Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag har lagt in mina kommentarer till dina punkter i
Jaja…. Vi har förstått att du är extremt överkänslig, får säkert kramper och andnöd för mycket annat som bilar varslat om även långt innan ens ADAS var påtänkt…..
Men du, minns du att du la in en länk till en studie för inte så länge sedan?
Det verkade ju som du tyckte den var så bra, så du plockade några körsbär ur den, några citat som du förnöjt lade in i ditt inlägg, som att du tyckte de skulle bevisa att ADAS var dåligt och bara försämrade trafiksäkerheten så att fler olyckor sker och fler skadas dödas p g a de dumma ADAS.
Läste du ens igenom hela den studien själv….?
I den så uppges det ju faktiskt att slutsatsen i flera andra studier världen runt uppgav att dessa av dig så farliga och hatade ADAS minskade risken för att olyckor sker med upp till närmare 30% ell så, liksom väsentligt minskade antalet skadade och dödade. Och denna studie du länkade landade i liknande slutsats, att ADAS är en väsentlig hjälp som påtagligt minskar antalet olyckor, skadade och dödade, och detta trots att ADAS inte är felfritt och trots att många deaktiverar ADAS funktioner.
Vad är din kommentar till denna slutsats som dessa och denna studie landar i?
Menar du att alla dessa studier har fel och att ADAS istället är dumt kasst värdelöst och så farligt att det ökar risken för olyckor, och gör så att fler olyckor sker och fler skadas och dödas för att ADAS är så plingplongigt störande och tar uppmärksamheten från vägen och trafiken? Vilka seriösa belägg har du som stöder din åsikt och påståenden i så fall….?
Eller kan du acceptera och erkänna att dessa ADAS faktiskt minskar antalet olyckor och räddar liv, så som dessa seriösa studier visar? Även om du personligen hyser ett starkt ogillande till ADAS?
Självklart tycker jag att det är bra att du har ADAS i din bil då du uppenbarligen behöver det!
Tråden handlar dock om TS är ensam om att uppleva nya bilar som att köra runt i ett TV-spel.
Här är några svar på dina kommentarer:
Jag vet att jag har släp efter och behöver således ingen påminnelse i form av varningsljud.
Bilen ska inte tvärbromsa när släpet står ute på vägen och bilen får syn på en soptunna, det skapar en trafikfarlig situation!
Det var du som ansåg att 114km/h är en lämplig hastighet där skyltningen är 110km/h. Minns du "bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat)"
Har man en ny bil med påtvingad utrustning som ISA så ska det naturligtvis fungera.
Om körrikningsvisaren "slår av" så hör jag naturligtvis det och kan aktivera den igen utan att läsa eller trycka på skärmen.
Man ska naturligtvis hålla i ratten. Jag behöver inte någon påminnelse i form av pling och en livboj i displayen som man ändå inte får titta på. Trafikskolorna?
Nej, jag har inget problem med den akustiska körriktningsvisaren. Det som sker är att bilen varnar för att det kan finnas fordon i det körfält jag tänkt att byta till. Pilen hänger jag ut för att visa min avsikt. Självklart vet jag att det finns andra trafikanter och det är ju därför jag hänger ut pilen. Jag har naturligtvis tittat i backspeglar och vridit på huvudet. ADDW kan bekräfta detta.
Jag vet vad trafikordningen säger. Bilen plingar, varnar och visar en symbol i skärmen som man inte får titta på.
Mittlinjen är inget farligt och jag vet naturligtvis var jag har bilens hjul.
Samma med vägkanten, jag vet var jag har hjulen. Bilkörning är riskabelt!
En sekunds tittande på skärmen kan vara riskabelt, speciellt vid en kritisk trafiksituation. Dessutom har bilen ADDW som övervakar mig så att jag inte tittar på skärmen!
Och som sagt, många behöver ADAS!
Men den diskussionen får tas i en annan tråd.