyvärr. Bara flyttat hall of shame från en plats till en annan. Vore eländigt tråkigt om all kul underhållning de jobbat så hårt för bara försvann.

Ja, sant, det vore synd.

Alltså, det är verksamheten som dukar under, att det finns personer som sparat ner namn, bild och så vidare och kan lägga upp det någonstans är inget märkvärdigt?
Citera
2026-07-29, 15:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Nja det finns ställen att lägga webbplatser på som några europeiska myndigheter inte rår på. Det är inte loopia vi pratar om precis.

Ja, det finns barnporrsajter också, so what
Citera
2026-07-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Nu är ju inte "ort" någon personuppgift.
Hade inte du stenkoll på det här?

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/introduktion-till-gdpr/vad-ar-personuppgifter/

Citat:
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress och personnummer.
IMY håller inte med dig och de är ju de som är styrande i detta fallet med vad som är ok och inte.
Citera
2026-07-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Om man ska dra fram exempel kan man väl ta fram exempel som är relevanta och jämförbara.

Dumpen är inte ny. Gissar att det inte blir nån skillnad om 10 år. Utveckling är inte deras starka sida.

Jag jämförde ju. Tycker de var en okej liknelse.

Ja du får väl fortsätta gissa då.
Citera
2026-07-29, 16:11
Medlem
Citat:
Du kan få en ny chans att komma på ett bättre exempel att jämföra med än hastighetskontroll.

Tack för det. Men de behövs inte.
Citera
2026-07-29, 16:55
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag är medveten om att jag kanske uppfattas som tjatig. Men jag tycker fortfarande att frågan aldrig riktigt får något svar.

Hur är det här arbetssättet förebyggande? På vilket sätt gör det barn säkrare?

En människa som blir av med sitt arbete, sitt sociala nätverk och sin plats i samhället blir sällan mindre riskfylld på grund av det. Tvärtom brukar utanförskap och isolering vara faktorer som kan förstärka destruktiva beteenden. Det betyder naturligtvis inte att alla reagerar likadant, men det gör frågan värd att ställa.

Jag tror dessutom inte att majoriteten av dem som Dumpen konfronterar motsvarar den bild som målas upp. Deras agerande kan vara djupt klandervärt utan att man för den skull behöver utgå från att varje individ utgör den värsta tänkbara risken.

Dumpen har själva uppgett att det bara är en liten andel av dem de har kontakt med som faktiskt leder till en träff, ca 5%. Om den uppgiften stämmer innebär det samtidigt att merparten, 95%, har haft långa konversationer utan att det lett dit. Det betyder att dom i så fall har kåtat upp ca 15 200 personer som inte lett vidare.

Vilken påverkan har de kontakterna på de människor som aldrig leder till träff? Finns det en risk att de förstärker fantasier och flyttar gränser hos vissa individer?
Det är en fråga som, enligt mig, förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än den får.

Dumpens abetsmetod påminner lite om resonemanget bakom att även tecknade eller datorgenererade sexuella skildringar av minderåriga är förbjudna, trots att de inte avbildar ett faktiskt övergrepp mot ett verkligt barn.

Ett argument som ibland framförs är att sådant material inte skadar någon verklig person och därför skulle kunna fungera som en ventil. Lagstiftare, med stöd av forskning, har däremot gjort en annan bedömning och utgått från att den typen av material riskerar att normalisera eller förstärka ett skadligt sexuellt intresse, snarare än att motverka det.

Mot den bakgrunden tycker jag att en annan fråga också är berättigad.
Om en verksamhet under lång tid för sexuella konversationer med människor som redan befinner sig i ett destruktivt tankemönster, hur vet man att den inte i vissa fall också kan förstärka fantasier eller flytta gränserna för denna?

Jag påstår inte att så alltid sker. Jag säger att frågan förtjänar att ställas.

När risken finns måste den rimligen vägas in när man bedömer verksamhetens samlade konsekvenser. Då handlar diskussionen inte längre bara om att avslöja människor, utan också om vilka effekter metoden kan få, både för barn och för andra som påverkas.
Det är därför jag har svårt att beskriva arbetssättet som annat än farligt. För att kunna försvara arbetssättet måste man också kunna visa att metoden inte samtidigt skapar nya risker.

Ett mycket vettigt inlägg.

För att kunna försvara arbetssättet måste man också kunna visa att metoden inte samtidigt skapar nya risker.

Det genomförs ju vetenskapliga undersökningar i många yrken ang just effektiviteten i arbetsmetoder. Någon kan väl lägga fram sådana undersökningar i Dumpen-pedo-hunters-fallen (kan inte Padde å Sara själva göra detta btw!?). Huruvida då dessa metoder verkligen förhindrar eller förebygger övergrepp mot barn eller om dessa t om skulle kunna utgöra en ökad risk för barn. För vem vet egentligen UTAN just en vetenskaplig undersökning.
Citera
2026-07-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag jämförde ju. Tycker de var en okej liknelse.

Ja du får väl fortsätta gissa då.
Uppenbarligen inget bra exempel eftersom fartkameror har bevisad effekt mot folk som kör för fort. Något som Dumpen saknar helt gällande brott som begås mot barn.

Spelar ingen roll vad jag gissar. Tiden kommer visa. Dessutom finns det inget som förändrats i Dumpens arbetssätt. Ingen utveckling, ingenting. Det finns inget som ger tecken av att det skulle bli någon förändring.
Citera
2026-07-29, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Andemeningen var bara att jag, till skillnad från en liten men uppenbar ”elit” här i tråden, inte känner mig kränkt av Dumpen och hoppas att Sara kryar på sig. Det gör väl du också, eller?

Läs förgående inlägg igen. Punkt.
Citera
2026-07-30, 09:06
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karateillern
Läs förgående inlägg igen. Punkt.
Nu ska vi inte vara såna. Ryck upp dig nu!
Citera
2026-07-30, 10:07
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/introduktion-till-gdpr/vad-ar-personuppgifter/

IMY håller inte med dig och de är ju de som är styrande i detta fallet med vad som är ok och inte.

Adress är personuppgift, enbart ort är inte.
Citera
2026-07-30, 10:56
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

För att konkretisera det på ett pedagogiskt sätt så:

Om någon skriver i sökrutan: Bollnäs

Så är inte ”Bollnäs” en personuppgift men nu till det intressanta.

Men om sökningen returnerar fyra identifierbara personer med:

ansiktsbilder
videor
chattloggar
namn eller andra identitetsuppgifter och deras koppling till Bollnäs

Då används Bollnäs för att filtrera och söka fram personuppgifter.

Sökfunktionen på dumpen möjliggör därmed ett urval av personuppgifter baserat på att du kan söka på orter.

Det betyder att uppgiften om ort, i kombination med övriga uppgifter är en del av det som GDPR reglerar.

Kort och gott: Om GDPR bedöms vara tillämplig på Dumpens sökfunktion så kan den komma att bli föremål för prövning och en möjlig påföljd är att sökfunktionen måste ändras eller tas bort om den bryter mot GDPR:s krav.

Är du med?
Citera
2026-07-30, 12:13
Medlem
Citat:
Uppenbarligen inget bra exempel eftersom fartkameror har bevisad effekt mot folk som kör för fort. Något som Dumpen saknar helt gällande brott som begås mot barn.

Spelar ingen roll vad jag gissar. Tiden kommer visa. Dessutom finns det inget som förändrats i Dumpens arbetssätt. Ingen utveckling, ingenting. Det finns inget som ger tecken av att det skulle bli någon förändring.

Jo det var ett bra exempel. Dock har fartkameror funnits mer än fem år. Så finns mer data på det.

Ja som jag skrev du gissar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in