2026-07-27, 12:02
Medlem
Denna tråd är ett haveri utan dess like.

En rasistisk video inspelad av en arabisk propagandakanal baserad i Qatar används för att kasta skit på minderåriga barn av judisk börd.

Trådstartaren frågar om den rasistiska propagandavideon som kastar skit på minderåriga judiska barn kan användas för att kasta skit på hela folkgruppen judar.

Sällan har väl en trådstart sagt så mycket om den som startar den och så lite om det som skall diskuteras (även om det som skall diskuteras också är ett vidrigt ämne).

Men det är så här det ser ut i dagens Sverige: I Palestinapöbeln förenas islamister, vanliga araber, kommunister och allsköns kulturarbetare under blodslögnens fana.
Citera
2026-07-27, 12:05
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ok. Barnen behöver skyddas.

Vad jag kunde se, så identifierades barnen enbart med förnamn.

Det riktades kritik mot barnens nationella folkgrupp, till viss del orättvis kritik. Men jag kunde inte se någon kritik riktas mot barnen själva.

Jag anser inte att det är fel att barn får förekomma i videoinslag. Jag anser inte att det är fel att barnen får uttala sig, att deras ord får spridas, och att deras ord får begrundas. Barnens ord är ett bra vittnesmål av hur det är att växa upp i deras kultur.
Jag tror att det räcker med ansiktet för att det ska ses som de är identifierbara. Så ser det ut enligt dataskyddsförordningen (GDPR) i alla fall.

Det är väl inte fel i sak att barn eller även vuxna är med i dokumentärer eller videos.

Problemet blir om man inte har fått ett godkännande av de personer man visar upp. Speciellt om det handlar om barn. Samt om syftet med videon är att sprida en negativ bild av den nationella folkgrupp individerna tillhör.

Fråga dig själv, hade du gillat om barn i din närhet eller du själv visades upp i en propaganda film mot den gruppen ni tillhör. Helt utan ert godkännande med era ansikten och förnamn, så att ni blev identifierbara.

Jag tror inte du hade gillat det. Själv hade jag sett rött om det var min unge. Tror inte jag känner en enda människa som tycker det är ok.

Dokumentären bildmaterialet är hämtat från har säkert fått ett godkännande, men jag har svårt att se att videon i TS har fått ett.

Men nu är det gamla bilder, 17 år. Det ändrar ju saken helt klart lite. Barnen är vuxna. Det ser ju självklart lika obehagligt ut med uthängda barn för oss som ser videon. Men de är vuxna nog att bättre hantera att se sig själva i en sådan video.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-27 kl. 12:10.
Citera
2026-07-27, 18:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Här är originalfilmen som klippet härstammar från:

https://www.imdb.com/title/tt1377278/

Du kanske kan skicka ett mail till regissören och moralisera för vederbörande. Här får du inga sympatier för din anti-yttrandefrihet.

Tack!

Jag sökte på Youtube, och hittade denna. Som bonus innehåller den polsk textning, för den som uppskattar det.

Inslaget med skolbarnen börjar vid 5:37.
Citera
2026-07-27, 18:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tror att det räcker med ansiktet för att det ska ses som de är identifierbara. Så ser det ut enligt dataskyddsförordningen (GDPR) i alla fall.

Det är väl inte fel i sak att barn eller även vuxna är med i dokumentärer eller videos.

Problemet blir om man inte har fått ett godkännande av de personer man visar upp. Speciellt om det handlar om barn. Samt om syftet med videon är att sprida en negativ bild av den nationella folkgrupp individerna tillhör.

Fråga dig själv, hade du gillat om barn i din närhet eller du själv visades upp i en propaganda film mot den gruppen ni tillhör. Helt utan ert godkännande med era ansikten och förnamn, så att ni blev identifierbara.

Jag tror inte du hade gillat det. Själv hade jag sett rött om det var min unge. Tror inte jag känner en enda människa som tycker det är ok.

Dokumentären bildmaterialet är hämtat från har säkert fått ett godkännande, men jag har svårt att se att videon i TS har fått ett.

Men nu är det gamla bilder, 17 år. Det ändrar ju saken helt klart lite. Barnen är vuxna. Det ser ju självklart lika obehagligt ut med uthängda barn för oss som ser videon. Men de är vuxna nog att bättre hantera att se sig själva i en sådan video.

Beträffande min ståndpunkt, så tycker jag inte att det hade blivit bra att dölja barnens ansikten.

För det första, så hade det misstänkliggjort barnen. Barnen har inte gjort något fel. Och ingen ska fås att misstänka att det är barnen som har gjort fel.

För det andra, så vill jag inte ha ett samhälle där barnen göms undan och osynliggörs. Barnen är en del av samhället, och ska få synas och höras.

Jag hade inte en tanke på att videoinslaget skulle "hänga ut" barnen. Barnen framställs inte på något ofördelaktigt sätt. Jag hade inte en tanke att barnen skulle ha gjort något fel. Min tanke var att barnens uttalanden speglade den kultur som barnen har växt upp i. Det är med den utgångspunkten som barnens uttalanden är intressanta.

I ett tidigare inlägg nämnde du att skolor behöver godkännande av föräldrar för helt harmlösa bilder av barn. Jag är inte anhängare av sådana regler. Jag tycker inte att vi har ett bra samhälle när harmlösa bilder på barn misstänkliggörs.
Citera
2026-07-27, 19:16
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

En rasistisk video inspelad av en arabisk propagandakanal baserad i Qatar används för att kasta skit på minderåriga barn av judisk börd.

Trådstartaren frågar om den rasistiska propagandavideon som kastar skit på minderåriga judiska barn kan användas för att kasta skit på hela folkgruppen judar.

Sällan har väl en trådstart sagt så mycket om den som startar den och så lite om det som skall diskuteras (även om det som skall diskuteras också är ett vidrigt ämne).

Men det är så här det ser ut i dagens Sverige: I Palestinapöbeln förenas islamister, vanliga araber, kommunister och allsköns kulturarbetare under blodslögnens fana.

Då tycker jag att du ska fokusera på andra trådar. Detta låter inte som en tråd för dig!

Tråden handlar inte om den judiska folkgruppen utan om den israeliska nationens invånare. Det här med att du gormar om barn och rasism är bara för att du hoppas på den typen av signalering ska lyckas svärta ner diskussionen nog för att folk inte ska djupdyka.

För när man dyker djupare ner i den israeliska ingruppsmentaliteten, ja då hittar man grejer som ni sen aldrig kan ordvrångla er ur.
Citera
2026-07-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag vet inte om det är så, jag skrev att det kan vara så.

Jag hade själv aldrig delat en sådan film. Eftersom jag är emot att man hänger ut barn. Har du inga problem med det?

Men jag hade aldrig postat det heller eftersom jag gillar detta forum och skulle aldrig vilja skapa problem för det.

Forumet måste följa dels BBS-lagen och sedan då svensk lagstiftning.

När det gäller svensk lagstiftning här vi nog en hel rad med lagar som skyddar barn.

GDPR, den brukar ju skolor och sådant behöva följa när det gäller att använda bildmaterial på barn och inte privatpersoner. Men när de gäller större konton behöver de också följa dem.
Då krävs vårdnadshavares godkännande.

Sedan har vi lagar som förbjuder att man använder bildmaterial på barn som visar de på ett klandervärt, kränkande eller uthängande sätt, detta strider mot svensk lagstiftning men också internationella konventioner. Det gäller inte bara svenska barn utan även utländska barn.

Jag känner mig sjukt osäker på om din video är ok. Eftersom jag inte tror att de fått godkännande att använda bildmaterialet och syftet är att visa upp dem på ett uthängande sätt, eller visa de som klandervärda. Det är ju en propaganda film, vi diskuterar. Men sedan jag skrev att det kan bryta mot Svensk lag har jag uppdagats att bildmaterialet är äldre. Dessa barn är vuxna nu. Det kan ju ändra saker. Får man lägga ut gammal bilder på ungar som visar de på ett uthängande sätt utan godkännande, eftersom de blivit vuxna? Har ingen aning.

Som jag har uppfattat dig är du kvinna. Du har inga egna barn va, eller hur?

Jag har en unge, det därför att jag reagerar starkt på när man använder barn på ett uthängande sätt. Hade säkert reagerat utan unge men med en defenitivt. Samt att jag vet hur (kanske även överdrivet) det är när det gäller bildmaterial på barn. Man får knappt använda det alls utan vårdnadshavares godkännande. Jag skriver på ett sådant papper säkert en gång per år. Då jag antingen skriver ja, eller nej.

I Sverige är vi helt galna när det gäller bilder på barn och föräldrar skriftliga godkännande även på helt ok bilder där de kanske bara sitter på en gunga på skolgården.

Sedan är ju bilderna tagna från en dokumentär film. Som jag fattar det får man ta små klipp därifrån. Men jag tror att när man tar bilder därifrån på människorna så de blir identifierbara behövs ett godkännande av dem för att använda de utanför dokumentären.

När det gäller barn är ju reglerna super hårda, men dessa barn är vuxna nu.

Kan erkänna att jag har en lucka just när det gäller äldre bilder på barn och regler runt det.

Din video hade lätt kunnat fixa detta genom att blurra eller pixla ansiktena.

Du känner dig helt trygg på att de har fått ett godkännande eller att det inte behövs?

Bla bla bla. Du får bara sluta nu, för det finns ingenting att komma med hur bestört du är över att någon tillstår sig att granska dina älskade etniska rensare Israel.

Vad är det för barn du menar att dom hänger ut? Exakt tidsmarkering i klippet tack. Samt vilken typ av godkännande menar du hade behövts?

Får för mig att innehållsskaparna kan mer om det här än någon pro-israelisk sektmedlem på Flashback

Men skicka ett mail till uncivilized med dina iaktagelser, dom kommer nog bli oerhört tacksamma.
Citera
2026-07-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Då tycker jag att du ska fokusera på andra trådar. Detta låter inte som en tråd för dig!

Tråden handlar inte om den judiska folkgruppen utan om den israeliska nationens invånare. Det här med att du gormar om barn och rasism är bara för att du hoppas på den typen av signalering ska lyckas svärta ner diskussionen nog för att folk inte ska djupdyka.

För när man dyker djupare ner i den israeliska ingruppsmentaliteten, ja då hittar man grejer som ni sen aldrig kan ordvrångla er ur.

Videon är bevisligen rasistisk. Minns du inte hur jag lät en AI avge omdöme? Omdömet var mycket tydligt. Åtskilliga användare hävdar samma sak. När du vägrar ta avstånd från den rasistiska video du själv sprider är det svårt att dra någon annan slutsats än att du sympatiserar med videons rasistiska narrativ.

Du verkar marinerad i arabisk propaganda. Så sent som idag lyckades du i Irantråden länka Al Jazeera om något som Zelensky skrivit på X, trots att jag själv länkade hans originalinlägg två dagar tidigare. Det verkar helt enkelt som att du inte litar på några andra källor än de arabiska. Här länkar du Qatarisk propagandavideo. Samma dag länkar du Al Jazeera. Tidigare har du länkat AA, Hamas nyhetsbyrå och diverse förintelseförnekande shejker. Jag har aldrig sett dig länka västerländska medier. Du har aldrig länkat Isreliska medier trots att du bara skriver om Israel på Flashback. Snacka om att vara marinerad i ingruppsmentalitet. Arabisk sådan.
Citera
2026-07-27, 20:49
Medlem
Citat:
Videon är bevisligen rasistisk. Minns du inte hur jag lät en AI avge omdöme? Omdömet var mycket tydligt. Åtskilliga användare hävdar samma sak. När du vägrar ta avstånd från den rasistiska video du själv sprider är det svårt att dra någon annan slutsats än att du sympatiserar med videons rasistiska narrativ.

Du verkar marinerad i arabisk propaganda. Så sent som idag lyckades du i Irantråden länka Al Jazeera om något som Zelensky skrivit på X, trots att jag själv länkade hans originalinlägg två dagar tidigare. Det verkar helt enkelt som att du inte litar på några andra källor än de arabiska. Här länkar du Qatarisk propagandavideo. Samma dag länkar du Al Jazeera. Tidigare har du länkat AA, Hamas nyhetsbyrå och diverse förintelseförnekande shejker. Jag har aldrig sett dig länka västerländska medier. Du har aldrig länkat Isreliska medier trots att du bara skriver om Israel på Flashback. Snacka om att vara marinerad i ingruppsmentalitet. Arabisk sådan.

Haha! Du tror att vi spelar UNO, och tror du har kommit över ett reverse-kort? Funkar inte så. Vet att jag är en god debattör, och att du försöker kopiera mig ser jag som en komplimang.

Vad gäller videons rasism eller inte, så har jag mina egna värderingar och mitt eget regelverk för den saken, och denna video är i viss grad stereotypiserande mot en nationalitet, men absolut inte rasistisk.

Sen får AI, ADL, Expo etc säga vad dom vill. Rasism är ett epitet som används som ett vapen idag, och man får därför vara på sin vakt kring vems anklagelser man lyssnar på.

Dina och Israelbrigadens anklagelser gällande just detta ämnet betyder mao ingenting. Du försöker desperat blanda in judar i allmänhet, men video och min frågeställning handlar om israeler i synnerhet. Israeler och deras nationella identitet.

Har du varit i Ukraina-forumet och sett stereotypiseringen av ryssar? Detta är ingenting.

Du vill bara bli positivt särbehandlad som israel, och får panik när du inte blir det. In och skryt lite om Hermonberget istället, ett annat kolonialt företag.
Citera
2026-07-27, 21:52
Medlem
Citat:

Här kommer Petronius in med sina dubbla måttstockar och börjar orera om dom stackars baaaarnen.

Du har själv inga problem att hänga ut barn. Sålänge dom är palestinier. Då går det bra. (FB) Ny oberoende FN-rapport: Israel har avsiktligt mördat barn och begått folkmord

När det är israeliska barn som frivilligt ställer upp att delta i en israelisk dokumentär så är det rasistiskt. Stackars dom judiska barnen och fyfan va rasistiskt att våga länka en YouTube-video, får vi höra då.
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-27 kl. 21:55.
Citera
2026-07-27, 22:01
Medlem
Citat:
Här kommer Petronius in med sina dubbla måttstockar och börjar orera om dom stackars baaaarnen.

Du har själv inga problem att hänga ut barn. Sålänge dom är palestinier. Då går det bra. (FB) Ny oberoende FN-rapport: Israel har avsiktligt mördat barn och begått folkmord

När det är israeliska barn som frivilligt ställer upp att delta i en israelisk dokumentär så är det rasistiskt. Stackars dom judiska barnen och fyfan va rasistiskt att våga länka en YouTube-video, får vi höra då.

Du jämför dödade Hamasterrorister med judiska skolbarn som besöker Auschwitz. Varför måste alla i Palestinapöbeln hysa ett sådant förakt för vanlig anständighet? Du jämför dödade Hamasterrorister med judiska skolbarn som besöker Auschwitz!
Citera
2026-07-27, 22:04
Medlem
Citat:
Du jämför dödade Hamasterrorister med judiska skolbarn som besöker Auschwitz. Varför måste alla i Palestinapöbeln hysa ett sådant förakt för vanlig anständighet? Du jämför dödade Hamasterrorister med judiska skolbarn som besöker Auschwitz!
Stackars baaarnen skriker du.

Jag har iallafall en konsekvent hållning i sakfrågan. Du har en dubbelmoral i sakfrågan.
Citera
2026-07-27, 22:06
Medlem
Citat:
Stackars baaarnen skriker du.

Jag har iallafall en konsekvent hållning i sakfrågan. Du har en dubbelmoral i sakfrågan.

Nej. Det finns ingen dubbelmoral i att behandla dödade Hamasterrorister på ett sätt och judiska skolbarn som besöker Auschwitz på ett annat. Det kallas anständighet.

Jag instämmer i att din hållning i sakfrågan är konsekvent: Du hatar judar i alla inlägg och du stöttar Hamas i alla inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in