2026-07-29, 21:06
Medlem
Snart strimlar de upp våra hjärnor i jakt på icke-artficiell intelligens.
Citera
2026-07-29, 21:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Vedervärdigt..
Citera
2026-07-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Haha ja, vem vet. Ingenting förvånar längre, men förfärligt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vedervärdigt..
Verkligen!
Citera
2026-07-29, 21:24
Medlem
Ilimitados avatar
Böcker kan hålla i tusen år. En digital kopia håller i 20-30 år? Sedan blir den korrumperad och eventuellt förlorad. Jag sparade en massa foton på usb för 20 år sedan. Många av dessa går inte att öppna idag. Värdelöst!

Och dvd-filmerna man köpte i början på 2000-talet går knappt att spela upp idag. Helt otroligt uselt. Detta ska alltså ersätta böckerna?
Citera
2026-07-29, 21:25
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappisten
Okej Mr. 100-miljoner-på-kontot mannen... som å ena sidan vet att den nya teknokratiska ekonomin är extremt ogästvänlig för åtminstone 80%, men eftersom du enligt egen utsago har 100 miljoner på kontot tack vare "rätt placeringar" så tycker du det är bra: det handlar ändå bara om skräpmänniskor, deplorables.

I själva verket utgör AI ett existentiellt hot, särskilt för Europa som bara tillhandahåller energi och serverkraft för de amerikanska AI-jättarna. Men vad bryr du dig om det? Med 100 miljoner i tillgångar kan du flytta var som helst, eller bo kvar, det spelar ingen roll. Google har planer på en serverhall i Timrå som ska sluka ofantliga 1000 megawatt (som jämförelse har Göteborg med sina drygt 600 000 invånare ett totalt effektbehov på 850 mw). Samtidigt med detta fullkomligt hissnande energibehov har Europas energiförsörjning kraftigt försvagats de senaste åren till följd av medvetet katastrofal energipolitik...

AI stjäler kunskap och förstör böcker för eftervärlden, den konsumerar ofantliga mängder energi, den förstör jobb och koncentrerar rikedom till ett väldigt litet antal utvalda, och detta helt utan att ge något tillbaka!

Hur hade dom tänkt att det här ska funka? Ett haveri är vad det är... Men vad bryr du dig om det med dina 100 miljoner?

"Mr. 100-miljoner-på-kontot mannen"??? Hade jag gärna haft men du blandar ihop mig med Lund-No-Go-Zone. Jag har inte ens en nolla bakom. Hade jag haft 100M hade jag mycket riktigt kunnat flytta var som helst OCH hade redan gjort så för längesedan.

Att AI utgör ett hot mot Europa stämmer, pga att EU ägnat sig åt att reglera och förbjuda medan USA och Kina ägnat sig åt innovation. Du har själv skrivit i tråden att det inte går att backa bandet, vilket jag håller med om, vi kan alltså bara köra framåt och omfamna den nya tekniken. Eller du tycker att vi ska fortsätta reglera, förbjuda och hamna ännu mer i bakvattnet och framgent bli totala trälar till USA och Kina?

Europa är ett haveri för att vi låtit USA hålla oss nere, vad är ditt svar på det? Gråta över att böcker som ingen vill ha används i syfte att träna AI? Tror du att Europa reser sig om vi bygger stora förvaringshallar för dessa böcker istället?

Mitt individuella svar är att investera (jag råder samtliga att göra detsamma), vad är ditt? Haverism via Flashback?

Avslutningsvis kan du börja med att slå upp ordet teknokrati innan du öppnar din dumma flabb, hur mycket böcker har du läst och bekymrar dig genuint om när du inte ens hanterar ditt eget språk undrar man?
Senast redigerad av MrKyoto 2026-07-29 kl. 21:27.
Citera
2026-07-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Böcker kan hålla i tusen år. En digital kopia håller i 20-30 år? Sedan blir den korrumperad och eventuellt förlorad. Jag sparade en massa foton på usb för 20 år sedan. Många av dessa går inte att öppna idag. Värdelöst!

Och dvd-filmerna man köpte i början på 2000-talet går knappt att spela upp idag. Helt otroligt uselt. Detta ska alltså ersätta böckerna?
Ja, det är också en intressant dimension av det hela. Vem vet vad som sker i världen om 5 år, 10 år eller 50 år? Vad händer med all data vid ett världskrig? Kommer man att bomba varandras serverhallar för att sabotera? Det låter mycket troligt. Eller en solstorm, eller andra naturkatastrofer? Då är allt *poof!* borta. För alltid. Inga sociala medier, inget 'cloud', ingenting.

För mig är det dock bara att tända ett ljus och plocka fram en bok ur bokhyllan, precis som vi gjort i hundratals år.
Citera
2026-07-29, 21:35
Medlem
Imnshos avatar
Jag har ett gäng gamla slaskdeckare, kan man få bra betalt för sina kaffefläckade pockets?

Vad får man för Läckberg, Janne Ljugo, Stephen King och lite tantsnusk?

Jag har också ett berg av gamla porrtidningar med pirriga erotiska noveller om Sam Altman vill köpa.
Citera
2026-07-29, 21:47
Medlem
Citat:
Bokbål var avsett att läsas symboliskt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är ämnet för tråden bara senaste exemplet i en större och mer övergripande trend:
Nog får du väl hålla med om att det är extremt oseriöst att kalla det bokbål när folk kastar böcker de inte längre vill ha. Och de kommunala återvinningsföretagen hanterar de på lämpligt sätt.

Samtidigt är det off topic med kommunernas "bokbål" när det handlade om att OpenAI mfl köper en bok, scannar och kasserar.

Säg nu att OpenAI köper en bok och kasserar. Och 99899 pers köper en bok var och kasserar. Och det ligger 100 osålda hos förlaget och samlar damm.
Kan du nu beskriva problemet med att vi/folket gör så, och så tar du och dividerar ned det med 100000 och kopplar det till OpenAI.
Citera
2026-07-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Några skribenter här verkar ju ha åkte på en rejäl icke-AI drain.
Citera
2026-07-29, 21:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tiotusentals olika titlar, utan någon som helst koll på vad det är för bok, med en budget utan tak. Rariteter som slits sönder, matas in i språkmodeller och sedan slängs.

Vi jobbar hårt för att framtida generationer (om de kommer existera) verkligen skall hata oss.

Men det är ingen risk att en viss titel kommer att försvinna. Det finns flera andra exemplar av boken. Och det kommer alltid tryckas nya.
Citera
2026-07-29, 21:57
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det är också en intressant dimension av det hela. Vem vet vad som sker i världen om 5 år, 10 år eller 50 år? Vad händer med all data vid ett världskrig? Kommer man att bomba varandras serverhallar för att sabotera? Det låter mycket troligt. Eller en solstorm, eller andra naturkatastrofer? Då är allt *poof!* borta. För alltid. Inga sociala medier, inget 'cloud', ingenting.

För mig är det dock bara att tända ett ljus och plocka fram en bok ur bokhyllan, precis som vi gjort i hundratals år.

Att plocka fram en bok och tända ett ljus, det är så Europa ska möta konkurrensen från USA och Kina? Detta är din rekommendation?
Citera
2026-07-29, 21:58
Medlem
Citat:
I själva verket utgör AI ett existentiellt hot, särskilt för Europa som bara tillhandahåller energi och serverkraft för de amerikanska AI-jättarna. Men vad bryr du dig om det?
Det är ju EU-väljarnas önskan att det skall vara så.
Dom har sagt att nej vi skall plundra kapitalägarna så dom inte investerar något.
Och då blir det så här.

Du och andra har röstat för det. Nu får du jubla och säga att det blev väldigt bra.

Citat:
Samtidigt med detta fullkomligt hissnande energibehov har Europas energiförsörjning kraftigt försvagats de senaste åren till följd av medvetet katastrofal energipolitik...
Nej var ser du det?
Elproducenter i Sverige har en "överproduktion" på ca 4.3 kärnreaktorer.
Vidare så byggs ny elproduktion och dyrare läggs ned. Speciellt i en del andra länder i EU.

Citat:
AI stjäler kunskap och förstör böcker för eftervärlden
På samma sätt då som när jag köper en bok, läser den och kastar den.
Och alla vi andra 100 tals miljoner människor.

Handlar inte detta mer om att du har någon extremt skadad verklighetsuppfattning.

Du blir helt hysterisk för att ett företag köper en bok men blundar stenhårt för att 100 tals miljoner människor gör det. Nog måste du väl inse att du har något allvarligt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in