2026-07-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Anders Behring Breivik var väl runt 9 år när OP mördades?

Kan han tagit intryck av detta på något vis?

Det är väl inte så troligt att SE umgicks med ABB, även om SE talade om Oslo precis efter mordet? Åldersskillnaden var väl lite för stor mellan dem?

Vi kan däremot utgå ifrån att SE inte inspirerades av ABB även om ingen av dem gillade socialdemokrater vad det verkade som.

Jo, båda två attackerade socialdemokrater. Engström gick efter ledaren, ABB efter ledarna (regeringsbyggnaden) OCH även deras barn. Som var skickade på ett sommarläger ute på en ö.

Man ser en viss utveckling.

Jag har studerat ABB noga och ser faktiskt likheter mellan dom två. Båda till synes harmlösa, men fascinerade av vapen och uniformer. Båda från överklassmiljö, men mislyckade i privatlivet etc.

Tror inte en vidare sammanlikning skulle hjälpa till att lösa fallet «Skandiamannen» så jag slutar där. Men även ni pappslöjdare borde öppna ögonen för att Engström faktiskt var en udda figur.
Citera
2026-07-29, 23:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, båda två attackerade socialdemokrater. Engström gick efter ledaren, ABB efter ledarna (regeringsbyggnaden) OCH även deras barn. Som var skickade på ett sommarläger ute på en ö.

Jag har studerat ABB noga och ser faktiskt likheter mellan dom två. Båda till synes harmlösa, men fascinerade av vapen och uniformer. Båda från överklassmiljö, men mislyckade i privatlivet etc.

Tror inte en vidare sammanlikning skulle hjälpa till att lösa fallet «Skandiamannen» så jag slutar där. Men även ni pappslöjdare borde öppna ögonen för att Engström faktiskt var en udda figur.
Hur vet man att den verkliga mördaren uppfattades som en udda figur?

Vad bygger du det påståendet på?
Citera
2026-07-30, 00:02
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns ingenting i hela Stig Engströms liv, från födsel till död, inkluderat alla källor som belägger den minsta våldstendens. Även sent 90-tal när han var frånskild och svårt alkoholiserad förekom inget av sorten.

Stämmer bra. Detta korrelerar med FBI:s gärningsmannabeskrivning.
Citera
2026-07-30, 00:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Stämmer bra. Detta korrelerar med FBI:s gärningsmannabeskrivning.
Menar du att SE är den enda som passar i som mördaren då?

Kan det finnas fler som uppfyller "FBI:s gärningsmannabeskrivning"?

Har du någon länk till den?
Citera
2026-07-30, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur vet man att den verkliga mördaren uppfattades som en udda figur?

Vad bygger du det påståendet på?

I mina ögon var han det.

Det bygger jag på vad jag själv uppfattar som normalt.
Citera
2026-07-30, 07:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Fint jobb som grafiker på Skandia. Vilka i Täby med en fru.

"Misslyckad i privatlivet"
Citera
2026-07-30, 07:20
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fint jobb som grafiker på Skandia. Vilka i Täby med en fru.

"Misslyckad i privatlivet"

Varför tror du att han slutade som nedsupen i en lägenhet, frånskild och ensam efter att ha gjort sig så omöjlig att vännerna bröt med honom. ”Vapensamlarens” dotter tycker synd om honom och försvarar honom och det är ju fint, han var säkert snäll, för inställsam kanske.

Fint jobb kan man kalla det men han var ju missnöjd. Ständig övertid (se mordkvällen), impulsivt och helt orealistiskt försök att bli chef, impulsivt kontraproduktivt och narcissistiskt agerande när han ska bli moderat lokalpolitiker. Ständigt ont om pengar, och barnlös när detta fortfarande stack ut. Tycks inte bli tagen på allvar av någon. Fortfarande inte.
Citera
2026-07-30, 07:43
Medlem
En sak som jag tycker är märklig är pratet om att en mördare aldrig tidigare agerat som SE i så fall gjorde. Med det resonemanget kan saker aldrig ske för första gången? Då är alltså även den omtalade CA oskyldig eftersom att han aldrig tidigare mördat någon? Vi fastslår att den som sköt har dödat innan 28 februari 1986? Tja, en viss CP passar in på det .
Citera
2026-07-30, 08:14
Medlem
Kjamfossftws avatar
Det finns även många ”misslyckade” försök till mord på politiker och säkert ett antal försök och inte minst ett okänt antal mer eller mindre planerade försök på fixstjärnor inom politik och underhållning. Enligt FBI är GM sällan en kriminell eller våldsam person. Oswald sticker delvis ut med sin hustrumisshandel. CA passar säkert bra in i profilen men det gör även Engström som till skillnad från CA befann sig vid mordplatsen när det smällde och på flykt (”jakt efter polisen för att ge lite information”) efter smällen.
Citera
2026-07-30, 08:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
En sak som jag tycker är märklig är pratet om att en mördare aldrig tidigare agerat som SE i så fall gjorde. Med det resonemanget kan saker aldrig ske för första gången? Då är alltså även den omtalade CA oskyldig eftersom att han aldrig tidigare mördat någon? Vi fastslår att den som sköt har dödat innan 28 februari 1986? Tja, en viss CP passar in på det .
Det där är en förvrängning av argumentet.

Det man menar med det där är att någon som har en sådan impulsiv förmåga till den grad att de kan mörda någon på öppen gata troligtvis har lämnat spår av sådant beteende i livet tidigare. Inte nödvändigtvis genom mord, men genom kanske misshandel eller liknande. Det får ses som högst ovanligt att först som 52-åring dra fram de där egenskaperna.

CA har ju faktiskt tidigare spår i livet av det slaget.
Citera
2026-07-30, 08:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Varför tror du att han slutade som nedsupen i en lägenhet, frånskild och ensam efter att ha gjort sig så omöjlig att vännerna bröt med honom. ”Vapensamlarens” dotter tycker synd om honom och försvarar honom och det är ju fint, han var säkert snäll, för inställsam kanske.

Fint jobb kan man kalla det men han var ju missnöjd. Ständig övertid (se mordkvällen), impulsivt och helt orealistiskt försök att bli chef, impulsivt kontraproduktivt och narcissistiskt agerande när han ska bli moderat lokalpolitiker. Ständigt ont om pengar, och barnlös när detta fortfarande stack ut. Tycks inte bli tagen på allvar av någon. Fortfarande inte.
Det där är efter mordet.

Man kan vända på det och se att någon faktiskt valde att anställa honom och att han lyckades behålla jobbet över lång tid. Och att någon faktiskt gillade honom såpass mycket att de gifte sig med honom.

Det är att ta det för långt att påstå att han var "misslyckad". Särskilt vid tiden för mordet.

Sedan att dra paralleller till Breivik för att han jobbade övertid, ansökte om en chefsposition och försökte sig på att bli fritidspolitiker är ju högst fascinerande.
Citera
2026-07-30, 08:33
Medlem
Knattarnas avatar
Det är över huvud taget ovanligt att 52-åringar mördar politiker. Särskilt utan våldshistorik.

Oswald var 24. Mijailovic var 25. Breivik var 32.

Jag har noterat att de flesta SE-misstänkare själva är i 50-årsåldern eller äldre. Då fattar man nog inte hur gammalt det faktiskt är. Jag tänker att man projicerar sina egna gubbfantasier om att vara handlingskraftig och plötsligt visa världen en ny sida av sig själv. Man projicerar sina gubbfantasier på SE och lever ut sina maktfantasier genom honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in