2026-07-29, 19:18
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Och ett barn i den åldern ska förstå hur man öppnar? I totalt mörker.

I vilken ålder?

Undrar hur fan en blind klarar sig, i ständigt totalt mörker. 🤣

Dagens husmors tips: skaffa inte ett barn, du kommer tro att den är totalt värdelös i alla situationer.
Citera
2026-07-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Dagens föräldrar har inte koll på sina ungar utan låter dem springa vind för våg. Såg två ungar när jag var på Saluhallen innan idag som lekte och satt i rulltrappan. Ingen förälder i närheten så långt ögat kunde nå.

Vaddå ”dagens ungar”. Som om inte ungar var ute och lekte förr utan att punktbevakas varenda sekund av någon vuxen? Min närmsta paketbox är på en innergård bland några höghus. Där finns bollplan och lekplats. Att det är ungar där och leker är liksom bara sunt. Det är så det ska vara.
Citera
2026-07-29, 20:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Vaddå ”dagens ungar”. Som om inte ungar var ute och lekte förr utan att punktbevakas varenda sekund av någon vuxen? Min närmsta paketbox är på en innergård bland några höghus. Där finns bollplan och lekplats. Att det är ungar där och leker är liksom bara sunt. Det är så det ska vara.

Problemet är som sagt att när olyckan väl är framme som den här så är det inte föräldrarna som får skulden utan det är tillverkaren/fastighetsägaren etc. Ta olyckan 1997 med pojkarna som klättrade in i en tidningscontainer och inte kunde komma ut igen och klämdes ihjäl av sopbilen. Renhållningsverket fick skulden för att hålen var tillräckligt stora för barn att klättra in i och för att luckan var för tung för att öppna innifrån. Ingen skuld föll på föräldrarna som inte lärt barnen att inte klättra in i containrar.

Ett annat exempel är olyckan i vintras med en pojke som dog när en snögrotta rasade över honom. Skulden föll på skolan som tillät dem att bygga snögrottor. Inte på föräldrarna som inte lärt honom att inte gå in i snögrottor.

I mitt exempel, vad tror du hade hänt om ungarna skadat sig i rulltrappan? Jo, tillverkaren av rulltrappan hade fått skulden. Saluhallen hade fått skulden för att ungarna kunde leka där utan att någon märkte något. Gud förbjude att någon skuld läggs på föräldrarna. Då måste de ju ta en paus från Netflix, Facebook eller Instagram.
Citera
2026-07-29, 21:53
Medlem
Citat:
Och ett barn i den åldern ska förstå hur man öppnar? I totalt mörker.

Vilken ålder då? Utan att veta tror jag inte att de här barnen är jättesmå, utan skulle gissa på 13-14.
Baserar det på att de var där med vänner, som säger att luckan blåst igen, vilket givetvis inte stämmer, utan de lekte, och trodde att de skulle få upp luckan, men uppenbarligen kunde de inte det, varken från utsidan eller insidan.
Citera
2026-07-29, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilken ålder då? Utan att veta tror jag inte att de här barnen är jättesmå, utan skulle gissa på 13-14.
Baserar det på att de var där med vänner, som säger att luckan blåst igen, vilket givetvis inte stämmer, utan de lekte, och trodde att de skulle få upp luckan, men uppenbarligen kunde de inte det, varken från utsidan eller insidan.
13 år i en så liten box? Biaffrabarn då eller?
Blåst igen? 😄 Ja, de ljuger isf.
Förmodligen negerbarn.
Citera
2026-07-29, 22:06
Medlem
Citat:
13 år i en så liten box? Biaffrabarn då eller?
Blåst igen? 😄 Ja, de ljuger isf.
Förmodligen negerbarn.

Inte vet jag, och vet inte exakt hur stor boxen är.
Men skulle en säg, 7-8 åring vara vid dessa boxar med vänner, utan föräldrar i närheten?

Men, tänker inte fortsätta diskussionen, vi vet inte hur gamla barn det gäller. Som det skrevs fick jag intrycket att det var ganska stora barn, men kan förstås ha helt fel.
Citera
2026-07-29, 22:15
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men skulle en säg, 7-8 åring vara vid dessa boxar med vänner, utan föräldrar i närheten?

Och varför skulle inte en 7-8 åring vara vid dessa boxar utan föräldrar i närheten?
Citera
2026-07-30, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Problemet är som sagt att när olyckan väl är framme som den här så är det inte föräldrarna som får skulden utan det är tillverkaren/fastighetsägaren etc. Ta olyckan 1997 med pojkarna som klättrade in i en tidningscontainer och inte kunde komma ut igen och klämdes ihjäl av sopbilen. Renhållningsverket fick skulden för att hålen var tillräckligt stora för barn att klättra in i och för att luckan var för tung för att öppna innifrån. Ingen skuld föll på föräldrarna som inte lärt barnen att inte klättra in i containrar.

Ett annat exempel är olyckan i vintras med en pojke som dog när en snögrotta rasade över honom. Skulden föll på skolan som tillät dem att bygga snögrottor. Inte på föräldrarna som inte lärt honom att inte gå in i snögrottor.

I mitt exempel, vad tror du hade hänt om ungarna skadat sig i rulltrappan? Jo, tillverkaren av rulltrappan hade fått skulden. Saluhallen hade fått skulden för att ungarna kunde leka där utan att någon märkte något. Gud förbjude att någon skuld läggs på föräldrarna. Då måste de ju ta en paus från Netflix, Facebook eller Instagram.

Utan att säga att du har helt fel, så tycker jag ändå att det är rimligt att barn ska kunna vistas utomhus utan föräldrarna utan att utsättas för livsfara bara genom att existera, upptäcka och leka.

Just i en saluhall har de ju dock inget att göra och olyckan i containern (jag minns den mycket väl och tänker på den varje gång jag krånglar in pappersförpackningar genom de där brevlådehålen) var rätt så extrem.

Sen är det ju så att man kan säga åt ett barn hundra gånger att det inte ska gå in i snögrottan och förklara faran med det, men barnet kan vilja göra det ändå. Klart föräldern ska ha koll och lära sitt barn att undvika faror men det går ju inte alltid att skylla barns agerande på att det är något fel i uppfostran. Hade föräldern varit med på skolgården hade barnet kanske hindrats av föräldern att gå in i snögrottan. I skolan måste föräldrar kunna lita på att de vuxna där har koll och att skolmiljön är säker.
Citera
2026-07-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så kan det vara, problemet är dock att ett barn som är så litet att de får plats där inne sannolikt inte har vett att öppna låset inifrån ens om det fanns ett handtag. Folk får helt enkelt lära sig stänga dörren efter sig, spärra så att nästa person inte kan öppna förens alla dörrar är stängda och låsta, då kan man sortera på tid och se vem som lämnat sin lucka öppen längst och bötfälla den.
Sätt en sensor när man går ifrån skåpet och luckan är öppen så ljuder en siren och en röst som ekar "STÄNG LUCKAN FÖR H*VETE"... eller nått sånt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in