2026-07-29, 17:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej vi diskuterar väl samma saker, varför det plingplongar i moderna bilar, varför det gör det, om de system som dessa plingplong kommer ifrån gör någon nytta etc.

Du verkar vilja påstå att de gör mer skada än nytta, men det motbevisas ju av flertalet studier runt världen, varav du länkat en och på nåt vis fått för dig att den styrker din åsikt, vilket den inte gör då den visar likvärdigt resultat som de andra studierna, att dessa moderna system vars varningsljud tycks reta gallfeber på dig, väsentligt minskar risken för olyckor och antal skadade/dödade.

Systemen är dock inte helt perfekta och kan förbättras, men de ger alltså redan idag denna positiva verkan på trafiksäkerheten. Att sen vissa väljer att irriteras och t o m slå av dessa system hjälper inte, systemen hjälper betydligt mer än de stjälper..
Hade ADAS plingplongat för reella faror så hade det inte varit något problem men som det är idag så är systemen gjorda för den mest imbecilla b-föraren.
Plingplongandet i moderna bilar gör att b-föraren stänger av plingplongandet. Case Closed!
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-07-29 kl. 17:56.
Citera
2026-07-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Plingplongandet i moderna bilar gör att b-föraren stänger av plingplongandet. Case Closed!
Hade ADAS plingplongat för reella faror så hade det inte varit något problem men som det är idag så är systemen gjorda för den mest imbecilla b-föraren.

Jaha, så dessa system varnar aldrig för reella faror, är det vad du nu försöker hävda….?
Hur kan då de studier som gjorts visa så positiva resultat? Att ADAS sänkt antalet olyckor väsentligt om det inte varnats för reella faror…?
Med ”b-förare” menar du en sämre förare….?

Även de mest erfarna och duktiga förarna kan ha nytta av ADAS, just därför att det är vetenskapligt mycket väl belagt att våra hjärnor och sinnen ibland kan knasa till det så vi, jag och även du, kan råka missa även det mest uppenbara i trafiken, och inte hinna rädda situationen. Det kan leda till en krock, en krock som ADAS kan ha förhindrat.

Eller är du av den synnerligen naiva tron att det bara är kassa förare som kan råka ut för olyckor, eller orsaka olyckor…?

Att bakom ratten ha övertro på sin egen förmåga och inte inse eller förstå riskerna är nog en av de större riskerna i trafiken, men väldigt vanligt bland i första hand män.
Citera
2026-07-29, 19:04
Medlem
Citat:
Och den gången då du av någon anledning gör en miss och inte hade den kontroll du trodde du hade…?

Jag förstår absolut vad du beskriver, och kan även känna så jag med ibland. Men vis av erfarenhet så är man för det första inte själv i trafiken, ibland kanske inte ens fast man tyckte man var heeeelt säker på att man var själv, och det är därför man t ex ska lära in rutinen att ALLTID använda blinkers, oavsett mitt i natta och man är ensam. Det ger en rutin som sitter, och då minskar man risken att man börjar bli lat och slarva när man tycker det inte behövs, och plötsligt händer det, pang….

Sen kan man inte vara så jäkla säker på att aldrig ha en kass dag och råka göra fel, antingen själv eller drabbas av att andra gör fel.
Jag har klarat mig i massor av år helt utan ADAS eller ens parkeringssensorer, det fanns inte på Cadillac -59, eller Opel C-Rekord när jag hade dessa, inte heller på Datsun 100Y, eller Fiat 128, eller Simca 2L eller…. Det har gått bra ändå, jag har överlevt och inga pinsamma händelser med postlåda eller homo sapiens under bilen att baxa fram.
Så visst klarar jag mig utan ADAS, men välkomnar ändå dessa system för att de helt enkelt ger mig extra skydd och hjälp. Och jag är helt säker på att om några år när folk fått vänja sig, och systemen slipats lite mer, så kommer gnället att dö ut och folk accepterar detta nya, precis som man gjort med i princip allt annat i bilens historia som det klagades friskt på i början.

Det roliga är att det hade nog inte hänt om bilen inte hade backsensorer. Grejen var att garaget var mycket trångt för dagens bilar och back och sido sensorerna pep med konstat ljud (att man är på tok för nära) varje gång jag parkerade. Det gick liksom inte att undvika. Därmed hade man lärt sig att det går inte lita på det systemet för när den pep med fast utdraget ljud så fanns det mer att ta av. Inte mycket, men ändå nödvändiga centimeter som inte kan "kastas bort"

Med dagens bil så visar den också exakt i centimeter hur nära något jag är på skärmen så då hade det varit lättare.
Citera
2026-08-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är skillnad på att rulla lite fortare och att medvetet köra fortare. Det senare resulterar i plingplong.

Även det förra resulterar i varning..

/Dick
Citera
2026-08-01, 09:22
Medlem
Media har börjat uppmärksamma problemet, här dagens GP:
https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/eu-gor-bilen-till-en-hypokondrisk-terminator.c7e43f90-d10b-4b84-b799-201c7df9bffc
Citera
2026-08-01, 09:44
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Lösningen är att chippa.

https://www.btech-shop.com/ (ej menat som 1.01 utan som förklarande exempel, det finns flera som tex. zenbox pro) som av någon anledning har väntelista pga slutsålda.

Det är helt sinnessjukt att man måste köpa aftermarketlösningar för att kunna köra sin egen bil utan distraktioner.

Har man tagit körkort är man betrodd att kunna framföra en bil. Att fylla bilen med diverse obligatoriska popup screens och plippplopp som distraherar en van förare istället för att hjälpa är ett av skälen till att europeisk bilindustri är på väg åt h-lvete.
Citera
2026-08-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Lösningen är att chippa.

https://www.btech-shop.com/ (ej menat som 1.01 utan som förklarande exempel, det finns flera som tex. zenbox pro) som av någon anledning har väntelista pga slutsålda.

Det är helt sinnessjukt att man måste köpa aftermarketlösningar för att kunna köra sin egen bil utan distraktioner.

Har man tagit körkort är man betrodd att kunna framföra en bil. Att fylla bilen med diverse obligatoriska popup screens och plippplopp som distraherar en van förare istället för att hjälpa är ett av skälen till att europeisk bilindustri är på väg åt h-lvete.

Om en förare låter sig distraheras så enkelt så är det nog inte mycket till förare…

Tillgängliga studier (länkade i tråden) gjorda världen runt visar att dessa ADAS-system har minskat de farliga olyckor de är designade för att varna för har minskat med upp till ca 30%, och detta tros att så många som ca 40% väljer att deaktivera ADAS. Fundera på hur många fler olyckor som kunnat undvikas om folk gav fan i att deaktivera ADAS
Citera
2026-08-01, 12:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Media har börjat uppmärksamma problemet, här dagens GP:
https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/eu-gor-bilen-till-en-hypokondrisk-terminator.c7e43f90-d10b-4b84-b799-201c7df9bffc
Nej, det är inte media det är en kolumnförfattares egna reflektion. Inte därmed sagt att han har fel, men det är tyckande inget annat.
Citera
2026-08-01, 12:52
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Om en förare låter sig distraheras så enkelt så är det nog inte mycket till förare…

Tillgängliga studier (länkade i tråden) gjorda världen runt visar att dessa ADAS-system har minskat de farliga olyckor de är designade för att varna för har minskat med upp till ca 30%, och detta tros att så många som ca 40% väljer att deaktivera ADAS. Fundera på hur många fler olyckor som kunnat undvikas om folk gav fan i att deaktivera ADAS

Du har öht ingen rätt att uttala dig om individers körstil. Vad som passar mig passar kanske inte dig.

Att du är kommunist är ditt problem och inte mitt. Jag har ett körkort och är således kvalificerad att framföra en bil.

Håll således käft.
Citera
2026-08-01, 13:44
Medlem
Citat:
Du har öht ingen rätt att uttala dig om individers körstil. Vad som passar mig passar kanske inte dig.

Att du är kommunist är ditt problem och inte mitt. Jag har ett körkort och är således kvalificerad att framföra en bil.

Håll således käft.

Om du så lätt distraheras av viktiga säkerhetssystem, så är du inte så mycket till förare enligt min print, och jag har full rätt att uttala mig i ett diskussionsforum.

Att du nu visar att du drar upp politiska vanföreställningar vilket är helt irrelevant för tråden, säger också en hel del om dig….

Ja du har ett körkort, men det hade inte varit nåt plus i kanten för dig om du i körskolan och på uppkörning visat prov på svårigheter att hålla dig lugn bara för att det plingar i säkerhetssystem. Detta skall en god förare klara utan att bli stressad eller irriterad.

Och igen, dessa system har bevisligen minskat olyckor, av den art de ska varna, för med 30% vilket sparat liv och minskat antal skadade. Det är väl bra?
Och om dessa närmare 40% som slår av dessa system, för att de är så svaga som förare att de låter sig bli irriterade av sådana småsaker, hade låtit dem vara aktiva så hade ännu fler olyckor undvikits och ändå färre dödats och skadats. Tänk på det… Att dessa system om än inte perfekta, trots det många gånger är intelligentare än människan, och kan därför vara ett bra extra stöd och hjälp för oss förare, oavsett hur bra vi tycker vi är. Vi är trots allt bara människor med div brister som vetenskapen är väl medvetna om.
Citera
2026-08-01, 14:04
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Om du så lätt distraheras av viktiga säkerhetssystem, så är du inte så mycket till förare enligt min print, och jag har full rätt att uttala mig i ett diskussionsforum.

Att du nu visar att du drar upp politiska vanföreställningar vilket är helt irrelevant för tråden, säger också en hel del om dig….

Ja du har ett körkort, men det hade inte varit nåt plus i kanten för dig om du i körskolan och på uppkörning visat prov på svårigheter att hålla dig lugn bara för att det plingar i säkerhetssystem. Detta skall en god förare klara utan att bli stressad eller irriterad.

Och igen, dessa system har bevisligen minskat olyckor, av den art de ska varna, för med 30% vilket sparat liv och minskat antal skadade. Det är väl bra?
Och om dessa närmare 40% som slår av dessa system, för att de är så svaga som förare att de låter sig bli irriterade av sådana småsaker, hade låtit dem vara aktiva så hade ännu fler olyckor undvikits och ändå färre dödats och skadats. Tänk på det… Att dessa system om än inte perfekta, trots det många gånger är intelligentare än människan, och kan därför vara ett bra extra stöd och hjälp för oss förare, oavsett hur bra vi tycker vi är. Vi är trots allt bara människor med div brister som vetenskapen är väl medvetna om.

Du inser att de flesta bilar saknar den här funktionen pga väldigt få köper helt nya bilar, så din statistik är hämtad från bilar som enbart kapitalstarka kör öht?

På körskolan saknar garanterat de flesta bilar den här funktionen, dr Körkortslös.

Idiot.
Citera
2026-08-01, 14:13
Medlem
Citat:
Du inser att de flesta bilar saknar den här funktionen pga väldigt få köper helt nya bilar, så din statistik är hämtad från bilar som enbart kapitalstarka kör öht?

På körskolan saknar garanterat de flesta bilar den här funktionen, dr Körkortslös.

Idiot.

Så statistiken som säger att för bilar utrustade med ADAS så har andelen olyckor minskat med ca 30% jämfört med bilar utan ADAS, den är felaktig….? Vad är det då som ligger till grund till denna väsentliga sänkning av antalet olyckor….? Förklara för oss herr ”expert”….

Majoriteten av körskolorna håller sig med bilar som är bara nåt år gamla som mest, och då ADAS är ett krav på alla nya bilar sen 2024-25 så torde det vara gott om sådana bilar i körskolorna landet runt.

För övrigt innehar jag alla behörigheter på körkortet ända sedan förra årtusendet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in