2026-07-28, 11:02
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det är väl inte samma personer som står i kassan och lagar mat, men det här är ju ett bättre argument än det vanliga hygienargumentet. Att stå och slabba på de där skärmarna är ju ganska ohygieniskt det med. Jag har tyckt illa om didäringa skärmarna länge, och de är dessutom jobbiga att manövrera.

Det är sällan kö till bankomaten, men absolut, ibland gör jag ju det

Läs tråden, vi är många.
Ni är inte många. All tillgänglig statistik säger emot dig. Bara för att du känner folk som gör det så innebär det inte att det är "många". Det är bara att läsa i Riksbankens rapport: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-svenskarna/betalningsrapport-2026/

Max tar ett affärsbeslut för att optimera sin verksamhet. Det är samma beslut som de tar om en burgare inte säljer, då har de inte kvar den på menyn i en evighet bara för att. Nej, de tar bort den och ersätter den med något annat som de tror ska sälja bättre.

Detta beslutet är inget som de tagit på en kafferast. De har all data om hur, uppenbarligen, få som betalar med kontanter och vad det kostar dem i rörliga och fasta kostnader varje månad. Deras kalkyl visar att det kommer löna sig att inte ta emot kontanter. Att tre personer i en FB-tråd minsann ska bojkotta dem är en del av kalkylen.
Citera
2026-07-28, 11:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ni är inte många. All tillgänglig statistik säger emot dig. Bara för att du känner folk som gör det så innebär det inte att det är "många". Det är bara att läsa i Riksbankens rapport: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-svenskarna/betalningsrapport-2026/

Max tar ett affärsbeslut för att optimera sin verksamhet. Det är samma beslut som de tar om en burgare inte säljer, då har de inte kvar den på menyn i en evighet bara för att. Nej, de tar bort den och ersätter den med något annat som de tror ska sälja bättre.

Detta beslutet är inget som de tagit på en kafferast. De har all data om hur, uppenbarligen, få som betalar med kontanter och vad det kostar dem i rörliga och fasta kostnader varje månad. Deras kalkyl visar att det kommer löna sig att inte ta emot kontanter. Att tre personer i en FB-tråd minsann ska bojkotta dem är en del av kalkylen.
Inte så många relativt sett, men många i absoluta tal. Det är många i Sverige som heter Alf, fler än jag tror många tror, men det är mycket möjligt att du inte stöter på så många i vardagen. Enligt länken du skickade är det fler i Sverige vars senaste köp betalades med kontanter än som heter Anna, Sofia eller Johanna. Det är ganska många som heter något av de namnen, men ändå bara några procent.

De kommer inte förlora så många kunder, men jag vill att deras beslut ska få så stora konsekvenser som möjligt.
Citera
2026-07-28, 11:41
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Vad är det för Max som tar emot kontanter? Jag startade ju tråden efter att ha läst på deras sida att de inte gör det, men jag är glad om det inte stämmer.

Och jag kan avstå hamburgare om de inte låter sig köpas på ett bra sätt. Man får gå in på Willys och köpa en wrap istället.
Kanske har din tråd påverkat Max något i alla fall? Tre dagar efter att du startade tråden ändrade de texten på sidan som du länkade till i ditt startinlägg. Det verkar inte gälla alla restauranger
"Kan jag betala med kontanter på MAX?

Uppdaterad 2026-07-23

På flera av våra restauranger har vi valt att inte ta emot kontanter. Beslutet är en del av vårt arbete med att ständigt utveckla och förbättra verksamheten. Den främsta anledningen är att en kontantfri restaurang bidrar till en säkrare och tryggare arbetsmiljö för våra medarbetare genom att minska risken för rån och andra säkerhetsrelaterade incidenter."
https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger
Citera
2026-07-28, 12:49
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kanske har din tråd påverkat Max något i alla fall? Tre dagar efter att du startade tråden ändrade de texten på sidan som du länkade till i ditt startinlägg. Det verkar inte gälla alla restauranger
"Kan jag betala med kontanter på MAX?

Uppdaterad 2026-07-23

På flera av våra restauranger har vi valt att inte ta emot kontanter. Beslutet är en del av vårt arbete med att ständigt utveckla och förbättra verksamheten. Den främsta anledningen är att en kontantfri restaurang bidrar till en säkrare och tryggare arbetsmiljö för våra medarbetare genom att minska risken för rån och andra säkerhetsrelaterade incidenter."
https://fragaoss.max.se/guide/tar-ni-emot-kontanter-i-era-restauranger
SE DÄR!

Här går man och tror att inget man gör spelar någon roll... Jag fattar ju att jag inte ska dra för stora växlar på det här, och att de kan komma att fasa ut kontanterna i alla fall, men det är ändå kul att få lite respons från deras sida

Jag får återuppta Max-stoppen när jag är ute och åker, på prov. Tar de inte kontanter får jag väl åka vidare. Det är knepigt det här, eftersom jag både vill uppmuntra enskilda restauranger som tar kontanter, och inte vill uppmuntra Max som helhet. Har någon input?

Vill folk hjälpa till att upprätta någon sorts lista? På ställen som man märker tar eller inte tar kontanter. Jag delar med mig om resultatet ifall jag får tillfälle att prova.
Citera
2026-07-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Om det är många eller få är inte det väsentliga, det är en beredskapsfråga, en säkerhetsfråga om man så vill. Jag skulle vilja att bankerna igen kan betala ut kontanter. Om man blir av med sin mobil och har alla kort däri så är det en katastrof för många. Då saknar man i dag alla betalmedel, kna inte resa, kan inte ens spärra sin mobil eller sina kort. Bankerna borde i sådana fall kunna betala ut ett begränsat mängd kontanter kanske, mot uppvisande av pass.
Citera
2026-07-29, 14:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Om det är många eller få är inte det väsentliga, det är en beredskapsfråga, en säkerhetsfråga om man så vill. Jag skulle vilja att bankerna igen kan betala ut kontanter. Om man blir av med sin mobil och har alla kort däri så är det en katastrof för många. Då saknar man i dag alla betalmedel, kna inte resa, kan inte ens spärra sin mobil eller sina kort. Bankerna borde i sådana fall kunna betala ut ett begränsat mängd kontanter kanske, mot uppvisande av pass.
Detta handlar inte om beredskap. Det handlar om Max affärsmässiga beslut att sluta ta emot kontanter och vad det innebär eller inte innebär för deras försäljning.
Citera
2026-07-29, 16:21
Medlem
Wizard008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom har säkert vägt in det på hur få det är som betalar med kontanter och det är bekvämare för dom att helt enkelt neka kontanter då det finns ingen lag som kan tvinga dom.

Billigare utan kontanthantering också.
Citera
2026-07-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Det är ju inte så konstigt, dels varierar nog kontantanvändningen mellan olika restauranger dels varierar rimligen kostnaden beroende på vilka man har avtal med om kontanthantering (insättning och växelkassa), avstånd till servicebox och annan infrastruktur för kontanthantering.
Citera
2026-07-30, 15:14
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju inte så konstigt, dels varierar nog kontantanvändningen mellan olika restauranger dels varierar rimligen kostnaden beroende på vilka man har avtal med om kontanthantering (insättning och växelkassa), avstånd till servicebox och annan infrastruktur för kontanthantering.

Det stod tydligt att det var ett pilotprojekt när det startade med det, de brukar ju knappast vara før alla avdelningar.
Citera
2026-07-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Om det är många eller få är inte det väsentliga, det är en beredskapsfråga, en säkerhetsfråga om man så vill.

Det är ingen beredskapsfråga att kunna handla mat på MAX. För livsmedelsbutiker och apotek, dvs sådant som verkligen är beredskapsfrågor, finns det sedan 1 juli i år en ny lag, Lag (2026:769) om skyldighet för livsmedelsbutiker och apotek att ta emot kontant betalning
Citera
2026-08-06, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ingen beredskapsfråga att kunna handla mat på MAX. För livsmedelsbutiker och apotek, dvs sådant som verkligen är beredskapsfrågor, finns det sedan 1 juli i år en ny lag, Lag (2026:769) om skyldighet för livsmedelsbutiker och apotek att ta emot kontant betalning
Den lagen borde utökas att även gälla restauranger.

https://www.friatider.se/max-restauranger-ska-bli-helt-kontantfria

Oavsett beredskap eller inte.
Citera
2026-08-06, 10:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Den lagen borde utökas att även gälla restauranger.

https://www.friatider.se/max-restauranger-ska-bli-helt-kontantfria

Oavsett beredskap eller inte.

Nej det ska knappast gälla snabbmatställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in