2026-07-29, 22:48
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
När man säger att man har avslutat sökningen menar man då att man avslutar sökning i termen att man letar efter överlevande och nu går in i sökning för att leta vrakdelar/avlidna ? Någon som är insatt ?
Avslutad sökning av kvinna och barn då chansen att dom lever är obefintlig, däremot letar dom efter vraket, troligtvis var kvinnan o barnet nere i båten, förpiken…?
Citera
2026-07-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevaevert
Det är redan delat i tråden.
Troligtvis Ra*ona Zor*an 38 år och dottern Id*n 7 år som mist livet 💔

*m
*u

Ja en oerhörd tragedi. Ta hand om varandra! Beklagar djupt och innerligt🙏❤️ !
Citera
2026-07-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Vad har man ute till havs i en liten bananbåt och göra när det är kolsvart mörker?

Skamligt rent ut sagt att utsätta sina barn för sådana här äventyr.

De skulle hem till sommarstugan kanske?

Var det kolsvart?
Citera
2026-07-29, 22:50
Medlem
BombaySaphires avatar
”Dessutom ska det varit regnigt, blåsigt och en speciellt stor störtskur precis i samband med olyckan.”

https://www.tv4.se/artikel/1NCQcS8x2cqVStVzXPSG7x/utpekade-rederiet-maerkte-inget-ovanligt
Citera
2026-07-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Fast det var inte ens mörkt ute och heller inget extremväder att tala om. Har fartyget verkligen kört på snipan finns det inga ursäkter för att de inte skulle sett ha sett det. Att missa en 25-fota snipa mitt i farled kan inte normaliseras.

Hade de haft uppsikt som de skulle hade uppmärksamhet påkallats. Bland annat med fartygets tuta som hade hörts på långt håll.

Instämmer till 💯

Fartygets kapten borde ha observerat denna båt och Ja, tutar, väjt, larmat!!!!!
Citera
2026-07-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yk529
Kan inte vara bara jag som får dåliga vibbar av detta? Någonting säger mig att Mamman & Dottern aldrig ens befann sig ombord..

? Vad får du det ifrån?
Citera
2026-07-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monamiie
Ingen av dom har uppdaterat sina Instagram och det börjar komma kommenterar på deras inlägg... 😢

Men uuusch
Citera
2026-07-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Inte vet jag, därför frågan.
Varning eller förbud för småbåtar i farleder kanske?
Tvång för småbåtar att ha transpondrar så stora fartyg ser dem ?

Farleder går kors och tvärs i skärgården så ett förbud skulle innebära att det vore omöjligt att använda fritidsbåtar. På det aktuella stället passerar dessutom bara ett par stora båtar per dag.

Transpondrar kan man fundera på men lastfartyget borde ha sett fritidsbåten på radar.
Citera
2026-07-29, 22:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja de har gjort fel annars hade väl inte polisens insatsstyrka bordat dem ?
Men även pappan i småbåten måste ju gjort en väldigt felbedömning eller miss.

Fast att dom använde just insatsstyrkan kan ju bero på en rad olika anledningar.

1: Att borda en båt med helikopter i halvdåligt väder är det inte så många andra som har träning på

2: Dom kanske var närmast

3: Man ville kanske ha tillräckligt många poliser ombord för att kunna sära på besättningen innan dom hunnit prata ihop sig

4: Det råder generellt förhöjt beredskapsläge i svenska farvatten. Man vet aldrig vad man stöter på ombord (även om ett modernt norskflaggat fartyg knappast ses som högrisk)

Jag har inte lusläst tråden, vet man om man hade radiokontakt med fartyget innan man bordade?
Citera
2026-07-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Vad har man ute till havs i en liten bananbåt och göra när det är kolsvart mörker?

Skamligt rent ut sagt att utsätta sina barn för sådana här äventyr.

Det var inte kolsvart mörker vid 21:30 igår. Däremot kom en rejäl regnskur vid den tiden som förmodligen försvårade sikten ordentligt.
Citera
2026-07-29, 22:59
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Lagbrott?
Tror du ”utkik” är en beskyddad titel?
Eller kan kapten eller styrman samt lots utföra uppdraget, dvs hålla utkik?
Poängen är att vi inte vet, därför blir dessvärre självsäkra killgissningar ofta trådsanningar.

Läs det jag citerade om du har frågor kring det.
Citera
2026-07-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast att dom använde just insatsstyrkan kan ju bero på en rad olika anledningar.

1: Att borda en båt med helikopter i halvdåligt väder är det inte så många andra som har träning på

2: Dom kanske var närmast

3: Man ville kanske ha tillräckligt många poliser ombord för att kunna sära på besättningen innan dom hunnit prata ihop sig

4: Det råder generellt förhöjt beredskapsläge i svenska farvatten. Man vet aldrig vad man stöter på ombord (även om ett modernt norskflaggat fartyg knappast ses som högrisk)

Jag har inte lusläst tråden, vet man om man hade radiokontakt med fartyget innan man bordade?

I början gick de ut med att insatsstyrkan användes för de var de enda som hade kunskap om att hoppa mellan båtar i dåligt väder. Sjöfartsverket hade kontaktat de vid 23-tiden och bett dem att lägga till. En journalist ringde precis efteråt och berättade om olyckan till ägaren, som förmodligen kontaktade besättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in