2026-07-29, 23:10
Medlem
Avfoerings avatar
För några få decennier sen kunde man stryka en politiker som man inte gillade på valsedeln. Det ändrades till att man skulle kryssa den man gillade istället. Detta tycker jag var en felaktig reform. Tidigare hade vi en möjlighet att rösta bort helt olämpliga politiker, men det har vi inte nu. Håller någon med mig?
Citera
2026-07-29, 23:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
För några få decennier sen kunde man stryka en politiker som man inte gillade på valsedeln. Det ändrades till att man skulle kryssa den man gillade istället. Detta tycker jag var en felaktig reform. Tidigare hade vi en möjlighet att rösta bort helt olämpliga politiker, men det har vi inte nu. Håller någon med mig?

Det låter som ett ypperligt förslag.
Citera
2026-07-29, 23:51
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja faktiskt, för en gångs skull kan jag hålla med dig.
Citera
2026-07-29, 23:58
Medlem
Avfoerings avatar
Hur ska man kunna ändra detta tillbaka till hur det var tidigare? Finns det något parti som har såna idéer?
Citera
2026-07-30, 00:02
Avslutad
om det bara gäller enskilda kandidater så känns det inte som att det skulle få särskilt stor effekt? Nästan ingen har väl koll på fler kandidater än möjligen några regionala toppnamn bland partierna man sympatiserar mest med samt högt uppsatta ministrar och regeringspolitiker. Genom olika drev och häxjakter kanske några enstaka skulle kunna ryka, men jag ser inte hur det skulle leda till någon märkbar förändring i partipolitiken. Om man inte skulle kunna rösta bort kandidater till ministerposter förstås. Det skulle innebära verklig kaospotential.
Citera
2026-07-30, 00:12
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
om det bara gäller enskilda kandidater så känns det inte som att det skulle få särskilt stor effekt? Nästan ingen har väl koll på fler kandidater än möjligen några regionala toppnamn bland partierna man sympatiserar mest med samt högt uppsatta ministrar och regeringspolitiker. Genom olika drev och häxjakter kanske några enstaka skulle kunna ryka, men jag ser inte hur det skulle leda till någon märkbar förändring i partipolitiken. Om man inte skulle kunna rösta bort kandidater till ministerposter förstås. Det skulle innebära verklig kaospotential.

Det ger väldigt stor effekt eftersom man då kan rösta bort de värsta stollarna.
Senast redigerad av Avfoering 2026-07-30 kl. 00:15.
Citera
2026-07-30, 00:50
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Nej jag röstar hellre in än ut någon!
Citera
2026-07-30, 00:52
Avslutad
Citat:
Det ger väldigt stor effekt eftersom man då kan rösta bort de värsta stollarna.
Enskilda stollar har ju i regel inget betydande inflytande över sitt parti. Partiföreträdare som yttrar åsikter, driver frågor eller på andra vis anses skada partiet utesluts ju dessutom av partiet ändå.

Har du något exempel på en sån partiföreträdare där det skulle ge stor effekt på partiet om den röstades bort? (Frånsett de viktigaste ministerposterna, som ju inte brukar räknas till partiets värsta stollar)

Möjligen skulle det ge effekten du beskriver i kommunval. Där finns ju en del lokalpartier med koleriska galenpannor som är duktiga på att reta gallfeber på majoritetsbefolkningen.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-30 kl. 01:20.
Citera
2026-07-30, 01:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Enskilda stollar har ju i regel inget betydande inflytande över sitt parti. Partiföreträdare som yttrar åsikter, driver frågor eller på andra vis anses skada partiet utesluts ju dessutom av partiet ändå.

Har du något exempel på en sån partiföreträdare där det skulle ge stor effekt på partiet om den röstades bort? (Frånsett de viktigaste ministerposterna, som ju inte brukar räknas till partiets värsta stollar)

Möjligen skulle det ge effekten du beskriver i kommunval. Där finns ju en del lokalpartier med koleriska galenpannor som är duktiga på att reta gallfeber på majoritetsbefolkningen.
Det är nog där jag också tycker att det kan ha störst betydelse, men även i valen till landsting och kyrkofullmäktige.
Många "utsocknes" ställer ju upp i lokala val, där dom ofta inte har något att göra mer än fylla ut en vallista för något mindre parti.
Citera
2026-07-30, 02:01
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Oftast ogillar man ju dom från motsatt block 🤔
Citera
2026-07-30, 05:31
Medlem
Jag sympatiserar också med tanken på att kunna stryka namn på valsedeln. Har använt mig av den möjligheten då det fortfarande gick att göra så..

Det stora problemet är dock att man endast kommer åt politikerna! Låter stolligt när ni läser det men så här ligger det till.

Ministrarna utses av statsministern och de har ofta inte varit folkvalda. Många ministrar kommer inte ens från Riksdagen. Det är på gott och ont.

Sedan kommer de värsta av alla. De som inte syns alls utåt. Politiska sekreterare och tjänstemän av alla de slag som är anställda politruker och som inte finns med på någon valsedel alls. De har stor makt i det fördolda och där har demokratin svikit. Det finns åtskilliga tusentals anställda bara i Regeringskvarteren men hur komma åt dessa?

Vilka statssekreterare kan ni namnen på? De är politiker som står närmast ministrarna men som oftast verkar i det fördolda.

Det är en svår ekvation att lösa.

Förr fanns det inga PS men likväl fungerade politiken. RL fick klara sig själva och det var kanske mer utslagsgivande.

Själv skulle jag gärna se ett utökat personvalssystem där intresset mer riktades mot en kandidat än mot partiet. Partierna har nu tappat så många medlemmar så att man kan ifrågasätta hur representativa de nu mera är. Valsedlar krafsas ihop i panik i många små kommuner och det ställer ofta till med problem i slutänden.

Låt folk rösta på en kandidat i.st.f ett parti. D.v.s alla som kandiderar är jämbördiga på partiets valsedel. Det tvingar kandidaterna att presentera sig och väljarna att bli mer aktiva.
Senast redigerad av Konrad 2026-07-30 kl. 05:35.
Citera
2026-07-30, 05:47
Medlem
Då måste man ju även rösta på det partiet. Tycker det var bättre om man kunde rösta bort valfri politiker oavsett parti. Man borde få välja bort åtminstone 10 st. Om tillräckligt många strök någon skulle den inte få sitta i Riksdagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in