2026-07-29, 21:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Enda anledningen att jag ens satte igång inspelning av deras lives, var för att som du ser nu tillexempel, att Fia raderat allt skit hon postat, och de har alla en tendens att bara hävda att de aldrig ens sagt saker som de har sagt i lives. Så ja, hade gänget kunna stå för sina ord och tala sanning hade jag nog aldrig ens fått för mig idén att spela in något.

Family United gastar ju hela tiden om att de vill bli granskade etc, så de lär väl inte ha något emot att saker spelats in så sanningen om vad som sagts finns bevarad.
Lägg upp några inspelningar så att vi får något konkret att diskutera.
Citera
2026-07-29, 21:26
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Lägg upp några inspelningar så att vi får något konkret att diskutera.

Absolut, kan kika igenom materialet i helgen och posta något vi kan diskutera, några önskemål på specifika ämnen/uttalanden?
Citera
2026-07-29, 21:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Absolut, kan kika igenom materialet i helgen och posta något vi kan diskutera, några önskemål på specifika ämnen/uttalanden?
Bra, välj någon eller några som du tycker är typiska för gruppen. Jag tror att det går att diskutera ganska mycket oavsett vad de tar upp. Bra om representanter från FU vill vara med – hoppas de ställer upp.
Citera
2026-07-29, 21:37
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Bra, välj någon eller några som du tycker är typiska för gruppen. Jag tror att det går att diskutera ganska mycket oavsett vad de tar upp. Bra om representanter från FU vill vara med – hoppas de ställer upp.

Låter bra 👍
Citera
2026-07-29, 21:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Låter bra 👍
Då har vi en plan. Hoppas FU ställer upp och att det går att hålla god ton i tråden.
Citera
2026-08-03, 11:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Då har vi en plan. Hoppas FU ställer upp och att det går att hålla god ton i tråden.

https://limewire.com/d/rmSBH#kfJwKQq9Js

(videon ligger kvar en vecka)

Så varsågod. Är en lång video men tänkte att det är bra för att ge en bred bild av en typisk live. Så är nog med fördel man inkluderar tiden i videon för när något sagts, så blir det lättare för alla att diskutera.
Citera
2026-08-03, 12:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
https://limewire.com/d/rmSBH#kfJwKQq9Js

(videon ligger kvar en vecka)

Så varsågod. Är en lång video men tänkte att det är bra för att ge en bred bild av en typisk live. Så är nog med fördel man inkluderar tiden i videon för när något sagts, så blir det lättare för alla att diskutera.
Tack. Jag har bara hunnit kolla lite slumpmässigt i början men mellan ca 40 och 50 minuter in kommer resonemang som belyser problemen med socialtjänstens godtycke. Det påminner mycket om det som avslöjats i fallet Elsa. Det är ju så här det ser ut – och det är ett oacceptabelt rättsligt och demokratiskt problem i Sverige.
Citera
2026-08-13, 01:39
Medlem
Totiuss avatar
Det blev tyst i tråden. Efter att jag kollat mer så handlar det här uppenbarligen om människor som behöver hjälp med att tillvarata sina rättigheter efter ingrepp från samhället. Denna hjälp saknas uppenbarligen. Det är svårt att förstå varför flera i tråden väljer att ge sig på de som drabbats istället för de som utövar makten. Varför är det så tyst i tråden?
Citera
2026-08-22, 13:50
Medlem
Nu om något har FU visat sitt fula tryne igen.

Den tragiska händelsen i Fagersta där en person är död och ytterligare en skadad är enligt FU pga socialtjänsten.

Tidigare har dom bevisat att dom saknar hjärnkapacitet för saklig analys men nu är dom bara rent patetiska som skyller på soc.

Killen har varit med i grupper som hyllar och glorifierar skolattacker, högerextrema grupper och helgonförklarat attacken i Trollhättan.

Ändå är det fel på socialtjänsten...

Det är inte ofta jag säger det men FU skulle behöva körkort för använda internet för hjärnan och samvetet är redan kört.
Citera
2026-08-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Nu om något har FU visat sitt fula tryne igen.

Den tragiska händelsen i Fagersta där en person är död och ytterligare en skadad är enligt FU pga socialtjänsten.

Tidigare har dom bevisat att dom saknar hjärnkapacitet för saklig analys men nu är dom bara rent patetiska som skyller på soc.

Killen har varit med i grupper som hyllar och glorifierar skolattacker, högerextrema grupper och helgonförklarat attacken i Trollhättan.

Ändå är det fel på socialtjänsten...

Det är inte ofta jag säger det men FU skulle behöva körkort för använda internet för hjärnan och samvetet är redan kört.
I det fallet var det först för några år sedan som han hamnade i familjehem och enligt info som getts var det för att pappan blivit svårt sjuk , dock så borde han blivit placerad för länge sedan utifrån hemförhållanden . Placering verkar ha haft viss positiv inverkan gällande resultat i skola som gått från riktigt uselt till bra
Citera
2026-08-22, 22:04
Medlem
Totiuss avatar
Jag har länge deltagit i tråden om Elsa och tyvärr kan jag bara konstatera att den tråden har spårat ur och domineras av ett fåtal användare med ett utpräglat dominerande beteende. De är mot LVU och de angriper alla som ifrågasätter dem med osakligheter, hånfullhet och personangrepp. Det är oklart om det finns någon koppling till FU men användarna är även i denna tråd. Det är synd för det verkar direkt mot deras sak och väcker till slut bara irritation. Det går inte att resonera med sådana människor.

Jag förstår anledningen till deras frustration men det ursäktar inte deras beteende. Visar man ett sådant beteende mot socialtjänsten i ett LVU-ärende är det inte konstigt att föräldraförmågan ifrågasätts.

Beter sig föräldrar på det sättet är det barnen som kommer i kläm. Lagen är till för att skydda barnen. Det borde dessa personer tänka på.

De här personerna sprider en bild av socialtjänsten och LVU som är kraftigt förvrängd och skapar på så sätt misstro mot ”systemet” och samhället på missvisande grunder. Det kan faktiskt liknas med en desinformationskampanj.
Citera
2026-08-23, 08:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har länge deltagit i tråden om Elsa och tyvärr kan jag bara konstatera att den tråden har spårat ur och domineras av ett fåtal användare med ett utpräglat dominerande beteende. De är mot LVU och de angriper alla som ifrågasätter dem med osakligheter, hånfullhet och personangrepp. Det är oklart om det finns någon koppling till FU men användarna är även i denna tråd. Det är synd för det verkar direkt mot deras sak och väcker till slut bara irritation. Det går inte att resonera med sådana människor.

Jag förstår anledningen till deras frustration men det ursäktar inte deras beteende. Visar man ett sådant beteende mot socialtjänsten i ett LVU-ärende är det inte konstigt att föräldraförmågan ifrågasätts.

Beter sig föräldrar på det sättet är det barnen som kommer i kläm. Lagen är till för att skydda barnen. Det borde dessa personer tänka på.

De här personerna sprider en bild av socialtjänsten och LVU som är kraftigt förvrängd och skapar på så sätt misstro mot ”systemet” och samhället på missvisande grunder. Det kan faktiskt liknas med en desinformationskampanj.

Men snälla Totius, vad har egentligen hänt med dig? Har någon kapat ditt konto?

Nu fortsätter du med dina cirkelargument om lagstiftarens intentioner med lagen något som vi alla redan förstår. Ingen rimlig människa är ju emot att socialtjänsten ingriper när barn faktiskt far illa och behöver skyddas. Snarare precis tvärtom!

Men det är ju inte den frågan som diskussionen handlar om i fallet Elsa. Det här fallet är ett skolexempel på vad som händer när socialtjänsten gör totalt fel och hur en sjuk tystnadskultur gör att ett barn fastnar i systemet, för att chefers, politikers och handläggares prestige går före barnets bästa.

Ta bara Lex Sarah-anmälningarna som lämnades in för några veckor sedan. De innehåller ju svidande kritik mot socialnämndsordföranden, som handläggarna menar tog över kommandot över deras huvuden. Men anmälningarna kom först NU när marken började gunga! Det betyder att handläggarna satt knäpptysta och nickade med medan övergreppet mot Elsa och hennes familj pågick.

Är det här det enda fallet? Nej! Så här går det när man ger tjänstepersoner makt utan ansvar och möjlighet att gömma mörklagda fakta bakom sekretess för att skydda sig själva. Det finns bara en politiker som förtjänar cred i det här, och det är Marcus Allard som sa det rakt ut: Politiker använder inte sekretessen för att skydda barnen utan de använder den för att skydda sig själva och sin egen prestige. Där har vi kärnproblemet.

Det här är varken "konspirationer" eller "desinformation". Det står nu dokumenterat svart på vitt i kommunens egna officiella handlingar.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-08-23 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in