2026-07-29, 20:43
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannesw
Lagt in den, när jag testade på datorn nyss såg jag Verde komma från norr och passera den punkt som mitt system registrerat som epicentrum. Ska validera att det funkar på mobilen också.

Testade nu och den ser inte ut att vara tillagd.

Sen saknas POLIS 59-3710 samt ett par SRS-båtar.
Citera
2026-07-29, 20:44
Medlem
Fyfan vad hemskt för Alb*n om detta stämmer. En riktigt go gubbe och duktig komiker. Fin familj. Bottenlöst mörkt.
Citera
2026-07-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleForLife
Mannen relativt känd komiker?! Podden Kafferepet?
Va? Vet du??
Citera
2026-07-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är väsentlig info för tråden. Om inte annat för att det gnällts om hur oansvarigt det var att gå ut med aktuell båt i rådande väderlek, vilket vi hädanefter kanske får slippa diskutera, eftersom det verkar handla om en förhållandevis sjövärdig båt som inte innebar något idiot-stunt i sig att gå ut med.
Sedan har ju något uppenbarligen gått fel ändå, som lett fram till den tragiska olyckan.
Regeln är alltid att mindre båtar väjer för större fartyg.
Den stora båten gick i farled och med lanternor på.
Det luktar rattfylla hos den mindre båtens förare...
Citera
2026-07-29, 20:46
Medlem
Har ett förslag som är väldigt lämpligt i detta fall.
Lägg ned era spekulationer nu vet ni tillräckligt och det är bara haverikommissionens utredning som kommer ge er svartet. Föreslår stängning av träden och sörj med de anhöriga
Citera
2026-07-29, 20:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Och utan lanternor i mörkret mitt i farleden...
Galningar.
Hur vet du att de saknade lanternor?
Citera
2026-07-29, 20:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja inte fan kan lastbåten göra mycket mer än att snabla i hornet för att påkalla uppmärksamhet. Sjöfylleri skall vi kanske låta vara osagt, men högst troligen bristande uppmärksamhet av en eller annan anledning.
Citera
2026-07-29, 20:49
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Luktar varken rattfylla eller sjöfylla.
Spöregnar det och är halvmörkt och du har gott mod att ta hem din familj så snart som möjligt behöver man inte vara full.

Blir så vansinnigt trött på alla er Ned Flanders som verkar göra allt rätt och korrekt och försöker applicera detta tänk på resten av världen.
Citera
2026-07-29, 20:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Och utan lanternor i mörkret mitt i farleden...
Galningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur vet du att de saknade lanternor?

Finns väl ingen information om att de skulle saknat lanternor? Och även om de haft det hade handelsfartyget varken hunnit gira eller bromsa.
Citera
2026-07-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Bägge har väjningsskyldighet, att man inte ens märkt en båt trots någorlunda god sikt?

Nej, det har dom inte. Och det är en mycket viktig del av sjövägsreglerna att bägge inte har det. Det ena fartyget är tvärtom skyldig att hålla sin fart och kurs. Däremot är bägge skyldiga att undvika kollision, vilket är något helt annat.

"Någorlunda god sikt"? VEM har sagt att det var "någorlunda god sikt". av det jag uppfattat var det mycket dålig sikt vid tillfället för kollisionen.

Citat:
Har de anropat båten som rimligen haft kollisionskurs?, har de styrt undan i tid?

Har du inte förstått att de krockade? Inget av fartygen gjorde uppenbarligen något av det. Det stora fartyget helt enkelt för att de aldrig såg eller uppfattade det mindre, det vet vi. Det mindre sannolikt dito av samma skäl, annars hade de aldrig blivit påkörda.

Citat:
Låter ju konstigt att ej ha sett båten på radarn, känns ju inte som om båten seglat med i nån död vinkel ändå från hamn och avgått samtidigt?

Jaha, du anser dig vara radar-expert alltså. För annars skulle du väl knappast göra ett sådant uttalande?
Jag är inte radar-expert, men har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att förstå varför de inte alls måste ha synts vare sig på radar, AIS eller visuellt från bryggan. Som liten fritidsbåt är man helt enkelt jävligt försiktig med dessa stora fartyg, alldeles särskilt i trånga farleder, oavsett vem som har rätt till väg. Varför denna lilla snipa utsatt sig för denna fara vet vi inte och kanske aldrig får veta.

Citat:
Själv har jag varit på både färja där man fin sikt.
Också liten båt som här där, där kanske utsikten från bryggan gav mer att önska, iaf som utkik.

Hur bra sikt man har, har som regel ingenting alls med typen av fartyg man befinner sig på, det har med väderförhållandena att göra.
Citera
2026-07-29, 20:57
Medlem
Tristan-Isoldes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shava
Fyfan vad hemskt för Alb*n om detta stämmer. En riktigt go gubbe och duktig komiker. Fin familj. Bottenlöst mörkt.
Ser ut att vara en jättefin familj på Instagram. Sjövana med flytvästar på barnen mm. Hemskt alltsammans.
Citera
2026-07-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Finns väl ingen information om att de skulle saknat lanternor? Och även om de haft det hade handelsfartyget varken hunnit gira eller bromsa.
Det är styrman och utkik på bryggan på det stora fartyget...ingen såg något säger dom.
Den lilla båten var antagligen utan belysning....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in