2026-07-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tror att svaret på den frågan kan vara ganska enkelt och inte nödvändigtvis ha något samband med vad som hände med hans Smith & Wesson.

Den aktuella dagen 2008 hade Christer 3 kronor på lönekontot och 16 kronor på sparkontot. Tidigare hade han delvis kunnat klara sin ekonomi med hjälp av brygg-pengar från arvet efter modern, där bland annat sommarstugan ingick. Vid den här tidpunkten tycks dock hans ekonomiska situation ha varit mycket pressad.

Mot den bakgrunden är det inte svårt att föreställa sig att han kan ha avyttrat sådant i lägenheten som hade ett ekonomiskt värde, möjligen även Hämmerli-pistolen, trots att han tidigare hade beskrivit den som en klenod.

En olycksalig resa nedåt i Maslows behovstrappa.

Men Palmeutredningen kollade inte upp detta med alla hans vapen i efterhand efter ha fått kännedom om CA:s frånfälle? Verkar helt stört i så fall.
Citera
2026-07-28, 22:13
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb35
Men Palmeutredningen kollade inte upp detta med alla hans vapen i efterhand efter ha fått kännedom om CA:s frånfälle? Verkar helt stört i så fall.

I december skriver Lennart G ett kort PM. Det är tunt – åtta rader. Några delar är maskerade.

Citat:

2008-12-09

Slutredovisning

Ärende: Christer A.

Ovan nämnde Christer A, avliden den 12 augusti 2008. Undertecknad har inhämtat
polisiära handlingar som berör dödsfallet ******

Åklagare KS informerad den 3 december 2008.

Kontroll med Handelsbanken Trångsund angående innehav av bankfack (IVA 20262-1).

Den Smith & Wesson-revolver som Christer A var ägare till och vilken han i förhör uppgivit
att han sålt till en okänd person har ej gått att finna.

Ärendet föreslås läggas ad acta.

Lennart G

Det verkar inte som om man brydde sig om hans Hämmerli.

Däremot var man på rätt spår ”redan” 2004. IVA 20262
(förkortat av mig)

Citat:
Förslag för att få fram rätt vapennummer på CA vapen

1. Kalla CA med uppmaning att ta med sig sin pistol av märket Hämmerli modell 27.
Detta för att kontrollera vapennummer och utröna om en sammanblandning skett. Vapnen registrerades hos polismyndigheten samma dag.
2. Kontroll av diariet hos vapentillstånd.
3. Gå igenom Sportskyttemateriels vapenböcker.
4. Kontroll av bankfack som innehas av CA, för att utesluta att revolvern inte finns kvar i hans ägo.

Det finns inga IVA-handlingar som jag känner till där dessa punkter följs upp. Det är oklart om något av detta gjordes vid den aktuella tidpunkten.

Här framgår det att man 2004 misstänkte att vapennumren hade blandats ihop vid inköpet 1980. Förväxlingen har lämnat ett spår i dokumentet, men det förblev osynligt för dem. Det finns nämligen ingen Hämmerli modell 27. Däremot ägde CA en Smith & Wesson modell 27.

Bankfacket är ju en populär följetång här i tråden. Det är oklart om de kontrollerade hans bankfack 1994 eller 2004, men till slut gjordes det tydligen 2008 – 22 år efter mordet på Olof Palme.
Citera
2026-07-29, 11:41
Medlem
Fundering gällande Christers påstående att han förvarat sin Magnumrevolver i bankfack hos PK Banken Kungsträdgården vinter 1985/1986.

AI slagning på detta ger vid handen att påståendet motsägs av två saker.

1.PK Bankens hyresvillkor för bankfack. Dessa villkor stipulerade förbud emot att farligt eller eldfarligt gods förvarades i bankens bankfack.Juridiskt sett så innefattar detta såväl vapen som ammunition.

2.Att låsa in skjutvapen i bankfack bröt emot Vapenlagens (1973:1176) krav på betryggande personlig uppsikt. Polisen godkände härmed inte bankfacksförvaring av skjutvapen.

Christer A bröt således emot vapenlagen som PK Bankens hyresvillkor enligt egen utsago gällande påståendet att han förvarat sina handeldvapen i bankfack vintern 1985/86.
Citera
2026-07-29, 14:04
Avstängd
H24s avatar
Har vi en exakt, formell längduppgift på CA? Exempelvis centimeter från passet.
Citera
2026-07-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har vi en exakt, formell längduppgift på CA? Exempelvis centimeter från passet.

1,86 meter.
Citera
2026-07-29, 17:04
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
1,86 meter.

Frågan är om inte det är lite för långt?

Medianen hos vittnena tror jag blir 180 cirka. PUs skottvinkel-analys säger 175-180. AI-analys av skottvinkeln ger mig 182 centimeter idag.

Jag är medveten om felmarginalen, annars kanske det är ett av få någorlunda motargument mot CA-spåret?
Citera
2026-07-29, 17:33
Medlem
Skaggstromps avatar
Citat:

Medianen hos vittnena tror jag blir 180 cirka. PUs skottvinkel-analys säger 175-180. AI-analys av skottvinkeln ger mig 182 centimeter idag.

Jag är medveten om felmarginalen, annars kanske det är ett av få någorlunda motargument mot CA-spåret?

Jag känner att man ska akta sig för att fasta för mycket i små detaljer som centimetrar och minuter. Utredningar är inte exakta och speciellt denna är ju som den är, samt fyrtio år gammal.

Det är mycket minuter och centimetrar hit och dit i Palmemordet. Men alla uppgifter kommer från bankomat- och stämpelklockor som går fel, människors minne och i viss mån polisers och teknikers intuition.
Citera
2026-07-29, 19:05
Medlem
Parisarens avatar
Citat:

En 186 cm lufsande gubbe kan definitivt uppskattas till 175-180...
Citera
2026-07-29, 19:50
Medlem
Citat:

Christer var möjligen något ihopskjunken till vardags så att säga. Det finns tendens till liten puckelrygg på de foton jag sett, dessa är visserligen från 1995.
Sedan är det naturligtvis så att gemene man inte har samma raka hållning likaledes till vardags som man har när man sträcker ut hela längden vid mät tillfälle.
Vidare anges det i materialet att Christer lider av skada från användning av "dödmansgrepp" redan några år innan MOP. Även detta kan bidraga dels till något underlig rörelsemönster plus att det kan ha inverkat negativt på hans längd kvällen den 28 Februari 1986.

Jag har inte sett någon vidimerad uppgift någonstans som utesluter en GM med längd om 186 centimeter i materialet. Hade sådan funnits som omöjliggjorde varje tänkbar GM som var längre än 180 centimeter så skulle såväl Christer P som Stig E besparats mycket elände.
Citera
2026-07-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
En 186 cm lufsande gubbe kan definitivt uppskattas till 175-180...

Lite lufsande var troligen Christer i Februari 1986, men han var knappast den gubbe som senare foton av honom ger som intryck. 1986 hade han ingen övervikt exempelvis.
Citera
2026-07-29, 20:15
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vidare anges det i materialet att Christer lider av skada från användning av "dödmansgrepp" redan några år innan MOP. Även detta kan bidraga dels till något underlig rörelsemönster plus att det kan ha inverkat negativt på hans längd kvällen den 28 Februari 1986.

Det vore intressant att veta mer om detta, vad hände?
Citera
2026-07-30, 00:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:

En skottvinkelanalys som säger 175 - 180 cm är för mig obekant.

Det är enkelt.

Flera vittnen uppgav 180 - 190 cm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in