2026-07-28, 21:16
Medlem
oligarkss avatar
Larmet kom in strax efter klockan 19.
Ett barn som klättrat in i en paketbox
och inte lyckades ta sig ut på egen hand.

Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för
att hjälpa barnet ut ur boxen, och insatsen
kunde avslutas när barnet tagits ut.

– Barnet är ute och mår bra, säger Micke,
ledningsoperatör på räddningstjänsten.

Bild: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/barn-fast-i-paketbox-i-slavsta

Ja, vad gjorde föräldrarna,
eller var ungen ensam där?
Citera
2026-07-28, 21:19
Medlem
Vad är det för paketboxar som finns där ungar kan krypa in i?
Citera
2026-07-28, 21:21
Medlem
oligarkss avatar
Kunde slutat illa, rätt lufttäta boxar.
Citera
2026-07-28, 21:22
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Vad är det för paketboxar som finns där ungar kan krypa in i?
Det finns tyvärr idioter som tar sina paket och skiter i att stänga igen luckan. Jag får alltid stänga 1-2 st till efter jag hämtat mitt paket.

Barnen kan ha lekt, en klättrat in och dom andra barnen stängt igen för att dom inte förstod att den låser sig. Vi ska vara glada att barnet hittades oskadd. Det där hade kunnat sluta riktigt illa.
Citera
2026-07-28, 21:40
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det finns tyvärr idioter som tar sina paket och skiter i att stänga igen luckan. Jag får alltid stänga 1-2 st till efter jag hämtat mitt paket.

Barnen kan ha lekt, en klättrat in och dom andra barnen stängt igen för att dom inte förstod att den låser sig. Vi ska vara glada att barnet hittades oskadd. Det där hade kunnat sluta riktigt illa.

Kul när luckan stängs igen automatiskt med ett klick, ungen kanske med huvudet först, går inte att vända sig inne i boxen heller, panikkänsla typ. (Tur i oturen att det slutade väl)

Ungen lär nog inte krypa in igen i paketbox.

Senast redigerad av oligarks 2026-07-28 kl. 21:52.
Citera
2026-07-28, 21:45
Medlem
Kan tycka att skåpen ska kunna öppnas inifrån. Visst hände något liknande ganska nyligen?
Citera
2026-07-28, 22:03
Medlem
Att det inte händer oftare är konstigt.
Eller att ungar stoppar in andra roliga saker i postskåpen.
Kanske en utekatt till exempel.
Citera
2026-07-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan tycka att skåpen ska kunna öppnas inifrån. Visst hände något liknande ganska nyligen?
De räknar inte med att nån ska få plats där inne, skåpen är ju trotts allt små.
Citera
2026-07-28, 22:09
Medlem
Ganonitos avatar
Dagens föräldrar har inte koll på sina ungar utan låter dem springa vind för våg. Såg två ungar när jag var på Saluhallen innan idag som lekte och satt i rulltrappan. Ingen förälder i närheten så långt ögat kunde nå.
Citera
2026-07-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
De räknar inte med att nån ska få plats där inne, skåpen är ju trotts allt små.
Har inte kollat så noga, men nog brukar skåpen nära golvet vara ganska stora. Och uppenbart fick ett barn plats. Inte första gången heller,
Pojke fastnade i paketskåp – räddades av polis
https://www.sverigesradio.se/artikel/pojke-fastnade-i-paketskap-brots-ut-av-polis
Citera
2026-07-28, 22:11
Medlem
Vi får övergå till att bara ha en hylla med ett nummer på. Ungefär som på ett företag eller hotell. Alla kan väl skilja på mitt och ditt?
Citera
2026-07-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har inte kollat så noga, men nog brukar skåpen nära golvet vara ganska stora. Och uppenbart fick ett barn plats. Inte första gången heller,
Pojke fastnade i paketskåp – räddades av polis
https://www.sverigesradio.se/artikel/pojke-fastnade-i-paketskap-brots-ut-av-polis
Så kan det vara, problemet är dock att ett barn som är så litet att de får plats där inne sannolikt inte har vett att öppna låset inifrån ens om det fanns ett handtag. Folk får helt enkelt lära sig stänga dörren efter sig, spärra så att nästa person inte kan öppna förens alla dörrar är stängda och låsta, då kan man sortera på tid och se vem som lämnat sin lucka öppen längst och bötfälla den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in