2026-07-29, 17:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Höger eller vänster fot?

Tror inte på det ingen normal människa åker frivilligt till Stockholm

Är det något med dricksvattnet?

Den ena är med konstig än den andra det ser vi ju bara på vad den där ebba eller vad hon nu heter tycker att bränslepriserna ska bara men har ingen aning om hur man gör på landsbygden som tillverkar hennes mat för överlevnad, hur maten kommer till affären och så vidare nej staket runt elendet låt dom klara sig själva allt konstigt när det är påhitt kommer från Stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av MidSommarVinter
Alltså, för privata bilister menar folk när de säger såhär.

Lastbilar, traktorer, varor, firma, VVS bilar osv måste ju vara kvar

Men söndagskörningen måste utrotas
Förbud mot söndagskörning ska gälla alla i så fall som jordbruk, taxi, polis, brandkår, ambulans, snöskottning, lastbilar, flyg ja precis allt ska stå still även gräsklippare ska inte få startas inga undantag
Senast redigerad av hippili 2026-07-29 kl. 17:17.
Citera
2026-07-29, 17:17
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Höj priser lika mycket på sånt som Ebba tycker är viktigt så må det väl vara hänt.
Citera
2026-07-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Exempelvis kan staten försöka få till en klimatsmart folkkbil tillsammans med inhemska biltillverkare. Initiativet med skrot premien var ju annars en bra tanke men jag vet ej hur mycket den nyttjas.

Om den heter Trabant och är ljusgrå är jag på.
Citera
2026-07-29, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Förbud mot söndagskörning ska gälla alla i så fall som jordbruk, taxi, polis, brandkår, ambulans, snöskottning, lastbilar, flyg ja precis allt ska stå still även gräsklippare ska inte få startas inga undantag

Nej, det är inte praktiskt.

Men att du som jöns bara kör själv, ska bort.

Min postnord och matbutik ska fungera
Citera
2026-07-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Bensin och diesel borde kosta minst 50 kr/l. Den tiden är förbi när egoistiska individer nästan gratis får förstöra miljö och klimat med sina evinnerliga fossildrivna bilar. Det handlar ju om att man får ligga som man bäddat: Den som valt att arbeta på en plats längre bort än cykelavstånd får skylla sig själv.
Privatbilism bör förbjudas i tättbebyggt område; där ska gång-, cykel- och kollektivtrafik gälla.
Jag kommer definitivt att rösta på miljöpartiet i höst! För en grönskande framtid med friska och lyckliga medborgare!

Håller helt med. Alla bor tydligen ute på glesbygden utan kollektivtrafik och vänder på varje öre men bil måste de ha.
Citera
2026-07-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Så med andra ord, den som har 3-4 mil enkel resa till arbete, kör en gammal bil som drar 1l milen och tjänar 20 000 i månaden efter skatt på ett lågavlönat heltidsjobb kommer att lägga 1/3 av sina surt förvärvade pengar enbart på transport.

Elbil är bara att glömma då det är för dyrt, samma sak med att flytta till stan, för dyrt det också, buss och annan kollektivtrafik lyser med sin frånvaro.

Sen undrar de varför folk väljer att sluta jobba och lever på bidrag i stället.

Det bästa för en sån person vore ju att sälja bilen och ta bussen. Är det så att hen bor så ute i spenaten att ingen kollektivtrafik finns så har personen mycket billigare boende än de som bor centralt.
Citera
2026-07-29, 17:44
Medlem
Citat:
Det är bra.

Privatbilismen måste bort.

Leverans av varor och firmabilor undantaget.

Privatpersoner klarar sig gott på kollektvitrafik och tåg!

Handla osv är bara att gå. Sluta bo så långt ute.

Nu vet jag att du är ett troll men det finns idioter som resonerar som dig.

Så människor ska kunna lämna barn, jobba, hämta barn, handla och sen hemåt med svensk kollektivtrafik? Nej det kan vilken normalbegåvad person som helst förstå att det funkar inte som samhället ser ut idag.

Kollektivtrafik fungerar bara om man bor ensam i en hyresrätt.
Senast redigerad av Rogersson 2026-07-29 kl. 17:48.
Citera
2026-07-29, 17:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej, det är inte praktiskt.

Men att du som jöns bara kör själv, ska bort.

Min postnord och matbutik ska fungera
Ånej är det förbud mot att köra med bensin diesel flygbränsle eller något på söndagar ska det gälla alla inga undantag

Det får bli cykel häst och vagn eller gå skickar man Sverige 200 år tillbaka I tiden ska det gälla alla så är det bara så har dom bestämt i Stockholm då ska dom ha det så
Citera
2026-07-29, 17:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Marknaden för "klimatsmarta folkbilar" är inte konkurrensutsatt
Dom existerar inte så ingen konkurrens på den marknaden

Att de inte existerar är eftersom ingen vill ha dem. Detta eftersom de fortfarande kommer att vara skitdyra, men utan egenskaper som folk vill ha, såsom:
  • Räckvidd nog att ta klara vardagskörningen året om, utan att behöva ladda under dagen.
  • Komfortfaktorer såsom luftkonditionering och sätesvärmare.
  • Utrymme nog, så att en familj ska klara sig utan att behöva hyra en bil till semestern ett halvår i förväg.
  • Leva upp till de trafiksäkerhetskrav som ställs på EU-nivå.

Men visst, om du tror att staten kan sälja en kass elbil för 1 miljon, som är många resor sämre på alla punkter än elbilar för 600-tusen, till folk som inte har råd med en begagnad bensinbil för 200-tusen, så får du väl leva i den fantasin.

På sikt så kommer bilparken så klart att gå över till elbilar, men eftersom "vanligt folk" kör begagnade bilar, så kommer det att ta 10, 20 eller 30 år.

Med det sagt så finns det idag nya elbilar i Sverige för strax över 200-tusen. Med kass räckvidd, kasst utrymme, långsam laddning och kass komfort. Så kanske OK för folk som inte har barn bara kör i tätort och har egen laddplats. Så inget för "vanligt folk". Och konkurrensen är så klart stenhård även på det området, eftersom det bl.a. säljer i Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av Saklartvarta
Håller helt med. Alla bor tydligen ute på glesbygden utan kollektivtrafik och vänder på varje öre men bil måste de ha.

Det handlar inte om att bo i glesbygd. Vi bor t.ex. i en tätort i en av de mera tätbefolkade delarna av landet, med goda bussförbindelser. Men lika fullt så sparar jag c.a. 2 timmar per dag på att åka bil till jobbet vs. kollektivt. Ska jag till båten så sparar jag 12-24 timmar på att ta bilen. Och på samma sätt är det med alla andra aktiviteter, i den mån som kollektivtrafik ens existerar dit jag ska. Och detta är näppeligen unikt för min situation.

Den ort som jag är uppfödd i hade t.ex. tidigare en egen järnvägsstation för trafik i ena riktningen och i korsande riktning bussar. I min ungdom så hade detta reducerats till buss en gång i timmen, vilket sedan blev en buss varannan timme, sedan en buss i varje riktning och bara vardagar, för att till slut bli ingen buss alls, varefter gymnasieungdomarna nu har 10-15km utan buss till skolan. Vilket så klart leder till att moped och/eller A-traktor nu är ett skallkrav för barnen så fort dessa har fyllt 15. Och ska man hålla ett par ungar med A-traktor så kan jag lova dig att det finns ännu mindre marginal över, för att byta ut dieselbilen mot en elbil.
Citera
2026-07-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saklartvarta
Det bästa för en sån person vore ju att sälja bilen och ta bussen. Är det så att hen bor så ute i spenaten att ingen kollektivtrafik finns så har personen mycket billigare boende än de som bor centralt.
Förutsatt att det finns kollektivtrafik, och att personen faktiskt jobbar 7-16, de enda tiderna eventuella bussar på landsbygden faktiskt kör.
Citera
2026-07-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Kollektivtrafik fungerar bara om man bor ensam i en hyresrätt.
Teoretiskt sett kan man bygga ett system som fungerar för alla, men Sverige är långt i från i närheten av att lyckas med det. Ironiskt nog så har vi partier som MP i spetsen som aktivt motverkar förslag som skulle göra kollektivtrafiken mer attraktiv för vanligt folk, med det korkade argumentet att folk skulle överanvända den.
Citera
2026-07-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Förutsatt att det finns kollektivtrafik, och att personen faktiskt jobbar 7-16, de enda tiderna eventuella bussar på landsbygden faktiskt kör.

Ja, det skrev jag ju. Har bott 3 mil utanför stan och det gick bussar en gång i timmen från 5.30 till midnatt. Ju fler som väljer att strunta i bil desto större efterfrågan på kollektivtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in