2026-07-29, 15:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Här har du en undersökning från Brå gällande 2015-2020, notera att även rensat från socioekonomiska faktorer är det en enorm överrepresentation bland utlänningar.

Källa: Brottsförebyggande rådet (Brå) https://share.google/d5AmNSYYmvtiqSKVN

Den visar överrepresentationen (överrisken) för utrikesfödda uppdelat efter äldre åldersgrupper

.Statistiken mäter hur många gånger vanligare det är för en utrikesfödd person att misstänkas för brott jämfört med en person i exakt samma åldersgrupp född i Sverige av två inrikesfödda föräldrar (där referensvärdet för inrikesfödda är 1,0).

Män 41–50 år: Utrikesfödda har 2,5 gånger högre risk (överrisk) att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.Män 51–60 år: Utrikesfödda har 2,4 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.

Män 61– år (Äldre): Utrikesfödda har 2,1 gånger högre risk att misstänkas för brott än inrikesfödda män i samma ålder.

Socioekonomisk rensning:

Om man utöver ålder även rensar för socioekonomiska faktorer (som inkomst och utbildningsnivå), sjunker överrisken för utrikesfödda vuxna och äldre till att ligga på ungefär 1,5 till 1,7.

Min slutsats som matematiker av denna statistik är att det är otroligt få invandrare som begår brott, nästan alla är totalt laglydiga. Man behöver alltså aldrig tänka på "invandrare begår brott". Tillkommer att invandrarna är 20% av antalet svenskar så risken att mötas av en svensk brottsling är mer än dubbelt så stor som en invandrad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-29 kl. 15:23.
Citera
2026-07-29, 15:15
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min slutsats som matematiker av denna statistik är att det är otroligt få invandrare som begår brott, nästan alla är totalt laglydiga. Man behöver alltså aldrig tänka på "invandrare begår brott". Tillkommer ju att invandrarna är 20% av antalet svenskar så risken att mötas av en svensk brottsling är mer än dubbelt så stor än en invandrad.
Du förflyttar fokus hela tiden du blir överbevisad. Mitt användarnamn betyder evighetsdiskussion, men nu är jag less på att mötas av halmhattar så jag avslutar diskussionen här och inser att det är andra faktorer än fakta som betyder något.
Citera
2026-07-29, 15:27
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Växte upp i en stockholmsförort på 80 talet, knappt en enda svenne där. Vart aldrig förnedringsrånad, så din ekvation verkar sakna några faktorer.
På 80-talet fanns patrullerande polis och bl.a. basebolligan. Snuten hade god lokalkännedom. Någonstans mitten på 90-talet kröp de in i sina bilar och kom aldrig ut igen. Signalementen på radion slutade innehålla ord som blåneger och ersattes istället med mörkt hår och mörk jacka.

Hade någon småbuse försökt sig på ett förnedringsrån hade polisen uppfostrat dem fysiskt vid gripande eller att man bara körde ut dem i skogen och misshandlade dem. Därför fanns inga förnedringsrånare.
Citera
2026-07-29, 15:27
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Det "objektiva" är att extremt få barn dödas i trafiken, jag vill minnas att det var tre under 15 år förra året. Sannolikheten att dö i en lekpark är säkert större. Men visst är det svårt att vara objektiv med sina barn.

Det "objektiva" är i lika hög grad att barn idag tillåts röra sig på 0,3 hektar, jämfört med 260 hektar 1955. Och har en uppsjö andra restriktioner.

Men du får gärna gå och låtsas som att olycksstatistiken inte är ett resultat av det, om du vill.

På samma sätt som du kan få gå och låtsas att den drastiska minskningen bostadsinbrott sedan 2000 inte beror på bättre lås, dörrar, fönster och larmsystem.
Citera
2026-07-29, 15:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Det "objektiva" är i lika hög grad att barn idag tillåts röra sig på 0,3 hektar, jämfört med 260 hektar 1955. Och har en uppsjö andra restriktioner.

Men du får gärna gå och låtsas som att olycksstatistiken inte är ett resultat av det, om du vill.

På samma sätt som du kan få gå och låtsas att den drastiska minskningen bostadsinbrott sedan 2000 inte beror på bättre lås, dörrar, fönster och larmsystem.
Det är väl snarare du som får länka till statistik som visar att betydligt färre barn dör i Sverige nu mot 1960-talet. Några fler dog ju i trafiken, men det har inte med barn att göra utan med teknik och regler.

Jag förstår att du inte har barn, för själva tanken "mitt barn ska inte få göra detta för hon kan dö" är absurd. Sverige är ett total-säkert land med extremt få dödsfall. Jag sålde min villa med sjötomt när jag fick barn, för de kan drunkna, och man har inte små barn i trafiken. Några andra exempel kommer jag inte på.
Citera
2026-07-29, 15:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du förflyttar fokus hela tiden du blir överbevisad. Mitt användarnamn betyder evighetsdiskussion, men nu är jag less på att mötas av halmhattar så jag avslutar diskussionen här och inser att det är andra faktorer än fakta som betyder något.
Finns inte ett enda inlägg med fakta från dig medans jag gärna länkar fakta.
Citera
2026-07-29, 15:35
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Jo, fast nu diskuterar vi "fara för barn på stan från okända färgade män" och du skulle nog behöva länka statistik som visar hur många sådana brott som begås och jag läser tidningen och påstår "Noll".

Bland dömda våldtäktsmän är 68% inte födda i Sverige och det tror jag är den värsta siffran. Men våldtäkt är ett ovanligt brott, några 100-tals dömda per år mot 1.2M anmälda brott.

Det spelar ingen som helst roll hur många miljoner den gode herrn skryter om att han har på kontot i Danderyd.

Ett stort bankkonto gör ingen automatiskt klokare, och det ger ingen särskild rätt att sitta på en guldpiedestal och förklara för resten av landet att deras verklighet är inbillad.

Att vifta bort föräldrars oro genom att gömma grova våldsbrott bakom mängder av mindre allvarliga brott är inte ett tecken på att man förstår statistik. Det är snarare ett väldigt bekvämt sätt att välja de siffror som passar den egna världsbilden och blunda för resten.

Det är knappast skattebrott eller en stulen cykel som får föräldrar att känna oro när deras barn går hem från skolan eller är ute på stan. Det handlar om rån, gängkriminalitet, grova våldsbrott och en ökad otrygghet i vissa miljöer.

När vissa typer av grov kriminalitet är tydligt överrepresenterade bland personer med utrikes bakgrund är det en verklighet som måste kunna diskuteras utan att människor som lyfter frågan avfärdas som okunniga. Statistik blir inte mindre relevant bara för att den är obekväm.

Och verkligheten försvinner inte bara för att någon med ett välfyllt bankkonto väljer att titta åt ett annat håll.

Verkligheten blir inte mindre verklig bara för att den är obekväm att erkänna.
Citera
2026-07-29, 15:37
Medlem
Citat:
Det är väl snarare du som får länka till statistik som visar att betydligt färre barn dör i Sverige nu mot 1960-talet. Några fler dog ju i trafiken, men det har inte med barn att göra utan med teknik och regler.

Ska jag bevisa något du själv redan anfört som argument mot mig? Vad svamlar du ens om?
Citera
2026-07-29, 15:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Ska jag bevisa något du själv redan anfört som argument mot mig? Vad svamlar du ens om?
Så ditt påstående att färre barn dör nu för att barn inte får röra sig fritt var falskt? Jag tänkte väl det. Det dog inte barn som flugor på 1960-talet.
Citera
2026-07-29, 15:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Finns inte ett enda inlägg med fakta från dig medans jag gärna länkar fakta.
Ett sista inlägg, skrattade så jag kiknade när jag tänkte på det här du skrev.

Tillkommer att invandrarna är 20% av antalet svenskar så risken att mötas av en svensk brottsling är mer än dubbelt så stor som en invandrad.

Hahahaha, ja och när vi var 100% var det oändligt mycket större risk 😂
Citera
2026-07-29, 15:49
Medlem
Citat:
Så ditt påstående att färre barn dör nu för att barn inte får röra sig fritt var falskt? Jag tänkte väl det. Det dog inte barn som flugor på 1960-talet.

Troll -> Ignore.
Citera
2026-07-29, 15:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ett sista inlägg, skrattade så jag kiknade när jag tänkte på det här du skrev.

Tillkommer att invandrarna är 20% av antalet svenskar så risken att mötas av en svensk brottsling är mer än dubbelt så stor som en invandrad.

Hahahaha, ja och när vi var 100% var det oändligt mycket större risk 😂
Antalet utrikes födda i Sverige är 20%.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda-i-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in