Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Bägge har väjningsskyldighet, att man inte ens märkt en båt trots någorlunda god sikt?
Nej, det har dom inte. Och det är en mycket viktig del av sjövägsreglerna att bägge inte har det. Det ena fartyget är tvärtom skyldig att hålla sin fart och kurs. Däremot är bägge skyldiga att undvika kollision, vilket är något helt annat.
"Någorlunda god sikt"? VEM har sagt att det var "någorlunda god sikt". av det jag uppfattat var det mycket dålig sikt vid tillfället för kollisionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Har de anropat båten som rimligen haft kollisionskurs?, har de styrt undan i tid?
Har du inte förstått att de krockade? Inget av fartygen gjorde uppenbarligen något av det. Det stora fartyget helt enkelt för att de aldrig såg eller uppfattade det mindre, det vet vi. Det mindre sannolikt dito av samma skäl, annars hade de aldrig blivit påkörda.
Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Låter ju konstigt att ej ha sett båten på radarn, känns ju inte som om båten seglat med i nån död vinkel ändå från hamn och avgått samtidigt?
Jaha, du anser dig vara radar-expert alltså. För annars skulle du väl knappast göra ett sådant uttalande?
Jag är inte radar-expert, men har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att förstå varför de inte alls måste ha synts vare sig på radar, AIS eller visuellt från bryggan. Som liten fritidsbåt är man helt enkelt jävligt försiktig med dessa stora fartyg, alldeles särskilt i trånga farleder, oavsett vem som har rätt till väg. Varför denna lilla snipa utsatt sig för denna fara vet vi inte och kanske aldrig får veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Själv har jag varit på både färja där man fin sikt.
Också liten båt som här där, där kanske utsikten från bryggan gav mer att önska, iaf som utkik.
Hur bra sikt man har, har som regel ingenting alls med typen av fartyg man befinner sig på, det har med väderförhållandena att göra.