2026-07-28, 23:45
Medlem
Raggarspinns avatar
Våran plingplongtaxi plingar, plongar, tutar och varnar:
När man backar med släp och svänger
När man backar och det är uppförsbacke, bilen kan också tvärnita, lägga i parkering och aktivera parkeringsbromsen. Kan också vara en brevlåda, soptunna, grindstolpe eller grässtrå som får bilen att panikbromsa.
När hastighetsmätaren visar någon kilometer över vad bilen anser är lämplig hastighet
När bilen ser en skylt med annan hastighet på en avfart eller parallellväg
När man inte håller ratten exakt så som bilen vill
När man hänger ut pilen för att byta körfält
När man inte hänger ut pilen för att byta körfält
När man på en landsväg håller ut för att ge plats åt cyklister och gående
När man håller till kanten vid möte med andra fordon
Till och med skärmen varnar, varning låt inte MBux ta din uppmärksamhet. Varför i helvete har de då alla funktioner i en jävla skärm?
Citera
2026-07-29, 05:22
Medlem
Jag har lagt in mina kommentarer till dina punkter i
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Våran plingplongtaxi plingar, plongar, tutar och varnar:
När man backar med släp och svänger
-Tja, varför skulle du inte kunna stå ut med det några sekunder eller så? Du backar väl inte mer än du kör framåt?

När man backar och det är uppförsbacke, bilen kan också tvärnita, lägga i parkering och aktivera parkeringsbromsen. Kan också vara en brevlåda, soptunna, grindstolpe eller grässtrå som får bilen att panikbromsa.
-Ja det låter ju som rätt normalt med tanke på systemet inte är absolut perfekt, och det lär knappast varna eller tokbromsa för dessa saker om de inte verkligen är nära bilen? Det kan ske så på min bil med som då såklart kan vara överraskande. Men jag förstår logiken i det och orsaken, och bryter inte ihop och behöver gråta ut på ett forum om saken

När hastighetsmätaren visar någon kilometer över vad bilen anser är lämplig hastighet
-Ok, och den hastigheten förmodar jag är den för aktuell väg skyltat hastighet? Om så, varför kör du över tillåten hastighet? Är det så man ska köra menar du?

När bilen ser en skylt med annan hastighet på en avfart eller parallellväg
-Ja det kan vara lite knasigt när så sker, men är det verkligen nåt som du inte klarar att tåla. Det är väl inte värre än alla andra gånger knasiga saker händer i eller med våra bilar, t ex som när blinkersen ibland inte låser i läge, eller slår av, för att man just i den svängen har ratten vriden i precis de graderna när blinkers automatiks ska lossas efter sväng

När man inte håller ratten exakt så som bilen vill
-Hur menar du nu…? Man får mig veterligen hålla i ratten lite hur som, men ADAS kan varsla efter en viss tid om man håller för LÖST i ratten. Är inte det bra det…? Eller menar du det ska vara ok att köra halvliggande som tonåringarna med knappt ens ett finger lojt vilande löst på ratten? Är det vad som skulle funka i trafikskolorna? Om inte varför tror du…?

När man hänger ut pilen för att byta körfält
-Hm… menar du att du blir störd av att bilen talar om att blinkersen är aktiverad…? Det torde vara det normala i bilar sen ca 100 år eller så, men det är jobbigt och onödigt tycker du?

När man inte hänger ut pilen för att byta körfält
-Ok, och vad säger Trafikförordningen om det? Är det upp till var och en att själva välja om de har lust att blinka eller ge fan i det vid körfältsbyte? Eller står det uttryckligen att förare skall ge tecken vid körfältsbyte?

När man på en landsväg håller ut för att ge plats åt cyklister och gående
-Tja, menar du att det är så irriterande att du inte kan tåla det de relativt få gånger det sker, du lär ju då högst sannolikt även komma väldigt nära vägens mittlinje el dyl?

När man håller till kanten vid möte med andra fordon
-Tja igen, är det inte normalt att det kan varna då, du har ju kommit nära kanten vilket kan vara riskabelt, eller…?

Till och med skärmen varnar, varning låt inte MBux ta din uppmärksamhet. Varför i helvete har de då alla funktioner i en jävla skärm?

-Tja, nu kan man ju efter den första tidens överraskning lära sig att när det plingplongar så betyder det att det finns nåt som man bör kolla upp så att inget sker. Det torde komma visuell varning nära ditt synfält som säger vad det kan varslas om, och efter lite tillvänjning så borde väl en så himla erfaren förare som dig kunna ha lärt sig att det kan varna i vissa situationer och vad det sannolikt kan handla om och att du då automatiskt fokuserar eller klarerar det aktuella problemet det varslas för, och inte börjar tokglo på bara skärmen….?

Jaja…. Vi har förstått att du är extremt överkänslig, får säkert kramper och andnöd för mycket annat som bilar varslat om även långt innan ens ADAS var påtänkt…..

Men du, minns du att du la in en länk till en studie för inte så länge sedan?

Det verkade ju som du tyckte den var så bra, så du plockade några körsbär ur den, några citat som du förnöjt lade in i ditt inlägg, som att du tyckte de skulle bevisa att ADAS var dåligt och bara försämrade trafiksäkerheten så att fler olyckor sker och fler skadas dödas p g a de dumma ADAS.

Läste du ens igenom hela den studien själv….?
I den så uppges det ju faktiskt att slutsatsen i flera andra studier världen runt uppgav att dessa av dig så farliga och hatade ADAS minskade risken för att olyckor sker med upp till närmare 30% ell så, liksom väsentligt minskade antalet skadade och dödade. Och denna studie du länkade landade i liknande slutsats, att ADAS är en väsentlig hjälp som påtagligt minskar antalet olyckor, skadade och dödade, och detta trots att ADAS inte är felfritt och trots att många deaktiverar ADAS funktioner.

Vad är din kommentar till denna slutsats som dessa och denna studie landar i?
Menar du att alla dessa studier har fel och att ADAS istället är dumt kasst värdelöst och så farligt att det ökar risken för olyckor, och gör så att fler olyckor sker och fler skadas och dödas för att ADAS är så plingplongigt störande och tar uppmärksamheten från vägen och trafiken? Vilka seriösa belägg har du som stöder din åsikt och påståenden i så fall….?
Eller kan du acceptera och erkänna att dessa ADAS faktiskt minskar antalet olyckor och räddar liv, så som dessa seriösa studier visar? Även om du personligen hyser ett starkt ogillande till ADAS?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-29 kl. 06:06.
Citera
2026-07-29, 10:10
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har lagt in mina kommentarer till dina punkter i

Jaja…. Vi har förstått att du är extremt överkänslig, får säkert kramper och andnöd för mycket annat som bilar varslat om även långt innan ens ADAS var påtänkt…..

Men du, minns du att du la in en länk till en studie för inte så länge sedan?

Det verkade ju som du tyckte den var så bra, så du plockade några körsbär ur den, några citat som du förnöjt lade in i ditt inlägg, som att du tyckte de skulle bevisa att ADAS var dåligt och bara försämrade trafiksäkerheten så att fler olyckor sker och fler skadas dödas p g a de dumma ADAS.

Läste du ens igenom hela den studien själv….?
I den så uppges det ju faktiskt att slutsatsen i flera andra studier världen runt uppgav att dessa av dig så farliga och hatade ADAS minskade risken för att olyckor sker med upp till närmare 30% ell så, liksom väsentligt minskade antalet skadade och dödade. Och denna studie du länkade landade i liknande slutsats, att ADAS är en väsentlig hjälp som påtagligt minskar antalet olyckor, skadade och dödade, och detta trots att ADAS inte är felfritt och trots att många deaktiverar ADAS funktioner.

Vad är din kommentar till denna slutsats som dessa och denna studie landar i?
Menar du att alla dessa studier har fel och att ADAS istället är dumt kasst värdelöst och så farligt att det ökar risken för olyckor, och gör så att fler olyckor sker och fler skadas och dödas för att ADAS är så plingplongigt störande och tar uppmärksamheten från vägen och trafiken? Vilka seriösa belägg har du som stöder din åsikt och påståenden i så fall….?
Eller kan du acceptera och erkänna att dessa ADAS faktiskt minskar antalet olyckor och räddar liv, så som dessa seriösa studier visar? Även om du personligen hyser ett starkt ogillande till ADAS?
Självklart tycker jag att det är bra att du har ADAS i din bil då du uppenbarligen behöver det!
Tråden handlar dock om TS är ensam om att uppleva nya bilar som att köra runt i ett TV-spel.

Här är några svar på dina kommentarer:
Jag vet att jag har släp efter och behöver således ingen påminnelse i form av varningsljud.
Bilen ska inte tvärbromsa när släpet står ute på vägen och bilen får syn på en soptunna, det skapar en trafikfarlig situation!
Det var du som ansåg att 114km/h är en lämplig hastighet där skyltningen är 110km/h. Minns du "bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat)"
Har man en ny bil med påtvingad utrustning som ISA så ska det naturligtvis fungera.
Om körrikningsvisaren "slår av" så hör jag naturligtvis det och kan aktivera den igen utan att läsa eller trycka på skärmen.
Man ska naturligtvis hålla i ratten. Jag behöver inte någon påminnelse i form av pling och en livboj i displayen som man ändå inte får titta på. Trafikskolorna?
Nej, jag har inget problem med den akustiska körriktningsvisaren. Det som sker är att bilen varnar för att det kan finnas fordon i det körfält jag tänkt att byta till. Pilen hänger jag ut för att visa min avsikt. Självklart vet jag att det finns andra trafikanter och det är ju därför jag hänger ut pilen. Jag har naturligtvis tittat i backspeglar och vridit på huvudet. ADDW kan bekräfta detta.
Jag vet vad trafikordningen säger. Bilen plingar, varnar och visar en symbol i skärmen som man inte får titta på.
Mittlinjen är inget farligt och jag vet naturligtvis var jag har bilens hjul.
Samma med vägkanten, jag vet var jag har hjulen. Bilkörning är riskabelt!
En sekunds tittande på skärmen kan vara riskabelt, speciellt vid en kritisk trafiksituation. Dessutom har bilen ADDW som övervakar mig så att jag inte tittar på skärmen!

Och som sagt, många behöver ADAS!
Men den diskussionen får tas i en annan tråd.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-07-29 kl. 10:37.
Citera
2026-07-29, 12:09
Medlem
Citat:
Självklart tycker jag att det är bra att du har ADAS i din bil då du uppenbarligen behöver det!
Tråden handlar dock om TS är ensam om att uppleva nya bilar som att köra runt i ett TV-spel.

Här är några svar på dina kommentarer:
Jag vet att jag har släp efter och behöver således ingen påminnelse i form av varningsljud.
Bilen ska inte tvärbromsa när släpet står ute på vägen och bilen får syn på en soptunna, det skapar en trafikfarlig situation!
Det var du som ansåg att 114km/h är en lämplig hastighet där skyltningen är 110km/h. Minns du "bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat)"
Har man en ny bil med påtvingad utrustning som ISA så ska det naturligtvis fungera.
Om körrikningsvisaren "slår av" så hör jag naturligtvis det och kan aktivera den igen utan att läsa eller trycka på skärmen.
Man ska naturligtvis hålla i ratten. Jag behöver inte någon påminnelse i form av pling och en livboj i displayen som man ändå inte får titta på. Trafikskolorna?
Nej, jag har inget problem med den akustiska körriktningsvisaren. Det som sker är att bilen varnar för att det kan finnas fordon i det körfält jag tänkt att byta till. Pilen hänger jag ut för att visa min avsikt. Självklart vet jag att det finns andra trafikanter och det är ju därför jag hänger ut pilen. Jag har naturligtvis tittat i backspeglar och vridit på huvudet. ADDW kan bekräfta detta.
Jag vet vad trafikordningen säger. Bilen plingar, varnar och visar en symbol i skärmen som man inte får titta på.
Mittlinjen är inget farligt och jag vet naturligtvis var jag har bilens hjul.
Samma med vägkanten, jag vet var jag har hjulen. Bilkörning är riskabelt!
En sekunds tittande på skärmen kan vara riskabelt, speciellt vid en kritisk trafiksituation. Dessutom har bilen ADDW som övervakar mig så att jag inte tittar på skärmen!

Och som sagt, många behöver ADAS!
Men den diskussionen får tas i en annan tråd.

Du verkar göra allt för att undvika att svara på de frågor jag ställde om vad dessa studier säger om ADAS påverkan på statistiken över olyckor skadade och dödade. Men det vill du inte ta i med tång för det motbevisar ju din egen åsikt att ADAS är skräp och stör folk så det borde ske fler olyckor.

Nej, jag behöver inte ADAS, jag är en erfaren god förare. Men trots det är jag så pass ödmjuk att jag inser att även jag kan råka göra fel, råka missa nåt, och då kan ADAS vara en mycket god hjälp att ha och kan vara räddningen.

Men du menar att du minsann VET att du inte kan missa nåt, för du har tittat. Men är det så illa för din självsäkerhet att det är vetenskapligt mycket väl belagt att ALLA kan råka göra fel, missa att se t o m stora objekt som kommer farande, som en lastbil t ex, och råka köra ut framför den. Det kan ske mig, och det kan faktiskt ske även dig.

ADAS existerar just för att vi via vetenskap känner till den mänskliga hjärnans brister, och hur våra sinnen kan luras och förleda oss. INGEN går fri från det, inte jag och inte du. Det betyder att risken finns att vi kan göra en fatal tabbe i trafiken. Sannolikheten är låg om vi är erfarna goda förare, men den risken kan aldrig försvinna helt.

En av de viktigaste sakerna i trafiken och för säkerheten är att man har denna självinsikt. Därför att för stor självsäkerhet är med som orsak till sannolikt de flesta olyckor. Skulle bara…
Citera
2026-07-29, 14:04
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Du verkar göra allt för att undvika att svara på de frågor jag ställde om vad dessa studier säger om ADAS påverkan på statistiken över olyckor skadade och dödade. Men det vill du inte ta i med tång för det motbevisar ju din egen åsikt att ADAS är skräp och stör folk så det borde ske fler olyckor.

Nej, jag behöver inte ADAS, jag är en erfaren god förare. Men trots det är jag så pass ödmjuk att jag inser att även jag kan råka göra fel, råka missa nåt, och då kan ADAS vara en mycket god hjälp att ha och kan vara räddningen.

Men du menar att du minsann VET att du inte kan missa nåt, för du har tittat. Men är det så illa för din självsäkerhet att det är vetenskapligt mycket väl belagt att ALLA kan råka göra fel, missa att se t o m stora objekt som kommer farande, som en lastbil t ex, och råka köra ut framför den. Det kan ske mig, och det kan faktiskt ske även dig.

ADAS existerar just för att vi via vetenskap känner till den mänskliga hjärnans brister, och hur våra sinnen kan luras och förleda oss. INGEN går fri från det, inte jag och inte du. Det betyder att risken finns att vi kan göra en fatal tabbe i trafiken. Sannolikheten är låg om vi är erfarna goda förare, men den risken kan aldrig försvinna helt.

En av de viktigaste sakerna i trafiken och för säkerheten är att man har denna självinsikt. Därför att för stor självsäkerhet är med som orsak till sannolikt de flesta olyckor. Skulle bara…
Angående studien så var det fler dödsfall med bilar utrustade med ADAS än utan hjälpsystem. Vill minnas att det var 274 med ADAS och 167 utan. Det räcker för mig.
ADAS skapar en falsk trygghet och föraren förlitar sig på systemen. Den sinnessvaga människan behöver således inte anstränga sin hjärna med att ha god uppsikt, planera sin körning, anpassa hastigheten eller ha bromsberedskap eftersom ADAS tar hand om det.
Visst har mänskliga hjärnan brister och våra sinnen kan luras och förleda oss men tydligen så har också AEB problem med äldre gående och scenarion med upphinnande mot tunga fordon.
Men som sagt, vill du diskutera ADAS så får du skapa en ny tråd. Här diskuteras distraherande pip, tut och varningar i moderna bilar. Och där kan jag hålla med TS.

Intressant att du tog upp att b-förare faktiskt missar stora objekt som lastbil och kör ut framför den, det har hänt mig ett antal gånger. Och många gånger har jag räddat upp situationen helt utan ADAS. Jag har som sagt kört lastbil yrkesmässigt.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-07-29 kl. 14:26.
Citera
2026-07-29, 14:26
Medlem
Citat:
Det beror nog på vilken bil det handlar om, och om aktuell bils system går efter uppgiven mätarhastighet eller faktisk hastighet.

Att min i sammanhanget ”gamla” Passat -18 inte plingar beror på att jag…
1. Kan göra individuellt val om hastighetsvarning ska vara aktivt eller inte, vid vilken hastighet över skyltat den ska varna, och aktuellt val ligger permanent oavsett omstart av fordonet.

2. Om aktuellt fordons system använder angiven mätarhastighet eller faktisk hastighet.

Hur som helst 1, jag har personligen kört andra VAG med årsmodell -24 -25 -26, samt nån helt ny Ford -26, och på dessa varnas det inte om man ställer hastigheten någon kmh över skyltat, så länge GPS-hastighet inte överskrider skyltat. Dessutom varnades det inte innan faktisk hastighet överskridit skyltad hastighet en viss tidsperiod som verkade vara 3-5 s så här ur minnet.

Hur som helst 2. Ni får såklart välja att irritera er så öronen blånar, om ni tycker det är bästa sättet att angripa det hela. Men likförbannat visar all seriös statistik att dessa förarstödsystem i nya bilar i väsentligt högre grad bidrar till ökad trafiksäkerhet och minskat antal skadade/dödade, än minska trafiksäkerheten.

Det betyder såklart inte att allt är perfa utan utrymme för vidare utveckling finputsning och förbättring av tekniken och anpassningen av systemen finns ju i princip alltid.

Men en viktigast är att många förare nog behöver släppa på tror att de minsann kan köra bil själv och bättre än deras bil med dessa system, och inte minns acceptera att systemen finns och hjälper och inte tillåta sig irriteras av minsta lilla som inte de är vana med…

Många tycker säkert att de är riktigt bra förare och jag hör till dom också, men inser så klart att jag inte är bäst på jorden eller ens i landet eller kommunen, men jag tycker jag är så bra att jag inte behöver dessa system- Jag har aldrig orsakat en olycka med någon annan inblandad. Bara klantat mig när jag backat in på en trång parkering för många herrans år sedan och skadat min egen bil, men ingen annan.

Så för mig så skapar det mer problem än nytta. Saker som att man närmar sig en rondell i lite högre hastighet än bilen önskar och då stoppar den musiken, börjar plinga och varna om att det kommer trafik från vänster. JAAA, jag vet, jag är inte född igår. Jag ser det med mina egna ögon.
Eller när man backar in för fort på en parkeringsplats.

Återigen, jag tycker jag är erfaren och kunnig förare. Har backat in tusentals gånger på parkeringsplatser och det har inte blivit svårare, bara mycket enklare med alla system som backkamerror, 360 vyer och alla sensorer.

Men om jag backar in snabbare än bilen önskar så tvärnitar den och börjar plinga för hinder bakom bilen. Återigen, JAAA jag vet och jag har allt under kontroll och skulle gärna fortsätta att backa in med den hastigheten, men det är inte jag som får bestämma det, det är bilen som ska betämma det.

I det fallet är det inte bara varningsljuden utan också att den tvärnitar vilket känns mycket obehagligt när man inte har kontroll över sin egen bil. Skulle tro att samma sak troligen händer om jag kör in med nosen först lite snabbare än bilen önskar.
Citera
2026-07-29, 14:52
Medlem
Citat:
Angående studien så var det fler dödsfall med bilar utrustade med ADAS än utan hjälpsystem. Vill minnas att det var 274 med ADAS och 167 utan. Det räcker för mig.
ADAS skapar en falsk trygghet och föraren förlitar sig på systemen. Den sinnessvaga människan behöver således inte anstränga sin hjärna med att ha god uppsikt, planera sin körning, anpassa hastigheten eller ha bromsberedskap eftersom ADAS tar hand om det.
Visst har mänskliga hjärnan brister och våra sinnen kan luras och förleda oss men tydligen så har också AEB problem med äldre gående och scenarion med upphinnande mot tunga fordon.
Men som sagt, vill du diskutera ADAS så får du skapa en ny tråd. Här diskuteras distraherande pip, tut och varningar i moderna bilar. Och där kan jag hålla med TS.

Intressant att du tog upp att b-förare faktiskt missar stora objekt som lastbil och kör ut framför den, det har hänt mig ett antal gånger. Och många gånger har jag räddat upp situationen helt utan ADAS. Jag har som sagt kört lastbil yrkesmässigt.

Då bekräftar du alltså ditt körsbärsplockande….?
Du verkar ju nu förneka att alla dessa studier landat i samma slutsats, att ADAS minskar olyckor med upp mot 30% och minskar därmed även antal skadade och dödade.

Och hade du läst och förstått studien så hade du sett att man inte kunde säga att olyckorna orsakades ADAS, eller ens om det varit aktiv eller deaktiverat, bara att bilarna hade ADAS. Man kunde däremot se att förarna i stor grad var påverkade av alkohol och/eller körde så fort att det i sig satt systemen ur spel.

Du väljer alltså att plocka div citat ur sitt sammanhang och sen spekulera fritt för det ska passa din åsikt.

Sen händer det såklart att förare oavsett behörighet, A-D+E kan göra missar, t ex köra ut framför ankommande trafik, eller att andra gör fel så det drabbar dem. Ingen är helt immun från att kunna drabbas av andras missar eller själva göra missar, inte du, inte jag, ingen.

Jag har som sagt kört lastbil, långtradare, buss yrkesmässigt. Och för mig är ADAS välkommet som en extra hjälp och skydd, och även om det absolut kan plingplonga så väljer jag att acceptera detta då fördelarna ADAS kan ge lätt väger upp så obetydliga nackdelar som plingplongande som ibland kan tyckas onödigt för man t ex redan sett soptunnan…
Citera
2026-07-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Många tycker säkert att de är riktigt bra förare och jag hör till dom också, men inser så klart att jag inte är bäst på jorden eller ens i landet eller kommunen, men jag tycker jag är så bra att jag inte behöver dessa system- Jag har aldrig orsakat en olycka med någon annan inblandad. Bara klantat mig när jag backat in på en trång parkering för många herrans år sedan och skadat min egen bil, men ingen annan.

Så för mig så skapar det mer problem än nytta. Saker som att man närmar sig en rondell i lite högre hastighet än bilen önskar och då stoppar den musiken, börjar plinga och varna om att det kommer trafik från vänster. JAAA, jag vet, jag är inte född igår. Jag ser det med mina egna ögon.
Eller när man backar in för fort på en parkeringsplats.

Återigen, jag tycker jag är erfaren och kunnig förare. Har backat in tusentals gånger på parkeringsplatser och det har inte blivit svårare, bara mycket enklare med alla system som backkamerror, 360 vyer och alla sensorer.

Men om jag backar in snabbare än bilen önskar så tvärnitar den och börjar plinga för hinder bakom bilen. Återigen, JAAA jag vet och jag har allt under kontroll och skulle gärna fortsätta att backa in med den hastigheten, men det är inte jag som får bestämma det, det är bilen som ska betämma det.

I det fallet är det inte bara varningsljuden utan också att den tvärnitar vilket känns mycket obehagligt när man inte har kontroll över sin egen bil. Skulle tro att samma sak troligen händer om jag kör in med nosen först lite snabbare än bilen önskar.

Och den gången då du av någon anledning gör en miss och inte hade den kontroll du trodde du hade…?

Jag förstår absolut vad du beskriver, och kan även känna så jag med ibland. Men vis av erfarenhet så är man för det första inte själv i trafiken, ibland kanske inte ens fast man tyckte man var heeeelt säker på att man var själv, och det är därför man t ex ska lära in rutinen att ALLTID använda blinkers, oavsett mitt i natta och man är ensam. Det ger en rutin som sitter, och då minskar man risken att man börjar bli lat och slarva när man tycker det inte behövs, och plötsligt händer det, pang….

Sen kan man inte vara så jäkla säker på att aldrig ha en kass dag och råka göra fel, antingen själv eller drabbas av att andra gör fel.
Jag har klarat mig i massor av år helt utan ADAS eller ens parkeringssensorer, det fanns inte på Cadillac -59, eller Opel C-Rekord när jag hade dessa, inte heller på Datsun 100Y, eller Fiat 128, eller Simca 2L eller…. Det har gått bra ändå, jag har överlevt och inga pinsamma händelser med postlåda eller homo sapiens under bilen att baxa fram.
Så visst klarar jag mig utan ADAS, men välkomnar ändå dessa system för att de helt enkelt ger mig extra skydd och hjälp. Och jag är helt säker på att om några år när folk fått vänja sig, och systemen slipats lite mer, så kommer gnället att dö ut och folk accepterar detta nya, precis som man gjort med i princip allt annat i bilens historia som det klagades friskt på i början.
Citera
2026-07-29, 15:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Tanken med ADAS är att hjälpa föraren. Men att få varningar för att du närmar dig en rondell, att det finns trafik i körfältet bredvid dig, att du ligger för nära kantlinjen, att du inte håller ratten "tioitvå", att du har ett släp efter, att du inte stirrar rakt fram, piper när man parkerar och så vidare blir till slut så att ADAS stängs av. Lägg till de konstgjorda vibrationer och rattrörelser som får en erfaren chaufför att tro att det är fel på bilen eller att man kört på något.
Citera
2026-07-29, 15:52
Medlem
Citat:
Tanken med ADAS är att hjälpa föraren. Men att få varningar för att du närmar dig en rondell, att det finns trafik i körfältet bredvid dig, att du ligger för nära kantlinjen, att du inte håller ratten "tioitvå", att du har ett släp efter, att du inte stirrar rakt fram, piper när man parkerar och så vidare blir till slut så att ADAS stängs av. Lägg till de konstgjorda vibrationer och rattrörelser som får en erfaren chaufför att tro att det är fel på bilen eller att man kört på något.

Ja så tycker du, men studier visar ju tydligt att ADAS generellt sett fungerar och har bidragit till en väsentlig minskning av olyckor, och därmed även minskning av skadade och dödade. Och detta betyder att ADAS generellt sett hjälper föraren. Betänk också att studier visar att så mycket som 40% av förarna slår av ADAS, och ÄNDÅ har ADAS resulterat i en väsentlig minskning av olyckor, skadade/dödade. Vilket skulle blivit ÄNDÅ färre olyckor om överkänsliga gnällspikar gav fan i att deaktivera ADAS. Detta verkar du helt ignorera…

Självklart finns det, och kommer alltid att finnas, händelser där ADAS eller något annat system/funktion i våra bilar kan bidra eller direkt orsaka en olycka, p g a felfunktion, mänsklig svikt, feltolkning etc. Men generellt sett så hjälper de system och funktioner vi har i bilarna att minska risken för olyckor.

Du griper verkligen efter halmstrån för att klamra dig fast vid din åsikt att ADAS är skräp som inte behövs.
Om en erfaren förare skulle skita ner sig och tro det är fel på bilen för det plötsligt darrar till i ratten, så är det fan inte mycket till erfaren förare. En erfaren förare borde veta att det är hans eget ansvar att göra sig känt med aktuellt fordon, dess funktioner och annat, innan körning startas.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-29 kl. 15:55.
Citera
2026-07-29, 17:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ja så tycker du, men studier visar ju tydligt att ADAS generellt sett fungerar och har bidragit till en väsentlig minskning av olyckor, och därmed även minskning av skadade och dödade. Och detta betyder att ADAS generellt sett hjälper föraren. Betänk också att studier visar att så mycket som 40% av förarna slår av ADAS, och ÄNDÅ har ADAS resulterat i en väsentlig minskning av olyckor, skadade/dödade. Vilket skulle blivit ÄNDÅ färre olyckor om överkänsliga gnällspikar gav fan i att deaktivera ADAS. Detta verkar du helt ignorera…

Självklart finns det, och kommer alltid att finnas, händelser där ADAS eller något annat system/funktion i våra bilar kan bidra eller direkt orsaka en olycka, p g a felfunktion, mänsklig svikt, feltolkning etc. Men generellt sett så hjälper de system och funktioner vi har i bilarna att minska risken för olyckor.

Du griper verkligen efter halmstrån för att klamra dig fast vid din åsikt att ADAS är skräp som inte behövs.
Om en erfaren förare skulle skita ner sig och tro det är fel på bilen för det plötsligt darrar till i ratten, så är det fan inte mycket till erfaren förare. En erfaren förare borde veta att det är hans eget ansvar att göra sig känt med aktuellt fordon, dess funktioner och annat, innan körning startas.
Vi tycks diskutera två olika ämnen. Tråden handlar om "Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund."
Bilar idag är anpassade efter minsta gemensamma intelligenskvot vilket gör att bilen piper och varnar för de faror som en normalbegåvad redan uppmärksammat. Att varningarna dessutom visas symboliskt i bilens skärm gör att uppmärksamhetssystemet piper och varnar för att föraren inte kollar på vägen. Och när ADAS ska stängas av genom att trycka på skärmen så griper AEB in eftersom föraren inte uppmärksammat den stora tunga lastbilen. AEB som ofta men inte alltid ser stora tunga lastbilar, buffert och TMA-fordon.
Och nej, jag skiter inte ner mig när playstationratten vibrerar. Däremot saknar jag vägkänslan i moderna bilar som har Steer-by-Wire och påhittade vibrationer.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-07-29 kl. 17:30.
Citera
2026-07-29, 17:35
Medlem
Citat:
Vi tycks diskutera två olika ämnen. Tråden handlar om "Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund."
Bilar idag är anpassade efter minsta gemensamma intelligenskvot vilket gör att bilen piper och varnar för de faror som en normalbegåvad redan uppmärksammat. Att varningarna dessutom visas symboliskt i bilens skärm gör att uppmärksamhetssystemet piper och varnar för att föraren inte kollar på vägen. Och när ADAS ska stängas av genom att trycka på skärmen så griper AEB in eftersom föraren inte uppmärksammat den stora tunga lastbilen. AEB som ofta men inte alltid ser stora tunga lastbilar, buffert och TMA-fordon. https://scontent.fgse1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/655005302_1692986902105254_799972384906476759_n.jp g?stp=cp6_dst-jpg_tt6&cstp=mx1440x1044&ctp=s1440x1044&_nc_cat=10 5&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=RZbgCD2-tK4Q7kNvwEMWWUd&_nc_oc=AdqWlBXNI7Nvhwl1kPctqp3H0Vs FnUMjwz5IjdyYhe2D1R4RAA1N-MRRIH-pMLJqNwI&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgse1-1.fna&_nc_gid=4QHPMX0arsU1zmBndEdrNg&_nc_ss=7b2a8& oh=00_AQAzttM_eYvxCqGubTzjcSJ-KXvdVTSAzDYePtqaPOfnDw&oe=6A6FF57C
Och nej, jag skiter inte ner mig när playstationratten vibrerar. Däremot saknar jag vägkänslan i moderna bilar som har Steer-by-Wire och påhittade vibrationer.
Nej vi diskuterar väl samma saker, varför det plingplongar i moderna bilar, varför det gör det, om de system som dessa plingplong kommer ifrån gör någon nytta etc.

Du verkar vilja påstå att de gör mer skada än nytta, men det motbevisas ju av flertalet studier runt världen, varav du länkat en och på nåt vis fått för dig att den styrker din åsikt, vilket den inte gör då den visar likvärdigt resultat som de andra studierna, att dessa moderna system vars varningsljud tycks reta gallfeber på dig, väsentligt minskar risken för olyckor och antal skadade/dödade.

Systemen är dock inte helt perfekta och kan förbättras, men de ger alltså redan idag denna positiva verkan på trafiksäkerheten. Att sen vissa väljer att irriteras och t o m slå av dessa system hjälper inte, systemen hjälper betydligt mer än de stjälper..

Och nog kan även jag ibland reagera på att det plingplongar, när jag t ex backar och känner till den där stenen, stolpen eller blir lite överraskad av att ett grässtrå eller nåt sätter fart på varningarna, men det rör mig inte mer än ”jaja gnällspik, jag har sett och har koll” med ett litet överseende leende. För nästa gång kan den ju faktiskt rädda mig från t ex en sten som inte syntes i gräset i skumrasket, eller grenar med kvistar som kunde orsaka lackskador.
Så jag överlever lite ”falsklarm” eller varsling om sådant jag redan har koll på, och uppskattar de gånger den t ex varslar och ibland nyper till bromsen när det plötsligt kommer en bil susande när man precis ska backa ut från en p-ficka och systemet ser bättre än jag kan från förarplats.

Det är viktigt att inte tillåta sig så lätt bli irriterad bakom ratten, oavsett det handlar om plingplongande i moderna bilar eller andra trafikanter som gör knasigheter runt en. Lugnet, ska råda….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-29 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in